Signatur
Fra : roand00@student.sdu.~

Dato : 08-01-05 19:03

Hej,

Jeg prøver at få identificeret en signatur, der tilhører en
tegner/illustrator, der var aktiv i 1920'erne. Signaturen består af et
monogram, dannet af bogstaverne C (eller G) I B og vedkommende har
tegnet nogle af vignetterne i værket "Danske Herregaarde ved 1920"
I-III, red. af Louis Bobé m.fl., og udgivet på Henrik Koppels Forlag
i 1922-23. Jeg sender gerne et billede af signaturen pr. mail, hvis der
er nogen der mener at kunne identificere signaturen.
Bedste hilsener

Ronny Andersen

Fra : Tom H Petersen

Dato : 10-01-05 16:27

<roand00@student.sdu.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg vil da gerne se signaturen----så du er velkommen til at sende
den til mig,
Men måske er det smartere at vise den på dk.binaer.historie (der er
altid god plads) og så kan alle se den, dermed er dine chancer for
at få løst problemet større.

mvh
Tom

Fra : Tom H Petersen

Dato : 12-01-05 14:29

[...]

Hej Ronny
Er du tilfreds med 98% løsning på dit problem.
så tror jeg at opgaven er løst, den kunstner du
søger er

Christian Bang

Hans Peter Carl Christian Bang
Rønne, 29-04-1868 - København, 01-07-1950, maler, tegner

Christian Bang var både tegner og maler,
men især det tegnede portræt var hans styrke.
Malerierne er fortrinsvis landskaber,
mange fra egnen omkring Næstved.
De er i traditionen fra P. C. Skovgaard og oftest i mørke farver.
B. malede desuden mange altertavler og udførte tegninger til bogudstyr.
Han virkede i en årrække som tegnelærer ved hoffet.

Link til Weijlbach

http://www.kid.dk/Kunstner.asp?ObjectId=8774

at jeg kun er 98% sikker skyldes at jeg kun kender signaturen
fra malerier. Det er klart at en tushpen giver et lidt anderledes
udtryk end en pensel.

Min scanner strejker desværre i øjeblikket, men gå på biblioteket
K Timm signaturbogen giver dig et godt sammenlignings grundlag.

mvh
Tom

Fra : roand00@student.sdu.~

Dato : 12-01-05 17:55

Hej Tom,

Tak for svaret!
Jeg har kigget i Signaturbogen, og der er en afgørende forskel på de
to signaturer; i Christian Bangs signatur er den lodrette streg en del
af B'et, mens min ukendte tegner både har en lodret streg i B'et og en
ekstra, dannende et I (eller J).
Men tak for forsøget!

Bedste hilsener

Ronny