Psyke, vejr og naturkatastrofer
Fra : Rado

Dato : 11-01-05 12:20

Uddrag fra "Den personlige virkelighed" af Jane Roberts.

-----------------

Der foregår en stadig vekselvirkning mellem individ og samfund;
kendetegnene for en given civilisation er et præcist udtryk for
egenskaberne hos de mennesker, der lever i den, en af spejling af
deres indbyrdes forhold og selvopfattelse.

Den ydre virkelighed er en afspejling af den indre. Fremgang, krige,
vanskeligheder eller institutioner er "sekundære" fænomener i den
forstand, at de er det udvendige udtryk for en indre virkelighed.
Under visse omstændigheder bliver vand til is. Indre fænomener kan på
samme måde optræde i den fysiske virkelighed i en ganske anden form.

Som biologisk væsen er du en del af naturen. Omdannelsen af tanker,
følelser og forestillinger til fysiske, objektivt erkendte fænomener
er en lige så naturlig proces, som når vand omdannes til is, for nu at
bibeholde dette eksempel, eller som når en puppe forvandles til en
sommerfugl. Strukturen i civilisationer og samfund formes af
forestillinger, tanker og følelser, som overføres til en anden
dimension; under denne naturlige vekselvirkning deltager man i den
"psykiske fremstilling" af det fysiske miljø med alle dets mange
omskiftelser og dog alligevel stabile overgange fra den ene årstid til
den anden.

Medicinmændene i visse stammer udfører en regndans. De forstår den
nære sammenhæng mellem alle naturens dele. Du har lært, at troen kan
flytte bjerge, men har måske alligevel svært ved at forstå dit forhold
til miljøet. Dine forestillinger fører til krige (ofte i strid med
dine ønsker). Dine følelser er udtryk for den indre virkelighed bag
selv et så tilsyneladende rent naturfænomen som vejret.

Naturkatastrofer som jordskælv eller oversvømmelser frembringes ikke
af visse dele af naturen i modstrid med visse andre dele. Dine
følelser er lige så gyldige som tidevandet og udøver deres egen
tiltrækning - psyken bevæger materien. En ring, som under en seance
bringes til at bevæge sig, er blot et meget simpelt eksempel på
psykens evne til at vekselvirke med materien. Det enkelte menneske
medvirker til frembringelsen af en tordenstorm, et forår, en
oversvømmelse, et jordskælv eller et regnvejr om sommeren.

Krig er en anden slags naturligt skabt begivenhed, der fremkommer som
følge af følelsers og forestillingers vekselvirkning. En
naturkatastrofe er et fænomen af samme art på et andet plan. I kraft
af dine følelser og forestillinger indtager du også din "naturlige"
plads i den slags begivenheder.

[.....................}

Dine følelser er en lige så naturlig del af miljøet som træer. De har
stor indflydelse på vejret. Der består ligefrem en sammenhæng mellem
epilepsi og jordskælv, hvor store energier og instabilitet forenes om
at påvirke jordens fysiske egenskaber.

Forestillinger bliver til i en selv-erkendende bevidsthed; en
*bygning* bliver til samme sted, men på et andet plan. Forestillinger
styrer, skaber, fokuserer og tæmmer følelser. I den sammenhæng, jeg
taler om nu, kan man altså sammenligne følelser med bjerge, søer og
floder. Tanker og forestillinger skaber de menneskeskabte strukturer,
som forudsætter en selv-erkendende psyke og et ocean af indbyrdes
forbundne sociale fænomener.

Følelserne beror stadig på opbygningen i dit nervesystem og dettes
vekselvirkning med den fysiske virkelighed. Et dyr *føler*, men danner
sig ingen *forestillinger*. Dine følelser og tanker har foruden deres
kemiske virkelighed og elektromagnetiske egenskaber en subjektiv
virkelighed for dig. Men din krop må befri sig for kemiske
affaldsstoffer, ligesom den må befri sig for et overskud af vand. Der
findes, hvad jeg vil kalde "fantomstoffer" - aspekter af normale
kemiske stoffer, som du ikke har sanset endnu, visse tærskler, hvor
kemiske stoffer ændres til rent elektromagnetiske egenskaber, og hvor
der frigøres energier, som umiddelbart påvirker den fysiske atmosfære.

Din krop befinder sig i en tilstand af konstante omdannelser og
kemiske vekselvirkninger akkurat som atmosfæren, der på et andet plan
afspejler alle de psykiske, kemiske og elektromagnetiske egenskaber,
som finder sted i organismen.

Der er ingen stor forskel på blodstrømmen i dine årer og vinden, som
blæser omkring dig, bortset fra at den ene tilsyneladende bevæger sig
i dit indre og den anden uden for dig. Begge dele er manifestationer
af den samme vekselvirkning og bevægelse. Din planet har en krop. Dit
blod bevæger sig efter et bestemt mønster, og det samme gør vinden. I
denne forstand befinder du dig inde i jordens krop. Ligesom din krop
påvirkes af dine celler, påvirker din krop jordens krop. Vejret er en
afspejling af de individer, der befinder sig i et givet område.
Vejrets overordnede mønster følger dybe, indre følelsesrytmer.

Mennesker, som lever i jordskælvsramte områder, *tiltrækkes* af den
slags steder i kraft af deres forståelse af det forbløffende forhold
mellem ydre omstændigheder og deres egne, private mentale og
følelsesmæssige rytmer.

Her finder man således mennesker med stor energi, ustabile,
"overdrevent" temperamentsfulde personer med store kreative og
fornyende evner. De har brug for stærke påvirkninger fra miljøet for
at kunne udfolde sig. De er ofte præget af en usædvanlig vitalitet og
affinder sig ikke gerne med deres sociale situation.

Mennesker af denne type lever meget intenst og afgiver som helhed
betragtet store mængder kemiske fantomstoffer, som jeg kalder det.
Disse følelsesmæssige, ikke-fysiske egenskaber er instabile og
påvirker jordens indre elektromagnetiske integritet. Jordskælv har
naturligvis fundet sted på steder, hvor der ikke findes mennesker, men
årsagerne skal *i alle tilfælde* søges i mentale egenskaber og ikke i
ydre omstændigheder.

Jordskælv finder ofte sted i forbindelse med sociale forandringer
eller omstillinger, Og det er i sådanne områder, at brudlinjerne
*opstår* og breder sig udefter. De kan herfra påvirke et tyndt
befolket område i en anden verdensdel eller en ø; de kan også
forårsage en flodbølge på den anden side af jorden, ligesom et
slagtilfælde kan påvirke områder i kroppen langt fra det sted, hvor
skaden finder sted.

Man behøver ikke en selv-erkendende bevidsthed for at føle, og i
fortiden har jordskælv været udtryk for klodens forskellige arter
efter samme princip - instabile bevidsthedstilstande, som har udløst
naturfænomener, der atter har ændret bevidsthedstilstanden og arternes
vilkår.

Efter dine begreber er bevidstheden knyttet til materien, og alle dens
oplevelser materialiseres fysisk i kraft af denne vekselvirkning. Der
findes en nøje sammenhæng mellem for eksempel tordenstorme og psykiske
storme og mellem følelsers og tankers instabile elektromagnetiske
egenskaber, hjernens evne til at behandle dem og dens behov for at
befri sig for overskudsstoffer. Vejret er ikke kun noget, du reagerer
på. *Du medvirker til at skabe det*, ligesom du suger luft ned i
lungerne og støder den ud igen. Hjernen er hjemsted for mangfoldige
elektromagnetiske forbindelser, som du ikke forstår. For en vis
betragtning er den en kontrolleret storm.

Hjernen producerer tanker, der er lige så naturlige som lyn. Når et
lyn slår ned, forandres jorden. Der finder også ændringer sted, når
dine tanker kommer i kontakt med atmosfæren. Den store indre
fremdrift, du er født med, danner grundlag for den fysiske jords
*pålidelighed*. Du bor på jorden, ligesom du bor i din krop. Du er
født med en tro på din eksistens, som i sig selv sørger for, at dit
personlige kropslige selv fungerer på rette måde. Dette selv har skabt
det nødvendige stabile grundlag, som din bevidsthed kan bygge videre
på, og hvorfra den kan fungere effektivt og kreativt. Selv et atom har
sin egen indbyggede integritet, som danner grundlag for alle dets
omdannelser og strukturer, og af denne grund bevarer jordens samlede
gestalt sin permanens.

Disse tilstande undergår til stadighed forandringer; når man oplever
tiden lineært, må den ene begivenhed nødvendigvis "forskyde" den
anden. Fra dit synspunkt har enhver begivenhed en vis varighed. Du
ved, at der finder mange begivenheder sted, som du ikke er bevidst om,
men kan slutte dig til ud fra andres udsagn. Fra dit synspunkt er
forandringen åbenbar. Kroppen forandres.

Jeg har nævnt, at en syg-dom (med bindestreg) kan have et kreativt
grundlag. Det samme kan siges om et jordskælv eller en
naturkatastrofe.

[...........................]

På det biologiske niveau, hvor der ikke er tale om bevidsthed, ved du
på forhånd, hvornår der indtræffer et stormvejr, en oversvømmelse
eller et jordskælv.Kroppen opfanger en mængde små tegn og signaler -
ændringer i lufttrykket, magnetiske omslag, små elektriske udsving,
som mærkes i huden. Kroppen er således forberedt på naturkatastrofer,
inden de finder sted. Og den tager sine forholdsregler.

Der finder desuden mange andre personlige reaktioner sted. Her er der
tale om psykologiske faktorer. Mange mennesker bor i områder, som
regelmæssigt trues af jordskælv, og er sig dette bevidst. Uanset hvad
disse mennesker siger, har de behov for en konstant spænding; den
uforudsigelige situation *ansporer* dem til at handle. Så mange
mennesker, som der er tale om, har forskellige holdninger og
egenskaber, og det er derfor svært at generalisere, men der er altid
en grund til, at et givet menneske bliver inddraget i en
naturkatastrofe. I mange tilfælde er der tale om næsten bevidst
erkendelse af katastrofen, inden den indfinder sig. I andre tilfælde
komme kroppens forudviden til udtryk i drømme, der får til virkning,
at det pågældende menneske bringer sig i sikkerhed. Nogle mennesker
rejser bort en dag inden katastrofen indfinder sig. Andre bliver, hvor
de er.

Dette beror ikke på tilfældigheder. Det er personens forestillinger om
sig selv og sin virkelighed, der er bestemmende for, hvilket materiale
der får adgang til bevidstheden. Man *dør* ikke i en katastrofe,
medmindre man har valgt at gøre det. Der er altid tale om *nogen*
bevidst erkendelse, selv om man kan narre sig selv til at tro, at der
ikke er det. Selv dyrene fornemmer, at de skal dø god tid forinden, og
heri adskiller de sig ikke fra mennesker.Hvis man anvender sin
ubevidste forudviden om den slags hændelser, sørger man for at bringe
sig i sikkerhed. Hvis man ikke tror på varslerne og afskærer sig fra
en bevidst erkendelse af dem, men stadig mener at være i sikkerhed,
handler man ubevidst uden at vide hvorfor. Endnu andre har deres egne
grunde til at lade sig inddrage i katastrofen.

Psykisk, mentalt og fysisk er disse mennesker en lige så naturlig del
af katastrofen som det vand, der strømmer igennem gaderne under en
oversvømmelse. De bruger katastrofen som en udfordring eller en
anledning til vækst eller erkendelse, ligesom andre bruger et fysisk
symptom på samme måde - og de vælger selv katastrofen, som andre selv
vælger deres symptomer. De er derfor bekendt med situationen. De
bliver ikke tvunget ud i den.

Dette er ikke ensbetydende med, at de bevidst accepterer forvarslerne,
men hvis de granskede deres bevidsthed, ville de vide, at deres
forestillinger har ført til netop den situation, de befinder sig i.
Man kan bruge en alvorlig sygdom til at bringe sig i nær berøring med
livets og dødens kræfter, til at afstedkomme en krise, som kan
mobilisere en fortrængt overlevelsesvilje, eller til at skabe en
kontrast til den almindelige tilværelse, der lokker alle
personlighedens skjulte ressourcer frem.

En katastrofe kan, bevidst eller ubevidst, bruges på samme måde.

---------

Fra : Peter Holmgren

Dato : 11-01-05 21:37

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dine ønsker). Dine følelser er udtryk for den indre virkelighed bag
> selv et så tilsyneladende rent naturfænomen som vejret.

Da jeg var barn, hørte jeg om indianere og regndans. Jeg opfandt en
pengedans - men uanset hvor meget jeg hoppede rundt og gryntede, har der
aldrig været noget afkast. Nu overvejer jeg at flytte pengedansen til
/efter/ jeg har vundet i lotto, eller lign.

Peter Holmgren
"May all beings be blessed with happiness..."

Fra : Rado

Dato : 13-01-05 09:58

On Tue, 11 Jan 2005 21:37:07 +0100, "Peter Holmgren"
<info@theravada.[dk]> wrote:

> [...]
>aldrig været noget afkast. Nu overvejer jeg at flytte pengedansen til
>/efter/ jeg har vundet i lotto, eller lign.

Jeg fik en gang et kort af en af mine venner med et magisk symbol han
havde kanaliseret fra sine åndelige guides, og som skulle bringe held,
hvis man mediterede på det.

Det prøvede jeg så, og det virkede tilsyneladende fint. Inden for de
næste fjorten dage vandt jeg to gange i træk på mine obligationer. Dem
havde jeg haft i en del år uden nogensinde af have vundet en krone på
dem.

Jeg er dog ikke sikker på det var kortet som sådan der gjorde det, men
mere min tro på det og det at jeg fokuserede mine tanker i en bestemt
retning igennem det. På samme måde som placebomedicin kan fokusere
folk tanker i en retning der påvirker deres helbred gunstigt. Eller
måske det var begge dele.

Jeg har oplevet mange lignende tilfælde af tanker der har
materialiseret sig på forskellige besynderlige måder.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Peter Holmgren

Dato : 13-01-05 12:41

> [...]
>
> Jeg har oplevet mange lignende tilfælde af tanker der har
> materialiseret sig på forskellige besynderlige måder.

Jeg kan slet ikke afvise, at jeg skraldgrinede i op til flere minutter.
Nu vil jeg bestræbe mig på at sammensætte en "Guld-manifesterings-dans".
Det er jo klart at med den beskrivelse du lige kom med, at det MÅ virke.

Udfra vores begær, opstår selvbedrag. Noget newagerne måske skulle
reflektere lidt over.

Fra : Rado

Dato : 14-01-05 09:22

On Thu, 13 Jan 2005 12:41:10 +0100, "Peter Holmgren"
<info@theravada.[dk]> wrote:

> [...]
>Nu vil jeg bestræbe mig på at sammensætte en "Guld-manifesterings-dans".
>Det er jo klart at med den beskrivelse du lige kom med, at det MÅ virke.

Hvis du tror tilstrækkeligt på at det virker, så virker det også.
Det her følger lige så konkrete og uafvigelige lovmæssigheder som en
kemisk proces, det er blot en anden kontekst. Men du er nødt til at
kende lovmæssighederne bag processen for at kunne kontrollere den
effektivt, på samme måde som du er nødt til at kende de kemiske
lovmæssigheder for at kunne kontrollere en kemisk proces, og dermed få
det resultat ud af den du ønsker. F.ex. guld.

>Udfra vores begær, opstår selvbedrag. Noget newagerne måske skulle
>reflektere lidt over.

Begær og ønsker er de skabende kræfter her i verden. ALT uden
undtagelse sker i kraft af disse. Det er også derfor Buddha sagde at
man må befri sig for begær og ønsker for at komme ud af denne verdens
kredsløb.

Hvis alle ønsker og begær ophørte på kosmisk plan, dvs. hos alle
ønskende og begærende væsener inkl. Gud, ville den fysiske verden
ophøre med at eksistere øjeblikkeligt.

Fra : Peter Holmgren

Dato : 14-01-05 10:20

Rado wrote:

> [...]
> lovmæssigheder for at kunne kontrollere en kemisk proces, og dermed få
> det resultat ud af den du ønsker. F.ex. guld.

Jamen... Du bliver slet ikke nødt til at overbevise /mig/! Jeg er helt
overbevist om at du tror på det du udtrykker.

> [...]
>
> Hvis alle ønsker og begær ophørte på kosmisk plan, dvs. hos alle
> ønskende og begærende væsener inkl. Gud, ville den fysiske verden

Ja, det siger du jo...

Fra : Ivar

Dato : 11-01-05 22:14

Rado skrev:

> [...]
> af visse dele af naturen i modstrid med visse andre dele. Dine
> følelser er lige så gyldige som tidevandet og udøver deres egen

Argumentation skrider helt vildt i det citat, og her går det helt galt.
Det starter fin med at påpege, at individet påvirkes af omgivelserne
og omgivelserne påvirkes af individet. Stille og roligt bliver det faktum
brugt bredere og bredere. Pludseligt, uden argumentation, bliver det til,
at psyken kan bevæge materien.

Jeg ved ikke hvad den form for argumentation kaldes, men meningsløst
læsestof er det i hvert til fald.

Ivar Magnusson

Fra : Peter Holmgren

Dato : 11-01-05 23:44

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at psyken kan bevæge materien.
>
> Jeg ved ikke hvad den form for argumentation kaldes, men meningsløst

He he, det må være den meget populære 'Post hoc, propter hoc' (efter dette,
følgelig på grund af dette)... Den er i hvert fald meget populær indenfor
newage...

Fra : Jahnu

Dato : 12-01-05 04:14

On Tue, 11 Jan 2005 22:14:16 +0100, "Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

> [...]
>brugt bredere og bredere. Pludseligt, uden argumentation, bliver det til,

Hvilket også er en logisk slutning, eftersom man kan se, at vores
mentalitet (psyke) former den verden vi lever i.

>Jeg ved ikke hvad den form for argumentation kaldes, men meningsløst
>læsestof er det i hvert til fald.

Psyken er består af ønsker, følelser, vilje og intelligens, og man kan
observere at samfundet og resten af omverdenen (materien) tager form
efter vores kollektive bevidsthed. At vi har skabt en helvedsagtig,
destruktiv civilasation er et direkte resultat af den uvidende
kollektive mentalitet.

www.krishna.com www.iskcon.com
www.iskcon.dk www.harekrishna.dk

Fra : Rado

Dato : 13-01-05 10:28

On Wed, 12 Jan 2005 08:44:28 +0530, Jahnu
<jahnudvip@removeyahoo.co.uk> wrote:

>Hvilket også er en logisk slutning, eftersom man kan se, at vores
>mentalitet (psyke) former den verden vi lever i.

Man kan bare se på f.ex. arkitekturen i forskellige lande og kulturer,
både i forhold til hinanden såvel som igennem tiden inden for den
enkelte kultur. Specielt her i vesten har arkitektur og design
forandret sig radikalt inden for relativt korte tidsrum. Meget af den
spirituelle skønhed og etik der prægede tidligere tiders atkitektur og
design forsvandt da materialismen holdt sit indtog. Det samme gælder
kunsten og musikken.