Lovligt?
Fra : Klaus Madsen

Dato : 06-01-05 02:12

Hej

Er der nogen der ved om det er lovligt f.eks. at importere malerier fra
udlandet med henblik på videresalg.

Malerierne er f.eks. kopier af alle mulige store kunstnere men selvfølgelig
uden deres signatur. Så der er på ingen måde tale om at snyde folk.

Er det lovligt?

Der må da være noget med ophavsret, copyright eller andet ?

Mvh. Klaus

Fra : steffen martin

Dato : 06-01-05 15:59

"Klaus Madsen" <info@grafreaks.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
> folk.
>
> Er det lovligt?
>
> Der må da være noget med ophavsret, copyright eller andet ?

Altså, der er noget der hedder den almindelige ophavsret på kunstværker,
hvor ophavsretten tilhører kunstneren [eller familie og den stil] i op til
70 år efter hans/hendes død. Den kan man ikke snige sig ud af. Hvis man
laver en fuldstændig kopi - med eller uden signatur- skal man have
tilladelse fra rette sted da det er ligeså ulovligt som alt muligt andet.
Men det kræver jo at arvinger/rettighedhavere melder kopisten til
myndighederne eller selv tager kontakt gennem advokat eller privat.

Se evt. www.infokoisk.dk eller her:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010061829-REGL

mvh
Steffen
--
..:metropolis:.
www.steffenmartin.dk

Fra : Klaus Madsen

Dato : 06-01-05 16:26

> [...]
> Men det kræver jo at arvinger/rettighedhavere melder kopisten til
> myndighederne eller selv tager kontakt gennem advokat eller privat.

Hej Steffen

Tak for dit svar.
Det med de 70 år havde jeg set flere steder, og det var da også derfor det
undrede mig at man flere steder både på nettet og i forskellige gallerier
kan se at de sælger sådanne kopier.
Når du skriver at det kræver at arvinge/rettighedshavere skal melde kopisten
til myndighederne, betyder det så at myndighederne ikke gør noget ved den
slags, jeg tænker på hvis jeg f.eks. bygyndte at importere kopier med
henblik på videresalg ?

Har jeg forstået det rigtigt, at efter de 70 år kan man gøre som man vil ?
Alså at arvingerne heller ikke kan gøre noget ?
Hvis ja, kan man jo bare "nøjes" med at kopiere kunstnere der er døde for
mere end 70 år siden ?

Mvh. Klaus

Fra : steffen martin

Dato : 06-01-05 16:34

> [...]
> ved den slags, jeg tænker på hvis jeg f.eks. bygyndte at importere kopier

Ja, det svarer lidt til at der sælges 2 liters colaer uden at der bliver
betalt afgift i en koisk uden at nogen siger noget. Hvem ville så opdage
det?
Det danske Politi har ikke penge nok til at holde øje med den slags. Men
hvis du ved noget er du da velkommen til at anmelde det :)

> [...]
> Alså at arvingerne heller ikke kan gøre noget ?
> Hvis ja, kan man jo bare "nøjes" med at kopiere kunstnere der er døde for

Efter 70 år [fra dødsåret] kan du i princippet gøre hvad du vil. Men jeg
ville tage mig i agt for evt. museer der har de rigtig store mestre
hængende.

hilsen
Steffen
--
..:metropolis:.
www.steffenmartin.dk

Fra : Klaus Madsen

Dato : 06-01-05 18:17

> Efter 70 år [fra dødsåret] kan du i princippet gøre hvad du vil. Men jeg
> ville tage mig i agt for evt. museer der har de rigtig store mestre
> hængende.

Hvorfor skal jeg tage mig i agt for museer hvis det er lovligt ?

Mvh. Klaus

Fra : steffen martin

Dato : 07-01-05 07:58

> Hvorfor skal jeg tage mig i agt for museer hvis det er lovligt ?

Det kommer an på hvor kommerciel du er. Mener der kan ligge ekstra år på
ophavsretten, og hvis du 'tog' forretning fra et stort museum ville de nok
kigge godt på rettighederne. Det var mere en påpasselighed. Du var jo selv
lidt usikker, så du skulle have det hele med.

Steffen
--
..:metropolis:.
www.steffenmartin.dk

Fra : cr

Dato : 07-01-05 21:30

steffen martin wrote:
> [...]
> kigge godt på rettighederne. Det var mere en påpasselighed. Du var jo selv
> lidt usikker, så du skulle have det hele med.

De kan udtage varemærke og/eller patent på værkets navn eller noget der
kan tages ud af værket i relation til merchandise, der er flere
muligheder, for krumspring.
Prøv lidt med "mona lisa" (jeg siger ikke hvilken), så skal du se løjer.

Mvh

0cr

Fra : Klaus Madsen

Dato : 07-01-05 22:45

> [...]
> muligheder, for krumspring.
> Prøv lidt med "mona lisa" (jeg siger ikke hvilken), så skal du se løjer.

Sjovt du lige nævner Mona Lisa, det var eller lige hende jeg tænkte på

Spøg til side.

Kan jeg ud fra disse oplysninger konkludere at hvis jeg importerer kunst fra
udlandet så
er der ingen der gør noget, hverken toldvæsen eller politiet medmindre jeg
bliver anmeldt af f.eks. et museum?

Mvh. Klaus

Fra : Gainsbourg

Dato : 11-01-05 14:17

> [...]
> fra udlandet så
> er der ingen der gør noget, hverken toldvæsen eller politiet medmindre jeg

Hvis du krænker ophavsretten, begår du en strafbar handling. Hvis politiet
mistænker at der er tale om en strafbar handling så griber de selvfølgelig
ind. Generelt om ophavsretlige krænkelser kan siges, at de bliver taget
langt alvorligere hvis der er tale om en kommerciel sammenhæng.

Der ud over er der selvfælgelig en masse forhold omkring told m.m. som du
skal være opmærksom på - og parat til at betale for.

Hvis jeg var dig, ville jeg nok supplere med information fra andre kilder
end newsgroups før du kaster dig ud i et faux-art-import eventyr. Du kan jo
starte med at undersøge hvor længe de kunstnere I vil kopiere har været
døde, låne et par bøger om ophavsret på biblioteket og måske ringe og spørge
en jurist bagefter for at sikre dig at du har forstået det hele rigtigt. -
Og så selvfølgelig kontakte Told & Skat for afklaring af de mere tekniske
importspørgsmål.

Held og lykke med projektet!

Mvh
Gainsbourg

Fra : H. Nørgaard

Dato : 09-02-06 19:06

> [...]
> folk.
>
> Er det lovligt?
>
> Der må da være noget med ophavsret, copyright eller andet ?

lige en kommentar til den om "Mona Lisa".

Jeg har da ofte set i fjernsynet at Mona Lisa skulle være lavet i utallige
kopier, og der har aldrig været sagt noget om at de er ulovligt.

mvh
H.C.

Fra : Ole Pedersen

Dato : 20-02-06 19:14

> Jeg har da ofte set i fjernsynet at Mona Lisa skulle være lavet i utallige
> kopier, og der har aldrig været sagt noget om at de er ulovligt.

Er der ikke noget med, at 70 år efter en kunstners død bortfalder
ophavsretten, så værkerne derefter kan reproduceres derefter uden
hensyntagen til copyright.....

--
Ole Pedersen
www.ditgalleri.dk - en verden af plakater og malerier.