Hvor meget på en 1024/512 linie
Fra : Jan Poulsen

Dato : 17-01-05 09:42

Hej NG,

Nogen der kender en gratis service på nettet, hvor man kan få testet sin
kapasitet på ens forbindelse/server?

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor mange hjemmesider man kan køre på en
1024/512 forbindelse.
Ved godt at det har meget at sige med besøgstal og download af storefiler
osv.
Men jeg tænker på hjemmesider med 0-5000 sidevisninger pr. dag uden stor
download.
Nogen der har et bud på det?

mvh
Jan

Fra : Jakob

Dato : 17-01-05 10:24

Den "test" jeg har lavet har jeg lagt siden op på et gratis site (uden
reklamer vel at mærke - Whitehat.dk er et godt eksempel) og så startet et
netværksovervågningsprogram der kan tælle antal downloadede kilobyte og så
har jeg stille og roligt kigget siderne igennem. Det tal der så kommer til
slut ganger du så med antallet af brugere du forventer at have

mvh Jakob

Fra : Simon [2700]

Dato : 18-01-05 08:40

> [...]
> osv.
> Men jeg tænker på hjemmesider med 0-5000 sidevisninger pr. dag uden stor

antallet af sider i sig selv er stort set uendeligt, det kommer svjv kun an
på hvor mange brugere og hvor tunge
downloads de skal have.
din linie kan sende ca. 200mb i timen eller 4.8gb dagligt, det er rigtig
meget hvis det er ren HTML, men ligeså snart
der skal være billeder på siderne går det stærkt, og skal brugerne så kunne
hente programmer eller andet 'tungt' fra serveren
så vil din linie meget hurtigt blive utilstrækkeligt hvis der er mere end 2
af gangen der prøver at hente... (det vil gå meget langsomt)
hvis du er lidt fiks på fingrene kan du lave et script der sætter downloads
i kø, og kun lader folk hente hvis serveren ikke er særligt belastet...
- det var bare en mulighed, og absolut ikke en nødvendighed....
mvh.Simon

Fra : Jonathan Stein

Dato : 18-01-05 23:38

Jan Poulsen wrote:

> Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor mange hjemmesider man kan køre på en
> 1024/512 forbindelse.

Ved små sider, er det ikke antallet, der er problemet, men derimod
peak-belastningen.
Husk på, at blot én bruger med en 1024 kbps linje aldrig vil kunne
opnå mere end halv hastighed på dine sites! (Din linje bliver jo
begrænset af 512 kbps upload).
Ved rene tekst-sider og små billeder, er det ikke noget problem, men
når der begynder at komme lidt større PDF-filer o.s.v., kan det hurtigt
mærkes.

Mange discount-hoteller har en trafik-grænse omkring 5 Gb/måned (selv
om de reklamerer med "fri trafik") - men langt de færreste opdager
grænsen, fordi de slet ikke når derop.
Selv 1 Gb/måned er meget for et lille(*) site.

Derfor er grænsen flydende - afhængig af hvilken service, man ønsker
at tilbyde.

M.v.h.

Jonathan

(*) For en passende definition af "lille".

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Jan Poulsen

Dato : 20-01-05 08:46

ok, tak for svarene.

Kan godt se det giver en del begrænsning med min upload hastighed.
Men en 6-7 sites må den nok kunne trække, nå der ikke er den store download.

/jan