Hjemmenetværk
Fra : Kell Larsen

Dato : 20-01-05 06:25

Jeg har tænkt at sætte en ældre (linux)maskine som printserver, filserver
og firewall sammen med to PCér, en trådløs bærbar og en printer med
netkort.

Er det rigtigt forstået at jeg fysisk forbinder en switch til routeren og
derefter de andre enheder (PCér, accesspoint og printer ) til switchen?

Kan jeg få et godt råd til Den letteste linuxdistribution til formålet (jeg
er LINUXnewbie)

Hvor kan jeg læse mere om opsætningen? Helst på dansk.

Er der nogen som har gode råd eller advarsler om falsgruber, hører jeg
meget gerne nærmere.

Venlig hilsen
Kell Larsen

Fra : Anders Hansen

Dato : 20-01-05 16:53

SME Server vil nok være det nemmeste.

http://www.contribs.org/

Mvh

Anders Hansen

Fra : Claus Albæk

Dato : 30-01-05 13:46

Kell Larsen wrote:
> [...]
>
> Hvor kan jeg læse mere om opsætningen? Helst på dansk.
>
> Er der nogen som har gode råd eller advarsler om falsgruber, hører jeg

ja, du har ret i at man smider switchen bag routeren og så resten af
sine enheder bag switchen.

ang. linux så kan jeg ikke hjælpe dig.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Jens

Dato : 17-02-05 11:08

Claus Albæk <claude@eugina.dk> wrote in message news:<41fcd6f0$0$48323$14726298@news.sunsite.dk>...
> [...]

[snip]

> ja, du har ret i at man smider switchen bag routeren og så resten af
> sine enheder bag switchen.

Hvis du vil have din server til at virke som firewall, skal den sidde
*imellem* routeren og switchen, ellers kan den ikke beskytte dine
andre enheder. Altså: Internet -> Router -> Linuxserver/Firewall ->
Switch -> Resten af enhederne.

Det er temmelig langhåret at gå igang med, hvis du ikke har
Linux-erfaring, men du lærer en masse undervejs. Jeg vil anbefale
Debian som system pga. det geniale pakkesystem, som gør det let at
installere alle de features, som du får brug for. Check evt.
http://debianguiden.dk/dists/stable/html/iptables.html

/Jens