Den Universelle Form
Fra : Jahnu

Dato : 11-01-05 11:19

Bhagavad Gitas 11. kapitel

Den Universelle form

Arjuna sagde: Ved at høre de instruktioner, Du har givet mig
vedrørende disse mest fortrolige åndelige emner, er min illusion nu
blevet bortjaget. (Bg. 11.1)

O du lotus-øjede, Du har i detaljer fortalt mig om tilsynekomsten og
forsvinden af ethvert levende væsen, og jeg har erkendt Dine
uudtømmelige herligheder. (Bg 11.2)

O Du største af alle personligheder, O suveræne form, på trods af at
jeg ser Dig her foran mig i din faktiske stilling, således som Du har
beskrevet Dig selv, vil jeg gerne se, hvordan du er trådt ind i denne
kosmiske manifestation. Jeg ønsker at se denne Din form. (Bg 11.3)

Hvis Du tror, jeg er i stand til at beskue Din kosmiske form, O min
Herre over alle mystiske krafter, tillad mig da venligst at se det
ubegrænsede universelle Selv. (Bg 11.4)

www.krishna.com www.iskcon.com
www.iskcon.dk www.harekrishna.dk

Fra : Ulvir

Dato : 11-01-05 12:37

Jahnu wrote:
> Bhagavad Gitas 11. kapitel

Skrev du det? Hvorfor kommer du med det ene citat efter den anden, li'ssom
BW? Er det noget du kopierer fra skrifter, eller har du det hele i hovedet?
Og dermed hjertet? Vi er alle født som enere- vil du dø som et kopi? Som
så mange andre?

Fra : Jahnu

Dato : 12-01-05 04:15

On Tue, 11 Jan 2005 12:37:09 +0100, "Ulvir" <augustus@mail.dk> wrote:

>Skrev du det?

Nej.

> Hvorfor kommer du med det ene citat efter den anden,

Fordi jeg mener, at Krishna, der er Gud selv, giver os viden, der er
bedre, end den vi kan finde på selv.

>li'ssom
>BW?

Det er ikke ligesom BW. Han citerer almindelige betingede sjæle, der
ligesom du og jeg og alle andre befinder sig i uvidenhed om verdens
virkelige design og mål. Jeg citerer Krishna og Vedaerne, der
forklarer sandheden om alting.

>Er det noget du kopierer fra skrifter, eller har du det hele i hovedet?

Jeg kopierer det fra Bhagavad Gita, som jeg er igang med at oversætte
fra engelsk til dansk. Men jeg har meget af Bhagavad Gita i hovedet og
hjertet, eftersom jeg har brugt over tyve år af mit liv til at studere
og praktisere denne 'Guds sang'.

>Og dermed hjertet? Vi er alle født som enere- vil du dø som et kopi? Som
>så mange andre?

Vi er alle kopier. Der er ingen af os der er enere. Du er selv blot en
kopi, af det samfund og den opvækst du er et produkt af. Du tænker på
samme måde, du siger de samme ting, de spiser den samme mad, du har de
samme værdier, du går i det samme tøj, ser det samme TV og de samme
film, som alle andre i samfundet. Du har ikke tænkt en eneste tanke,
som ingen har tænkt før dig. Du er blot en massekopi af den globale
forbrugerkultur, jeg er i det mindste en kopi af en bevægelse der går
imod strømmen. Krishnas hengivne tilhører nok nogle af de mindst
kopierede mennesker i denne verden, og vi tænker tanker ingen andre
tænker.

Jeg ved allerede nu hvem af os to der er i illusion. Hvis du ikke
omvender dig, vil du først finde ud af det på dødstidspunktet. Lad os
håbe det ikke er for sent.

Fra : Jahnu

Dato : 12-01-05 04:15

> [...]
>
>Hvis Du tror, jeg er i stand til at beskue Din kosmiske form, O min
>Herre over alle mystiske krafter, tillad mig da venligst at se det

Guddommens Højeste Personlighed sagde: Min kære Arjuna. O Prithas søn,
se nu Min overdådige kraft i form af hundreder og tusinder af
forskellige og mangefarvede guddommelige former. (Bg 11.5)

O du bedste blandt Bharatas, se her de forskellige manifestationer af
Aditya'er, Vasu'er, Asvini Kumara'er og alle de andre halvguder. Besku
de mange vidunderlige ting ingen nogensinde har set eller hørt om før.
(Bg 11.6)

O Arjuna, hvad du end gerne vil, kan du se i denne Min form. Denne
universelle krop kan vise dig, hvad du end gerne vil se lige nu, og
hvad du end måtte ønske at se i fremtiden. Alting bevægeligt som
ubevægeligt befinder sig til fulde her på ét sted (Bg 11.7)

Men du kan ikke se dette med dine nuværende øjne. Derfor udstyrer Jeg
dig nu med guddommelige øjne. Besku Min mystiske overflod!
(Bg 11.8)

Fra : Jahnu

Dato : 13-01-05 07:24

>Men du kan ikke se dette med dine nuværende øjne. Derfor udstyrer Jeg
>dig nu med guddommelige øjne. Besku Min mystiske overflod!
>(Bg 11.8)

Sanjaya sagde: Efter at have talt således, O konge, viste Guddommens
Personlighed, den Højeste Herre over al mystisk kraft, sin universelle
form til Arjuna. (Bg 11.9)

Arjuna så i denne universelle form utallige munde og ubegrænsede øjne;
han så ubegrænsede fantastiske visioner. Formen var dekoreret med
mange himmelske udsmykninger og bar utallige rejste guddommelige
våben. Han havde på sig himmelske blomsterkranse og klæder, og
forskellige guddommelige dufte var påsmurt hele Hans krop. Alting var
ufatteligt, strålende, ubegrænset, alt-udvidende. (Bg 11.10-11)

Hvis hundrede tusinder af sole steg op på himlen samtidigt, ville de
måske i deres udstråling kunne måle sig med den stråleglans, der udgik
fra den Højeste Person i den universelle form. (Bg 11.12)

På det tidspunkt kunne Arjuna se Herrens universelle form, hvori
universet uendelige udstrækning, der, selvom delt i mange, mange
tusinde, var forsamlet på ét sted. (Bg 11.13)

Da bøjede en forvirret og lamslået Arjuna, med alle hårene rejste, sit
hoved for at tilbyde sin ærbødighed, og med foldede hænder begyndte
han at forherlige den Højeste Herre. (Bg 11.14)

Fra : Jahnu

Dato : 15-01-05 06:41

>Da bøjede en forvirret og lamslået Arjuna, med alle hårene rejste, sit
>hoved for at tilbyde sin ærbødighed, og med foldede hænder begyndte
>han at forherlige den Højeste Herre. (Bg 11.14)

Arjuna sagde: Min kære Herre Krishna, jeg ser i Din krop alle
halvguderne og forskellige andre levende væsener forsamlede. Jeg kan
se Brahma siddende på lotusblomsten så vel som Herren Shiva og alle
vismændene og de guddommelige slanger. (Bg 11.15)

O universets Herre, O universelle form, i din krop kan jeg se utallige
arme, torsoer, ansigter og øjne grænseløst expanderet over det hele.
Jeg kan ikke se nogen slutning, midte eller begyndelse i Dig.
(Bg 11.16)

Din fremtrædelse er svær at beskue pga. dens blændende stråleglans,
der spreder sig til alle sider som den umålelige udstråling fra solen.
Alligevel kan jeg se overalt i denne strålende form, udsmykket som den
er med forskellige kroner, sceptre og diskosser. (Bg 11.17)

Du er det højeste oprindelige mål. Du er hele dette univers' endelige
hvilested. Du er uudtømmelig, og du er den ældste. Som den Højeste
Personlige Guddom opretholder Du den evige religion. Dette er min
mening. (Bg 11.18)

Du er uden begyndelse, midte eller ende. Dine herligheder er
ubegrænsede. Du har utallige arme, og solen og månen er Dine øjne. Jeg
ser hvordan du brænder hele universet op med den flammende ild, der
udgår fra Din mund. (Bg 11.19)

Selvom Du er én, er Du spredt ud over himmelen, planeterne og rummet
der imellem. Alle planetsystemerne er foruroligede, O du mægtige, ved
at se denne vidunderlige og forfærdelige form. (Bg 11.20)

Fra : Jahnu

Dato : 19-01-05 01:08

On Sat, 15 Jan 2005 11:10:47 +0530, Jahnu
<jahnudvip@removeyahoo.co.uk> wrote:

>Selvom Du er én, er Du spredt ud over himmelen, planeterne og rummet
>der imellem. Alle planetsystemerne er foruroligede, O du mægtige, ved
>at se denne vidunderlige og forfærdelige form. (Bg 11.20)

Hele skaren af halvguder overgiver sig til Dig og træder ind i Dig.
Nogle af dem er meget bange og frembærer bønner med foldede hænder.
Store skarer af vismænd og fuldkomne væsener, idet de udbryder 'fred
på jorden', beder til Dig ved at synge de vediske hymner. (Bg 11.21)

Alle de forskellige manifestationer af Herren Shiva, Aditya'erne,
Vasu'erne, Visvedeva'erne, de to Asvi'er, Marut'erne, forfædrene,
Gandharva'erne, Yaksha'erne, Asura'erne samt de fuldkomne halvguder
beskuer dig med stor ærefrygt. (Bg. 11.22)

O du sværtbevæbnede, alle planeterne med deres halvguder er
forstyrrede ved at se Din gigantiske form med dens mange ansigter,
øjne, arme, lår, ben og maver og Dine mange forfærdelige tænder; og
jeg er ligeså forstyrret som de. (Bg 11.23)

O Du altgennemtrængende Vishnu, når jeg ser Dig med Dine mange
strålende farver, der når helt op til himmelen, Dine gabende munde, og
store gnistrende øjne, bliver mit sind overvældet af frygt. Jeg kan
ikke længere opretholde roen eller sindsligevægten. (Bg 11.24)

O Herrenes Herre, O du alle verdeners tilflugtssted, bær venligst over
med mig. Jeg kan ikke opretholde ligevægten når jeg således beskuer
dine flammende, dødslignende ansigter og frygtindgydende tænder. Jeg
er forvirret i alle retninger. (Bg 11.25)

Fra : Jahnu

Dato : 21-01-05 07:22

> [...]
>dine flammende, dødslignende ansigter og frygtindgydende tænder. Jeg
>er forvirret i alle retninger. (Bg 11.25)

Alle Dritarasthas sønner sammen med deres allierede konger samt
Bhishma, Drona, Karna såvel som vore egne fremtrædende soldater
styrter ind i dine forfærdende munde. Og nogle af dem ser fanget med
hovederne mast mellem dine tænder. (Bg 11.26-27)

Ligesom de utallige bølgende floder flyder ind i havet, så træder alle
disse store krigere ind i Dine flammende munde. (Bg 11.28)

Jeg ser alle disse mennesker styrte hovedkuls ind i Dine munde,
ligesom natsværmere kaster sig til deres tilintetgørelse i et bål.
(Bg 11.29)

O Vishnu, jeg ser dig fortære folk i alle retninger med dine flammende
munde. Du dækker hele universet med Din udstråling i denne Din
manifestation af forfærdelige, svidende stråler. (Bg 11.30)

O Herre over alle Herrer, oplys mig venligst om hvem Du er. Jeg
frembærer min ærbødighed til Dig; vær venligst nådig mod mig. Du er
den oprindelige Herre. Jeg vil gerne vide besked om Dig, for jeg
kender ikke din mission. (Bg 11.31)

Guddommens Højeste Personlighed sagde: Jeg er tiden, den store
ødelægger af verdener, og Jeg er kommet for at destruere alle
mennesker. Med undtagelse af dig (Pandava'erne), vil alle soldaterne
her på begge sider blive slået ihjel. (Bg 11.32)

Fra : Jahnu

Dato : 23-01-05 10:54

> [...]
>mennesker. Med undtagelse af dig (Pandava'erne), vil alle soldaterne
>her på begge sider blive slået ihjel. (Bg 11.32)

Rejs dig derfor. Forbered dig på kamp og ære. Slå dine fjender og nyd
et blomstrende rige. Jeg har allerede arrangeret at de vil blive slået
ihjel, og du, Savyasachi, kan blot være et instrument i kampen. (Bg
11.33)

Drona, Bhishma, Jayadratha, Karna, og de andre store krigere er
allerede blevet tilintetgjort af Mig. Du kan derfor slå dem ihjel med
god samvittighed. Alt du behøver at gøre er at kæmpe i slaget og
besejre dine fjender. (Bg 11.34)

Sanjaya sagde til Dhritarastha: O konge, efter at have hørt disse ord
fra Guddommens Højeste Personlighed fremførte en skælvende Arjuna med
foldede hænder sin ærbødighed igen og igen. Med skælvende stemme
rettede han de følgende ord til Herren Krishna. (Bg 11.35)

Fra : Jahnu

Dato : 24-01-05 15:40

> [...]
>foldede hænder sin ærbødighed igen og igen. Med skælvende stemme
>rettede han de følgende ord til Herren Krishna. (Bg 11.35)

Arjuna sagde: O sansernes mester, hele verden jubler, når de hører Dit
navn, og således bliver alle knyttede til Dig. Selvom de fuldkomne
væsener frembærer deres respektfulde hyldester til Dig, er dæmnerne
bange, og de flygter til alle sider. Alt dette er gjort rigtigt.
(Bg 11.36)

O Du mægtige, større end selv Brahma, Du er den oprindelige skaber.
Hvorfor vil de da ikke fremføre deres hyldester til Dig? O ubegrænsede
væsen, gudernes Gud, universets tilflugssted. Du er den uovervindelige
kilde og alle årsagers årsag hinsides denne materielle manifestation.
(Bg 11.37)

Du er den oprindelige Personlige Guddom, den ældste, det ultimative
hvilested for den kosmiske manifestation. Du kender alting, og Du er
alt det kendte. Du er det Højeste ly hinsides de materielle verdener.
O ubgrænsede form. Hele denne kosmiske manifestation er gennemtrængt
af Dig. (Bg 11.38)

Du er luften, og Du er den højeste hersker. Du er ild, Du er vand, og
Du er månen. Du er Brahma, det første levende væsen og Du er
forfaderen. Jeg tilbyder Dig derfor min respektfulde ærbødighed
tusinder og atter tusinder af gange. (Bg 11.39)

Jeg bøjer mig for Dig fra alle sider! O ubændige kraft. Du er herre
over ubegrænset pragt. Du er alt-gennemtrængende, og således er Du
alting. (Bg 11.40)

Fra : Jahnu

Dato : 26-01-05 04:29

>Jeg bøjer mig for Dig fra alle sider! O ubændige kraft. Du er herre
>over ubegrænset pragt. Du er alt-gennemtrængende, og således
>er Du alting. (Bg 11.40)

Jeg har behandlet dig som min ven, og uden at kende Dine virkelige
herligheder har jeg ubesindigt tiltalt dig som 'Krishna,' 'Yadava,'
'min ven.' Tilgiv venligst min opførsel hvordan den end har været i
galskab eller kærlighed. Jeg har behandlet dig respektløst mange gange
og pjattet rundt med Dig, når vi slappede af på den samme seng eller
sad og spiste sammen enten alene eller mellem venner. O Du
ufejlbarlige, vær venlig at tilgive mig alle disse forseelser.
(Bg 11.41-42)

Du fader til hele den kosmiske manifestation bevægelig som ubevægelig.
Du er den tilbedelsesværdige leder, den højeste åndelige mester. Ingen
er større end Du, ej heller kan nogen blive ét med Dig. Hvordan kan
nogen da være mere mægtig end Du i de tre verdener, O Du Herre over
umålelig kraft? (Bg 11.43)

Du er den Højeste Herre, alle levende væsener bør tilbede. Jeg falder
således ned og bukker mig i ærbødighed for Dig, idet jeg påråber mig
Din barmhjertighed. Ligesom en far tolererer sin søns
uforskammetheder, en ven sin vens næsvished, eller en mand sin kones
fortroligheder, bær venligst over med alle de gange jeg har forurettet
Dig. (Bg 11.44)

Efter at have set Din universelle form, som jeg aldrig før har set,
glæder det mig, men samtidigt er mit sind forstyrret af frygt. Skænk
mig venligst derfor Din nåde, O Du Herre over alle herrer, O
universets fundament, og åbenbar igen Din form som Guddommens
Personlighed. (Bg 11.45)