Sata diske i server
Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 28-01-05 12:13

Overvejer at kaste 2 x WD Raptor (10.000 rpm) på en raidcontroler og i min
server....

Bør jeg være bekymret over varmen, hvis jeg ellers har en ok køling..?

/Anders

Fra : JH

Dato : 28-01-05 13:08

Anders T. Pedersen wrote:
> Overvejer at kaste 2 x WD Raptor (10.000 rpm) på en raidcontroler og i min
> server....
>
> Bør jeg være bekymret over varmen, hvis jeg ellers har en ok køling..?

Jeg har godt nok kun en enkelt Raptor, og den sidder i min workstation.
Jeg er ikke specielt imponeret over disken. Den bliver temmelig varm
(kan desværre ikke komme med præcis måling), og så synes jeg den larmer.
Man kan tydeligt høre, når disken arbejder, fx ved diskfragmentering,
kopiering o.lign.

Jeppe

We have unmistakable proof that throughout all past time, there has been
a ceaseless devouring of the weak by the strong.

Fra : Tommy Fer

Dato : 29-01-05 17:57

"JH" <spam@spam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> desværre ikke komme med præcis måling), og så synes jeg den larmer. Man
> kan tydeligt høre, når disken arbejder, fx ved diskfragmentering,

Tjae, disse ting er jo faktisk ret logiske.. men er du tilfreds med ydelsen
af disken?

mvh Tommy Fer

Fra : JH

Dato : 31-01-05 11:16

Tommy Fer wrote:
> men er du tilfreds med ydelsen af disken?

Ikke specielt. Ved selvfølgelig ikke om jeg har gjort "noget" forkert,
men jeg er ikke imponeret over hastigheden. Jeg har bruger disken som
systemdisk, men jeg synes ikke mine programmer load'er hurtigere.
Derimod blot mere larm og varme end sædvanligt...

Fra : Nicolai

Dato : 31-01-05 11:29

> [...]
> systemdisk, men jeg synes ikke mine programmer load'er hurtigere. Derimod
> blot mere larm og varme end sædvanligt...

Jeg synes du skal lave en hd-tach på den - så får både du og os andre svar.

http://www.simplisoftware.com/Public/index.php?request=HdTach

Fra : JH

Dato : 31-01-05 12:27

Nicolai wrote:
> Jeg synes du skal lave en hd-tach på den - så får både du og os andre svar.
>
> http://www.simplisoftware.com/Public/index.php?request=HdTach

Hej Nicolai, tak for det, det vil jeg prøve, når jeg kommer hjem. Jeg
skal nok poste resultatet her. Ved du hvor lang tid sådan en test tager?

Fra : Nicolai

Dato : 31-01-05 12:43

> Hej Nicolai, tak for det, det vil jeg prøve, når jeg kommer hjem. Jeg skal
> nok poste resultatet her. Ved du hvor lang tid sådan en test tager?

Et par minutter :)

Fra : Christian [6705]

Dato : 31-01-05 17:38

"Er du tilfreds?" er j oen subjektiv vurdering, og har intet med disse
syntetiske tal at gøre. Om brugeren er tilfreds i den daglige brug af
maskinen, kan jo ikke måles. ;)

Pas på ikke at gå op i tallene, bare for tallenes skyld.

/Christian

Fra : JH

Dato : 31-01-05 20:34

Christian [6705] wrote:
> [...]
> maskinen, kan jo ikke måles. ;)
>
> Pas på ikke at gå op i tallene, bare for tallenes skyld.

Ja, det er rigtigt, men jeg synes det er meget rart at have nogle tal,
så man kan få en mere objektiv vurdering.

Det mærkelige er at på min maskine på arbejdet loader diverse programmer
temmelig hurtigt - fx Outlook, Firefox og Thunderbird er MEGET hurtigt
loadet. På min hjemmemaskine går det en del langsommere - ca. 4 gange
vil jeg gætte på.

Min maskine hjemme er en P4 3GHz m 1GB RAM, mens maskinen på arbejdet er
en kontormaskine (HP P4 2.XGHz m 512MB RAM).

Det fatter jeg ikke.....

Anyway her er mine resultater:
http://bytewarrior.net/hardware/benchmark/

Fra : Nicolai

Dato : 31-01-05 20:55

> Anyway her er mine resultater:
> http://bytewarrior.net/hardware/benchmark/

Raptor'en ligger fint i svinget, til støre sekventielle filoverførsler. Men
som random læser er den nok ikke ret meget hurtigere end en alm 7200 disk. Så
måske har du for store forventninger?

Jeg giver altid lige windows 30 secs til lige at starte alt op incl
services - og det er selvom jeg har en ghostet version af min maskine, så alt
er sat fluekneppet korrekt op :)

Fra : JH

Dato : 31-01-05 21:27

Nicolai wrote:

> Raptor'en ligger fint i svinget, til støre sekventielle filoverførsler. Men
> som random læser er den nok ikke ret meget hurtigere end en alm 7200 disk. Så
> måske har du for store forventninger?

Jeg købte udelukkende disken på baggrund af diverse anmeldelser, hvor
disken fik rosende ord med på vejen. Jeg er bare ikke tilfreds ift. min
oplevelse med et almindelig kontormaskine (jf. min tidligere post).

> Jeg giver altid lige windows 30 secs til lige at starte alt op incl
> services - og det er selvom jeg har en ghostet version af min maskine, så alt
> er sat fluekneppet korrekt op :)

Ja, hvem ved måske har jeg gjort noget galt, men altså det er jo "bare"
en disk, så det burde vel spille.

Fra : Nicolai

Dato : 31-01-05 21:35

> Jeg købte udelukkende disken på baggrund af diverse anmeldelser, hvor
> disken fik rosende ord med på vejen. Jeg er bare ikke tilfreds ift. min
> oplevelse med et almindelig kontormaskine (jf. min tidligere post).

Med marginalt lavere søgetid skal de give en anelse, men hvor meget mærkbart
det er er nok tvivlsomt.

> Ja, hvem ved måske har jeg gjort noget galt, men altså det er jo "bare" en
> disk, så det burde vel spille.

Tja, dine benchmarks er helt efter bogen. Men der er STOR forskel på en
sekventiel læsnign af en større (stor) fil end en masse mindre.

Fra : Claus Albæk

Dato : 10-02-05 11:09

Nicolai wrote:

> Raptor'en ligger fint i svinget, til støre sekventielle filoverførsler. Men
> som random læser er den nok ikke ret meget hurtigere end en alm 7200 disk. Så
> måske har du for store forventninger?

Men det burde være lige omvendt, sådan at den søger hurtigere jo...
En 36 GB raptor disk, har jo geometrien imod sig, hvis den f.eks kæmper
mod en 250GB 7200 rpm disk.

Fra : Nicolai

Dato : 31-01-05 20:51

> "Er du tilfreds?" er j oen subjektiv vurdering, og har intet med disse
> syntetiske tal at gøre. Om brugeren er tilfreds i den daglige brug af
Det var han ikke.

> Pas på ikke at gå op i tallene, bare for tallenes skyld.

Tal siger nu meget godt - jeg ved i hvert fald hvad jeg skal gå ud fra når
jeg få de tal.

Så jeg springer dit "råd" over...

Fra : Christian [6705]

Dato : 01-02-05 23:01

> Det var han ikke.

> Tal siger nu meget godt - jeg ved i hvert fald hvad jeg skal gå ud fra når
> jeg få de tal.

Yes yes.. og 3dMark er en god indikator for 3D ydelsen af grafikkort! :p

Syntetiske tal siger ikke ret meget om hvordan ydelse vil blive opfattet i
normal brug. Den fortæller hvordan disken kan levere information i et
perfekt setup og under optimale forhold.

/Christian

Fra : Nicolai

Dato : 02-02-05 08:02

> Yes yes.. og 3dMark er en god indikator for 3D ydelsen af grafikkort! :p

Det var vist ikke det denne tråd handler om?

> Syntetiske tal siger ikke ret meget om hvordan ydelse vil blive opfattet i
> normal brug. Den fortæller hvordan disken kan levere information i et
> perfekt setup og under optimale forhold.

Var det ikke det jeg skrev? "Raptor'en ligger fint i svinget, til støre
sekventielle filoverførsler. Men
som random læser er den nok ikke ret meget hurtigere end en alm 7200 disk. Så
måske har du for store forventninger?"

Er det ikke det samme ?

Og nej, jeg diskuterer ikke yderligere i denne sag. Mine 17 år i branchen er
nok ikke helt spildt.

Fra : JH

Dato : 02-02-05 08:48

Christian [6705] wrote:
> [...]
> normal brug. Den fortæller hvordan disken kan levere information i et
> perfekt setup og under optimale forhold.

Jeg er ikke helt enig her, for godt nok siger et syntetisk tal ikke så
meget om hvordan det vil blive opfattet IRL, men... hvis nu du opfatter
det syntetiske tal som en slags måleenhed, så begynder det at give
mening. Fx er jeg sikker på at du godt er klar over betydningen af at
løbe 100m på under 10sec, eller en bil med 250HK.

Desuden synes jeg det et syntetisk tal siger mere end "jeg synes disken
er hurtig/langsom". Specielt når man taler om at sammenligne diske er
det rart med en måleenhed, fx "disk X er hurtigere end disk Y".

Syntetiske tal siger ikke nødvendigvis noget om at setup'et er perfekt,
men blot et tal for hvordan det ser ud under givne omstændigheder.
Derfor er det naturligvis også vigtigt at kende de forhold under hvilke
hardware er testet.