bag jul
Fra : Jensen

Dato : 27-12-04 08:18

Jeg har sakset fra http://www.religion.dk/surfguide/artikel:aid=237709

De kristne begynder at fejre jul omkring år 300. Oprindeligt var det at
fejre fødselsdage en hedensk skik, og man var i tvivl om datoen for Jesu
fødsel.
I Rom er der forskellige forslag til en dato. Og blandt de forskellige
forslag beslutter man at julen skal fejres den 25. December. Måske fordi man
allerede fejrede Den Ubesejrede Sols dag i forbindelse med solhvervsdag og
på denne måde overtager en velkendt og populær festdag. Læs mere under "Julemanden:
Hvorfor lige Jul den 24?"

I Danmark fejrer vi jul den 24. december. Måske skyldes det, at man i
Danmark før store fester vågede natten før festen, for dermed at forberede
sig åndeligt eller måske var den 24. december tyendets eneste mulighed for
at gå i kirke og fejre jul, da de den 25. måtte være til rådighed og tjene
herskabet?

Siden 1200-tallet fejrer flere lande syd for grænsen den 6. december den
tyrkiske helgen fra 300-tallet: Skt. Nikolaus. Han er de søfarendes
beskytter, og flere kirker er indviet til ham. I Danmark kan man f.eks.
tælle ca. 75 kirker indviet til Skt. Nikolaus.

Mange mirakler blev tillagt Skt. Nikolaus, og disse hjalp til at skabe den
betydning af "Santa Claus", som vi kender den dag i dag: Julemanden som
børnenes beskytter med en sæk fuld af gaver.

Den 6. december får de gode og artige børn stadigvæk i mange lande gaver af
Skt. Nikolaus, mens de onde og slemme bliver straffet af en lille sort
djævel, som ledsager Skt. Nikolaus med et ris, som minder om vores
fastalvnsris (dog uden slik og farver).

Julemanden, som vi ser ham i dag, er dog et påfund af Coca Cola fra 1931.
Læs mere om Skt. Nikolaus på denne side, som er en fyldig, omhyggelig og
informationsrig side om julemanden.

Dagens bibelord fra http://JesusNet.dk:
"Det folk, der vandrer i mørket, skal se et stort lys... Et barn er født
os... og herredømmet skal ligge på hans skuldre."
(Es 9,1 og 5)

--
Hej fra Børge Højlund Jensen
Min ICQ 107634963

Fra : Adel

Dato : 27-12-04 12:00

On Mon, 27 Dec 2004 08:17:34 +0100, Jensen <oz(fjern)@msn.com> wrote:

> [...]
>
> De kristne begynder at fejre jul omkring år 300. Oprindeligt var det at
> fejre fødselsdage en hedensk skik, og man var i tvivl om datoen for Jesu

Det er jo lidt interessant, at der står de kristne.

Mit spørgsmål er, hvorfra de så i det hele taget fik ideen, at de skulle
fejre Jesu fødsel?

Hvor gjorde de kristne før år 300 det ikke? Det alene burde få en til at
tænke sig om en ekstra gang.

Kristus fejrede ikke fødselsdag. Og hverken han eller Gud har nogensinde
sagt, at vi skal gøre dette.

Jeg giver lige nogle citater til at tygge på:

Mark 10 v18 Jesus svarede ham: »Hvorfor kalder du mig god? Ingen er god
undtagen én, nemlig Gud.

Mat 22 v36 »Mester, hvad er det største bud i loven?« v37 Han sagde til
sjæl og af hele dit sind.‹ v38 Det er det største og det første bud. v39
Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som
dig selv.‹ v40 På de to bud hviler hele loven og profeterne.

Joh 14 v5 Thomas sagde til ham: »Herre, vi ved ikke, hvor du går hen,
hvordan kan vi så kende vejen?« v6 Jesus sagde til ham: »Jeg er vejen og
sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig.

Luk 6 v46 Hvorfor siger I: Herre, Herre! til mig, når I ikke gør, hvad
jeg siger?

Og endelig:
Mat 7v21 Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i
Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. v22 Mange
vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn,
og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange
mægtige gerninger i dit navn? v23 Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg
har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!

Gør, hvad Kristus sagde!

Mat 5 v48 Så vær da fuldkomne, som jeres himmelske fader er fuldkommen!

--
http://www.maitreya.org - Messias er på jorden... igen! Søg og du skal
finde!

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-12-04 00:56

I newssjnx5wd6713jl7@familiecomputer skrev
Adel følgende:

> Kristus fejrede ikke fødselsdag.

Hvor ved du det fra.

> Og hverken han eller Gud har
> nogensinde sagt, at vi skal gøre dette.

Har de noget steds sagt at vi ikke skal gøre det?

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*
http://ravsted.net/ - *Lokalhistoriske sider*

Fra : Jahnu

Dato : 28-12-04 02:11

On Tue, 28 Dec 2004 00:55:58 +0100, "Andreas Falck"
<fake@skrift.invalid> wrote:

>I newssjnx5wd6713jl7@familiecomputer skrev
>Adel følgende:

>Hvor ved du det fra.

>Har de noget steds sagt at vi ikke skal gøre det?

Står der noget sted i Bibelen, man ikke skal skære sine børn op i
småstykker, koge dem i en gryde og spise dem?

www.krishna.com www.iskcon.com
www.iskcon.dk www.harekrishna.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-12-04 08:51

I news:1ma1t0d3s5s4pp4dvkpktv6kldtjg7rc56@4ax.com skrev
Jahnu følgende:

> Står der noget sted i Bibelen, man ikke skal skære sine børn op i
> småstykker, koge dem i en gryde og spise dem?

Ja!

Fra : Lyrik

Dato : 01-01-05 11:01

Adel wrote:

> Det er jo lidt interessant, at der står de kristne.
>
> Mit spørgsmål er, hvorfra de så i det hele taget fik ideen, at de
> skulle fejre Jesu fødsel?
++++++++++++++++++++++++++++++
Hvorfra får folk idéen, at de skal fejre noget? Det må vi først afklare.
Man fejrer noget som man glæder sig over og i fejringen vil dele denne glæde
med andre!
De bedste fester udspringer af glæde og ikke af regler!

Vi læser Lukas 2:
v8 I den samme egn var der hyrder, som lå ude på marken og holdt nattevagt
over deres hjord. v9 Da stod Herrens engel for dem, og Herrens herlighed
strålede om dem, og de blev grebet af stor frygt. v10 Men englen sagde til
dem: »Frygt ikke! Se, jeg forkynder jer en stor glæde, som skal være for
hele folket: v11 I dag er der født jer en frelser i Davids by; han er
Kristus, Herren. v12 Og dette er tegnet, I får: I skal finde et barn, som
er svøbt og ligger i en krybbe.« v13 Og med ét var der sammen med englen en
himmelsk hærskare, som lovpriste Gud og sang:
v14 Ære være Gud i det højeste og på jorden!
Fred til mennesker med Guds velbehag!

......Læg mærke til at glæden var for hele folket og at de himmelske
hærskarer allerede fejrer denne glæde.

Nu mangler vi så bare at dem på jorden istemmer og med-fejrer glæden over at
få en himmelsk frelser!

Der kommer denne "skøre" idé fra, som tykpandede JV-ere dumgriner over!

Tidspunktet er lagt traditionelt fast og det er ikke datoen men begivenheden
som er det esentielle!

Jesus kommer som lys i jordens mørke-Vores fest rammer den mørke tid i
Danmark og ligger på et helt rigtig tidspunkt.

Alle ting og symboler har været "brugt af hedninger"- ligesom hedninger også
i dag fejrer Jul uden at tænke på Ham som fødtes.

Vi andre glæder os over at en frelser er født!

> Hvor gjorde de kristne før år 300 det ikke? Det alene burde få en til
> at tænke sig om en ekstra gang.
++++++++++++++++++++

Fordi de var en kirke under jorden som ikke havde meget andet end lidelse at
feste for.

God Jul og Godt Nytår fra

Jens Erik Bech

Fra : Bo Warming

Dato : 01-01-05 11:31

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in message

> Hvorfra får folk idéen, at de skal fejre noget? Det må vi først afklare.
> Man fejrer noget som man glæder sig over og i fejringen vil dele denne
> glæde med andre!

Afveksling fryder. Har man puklet og sparet er de tid at feste.

Det som bør være resultatet af veludført arbejde, gør vi som fest, og
bedrager os til at tro, at lykken kan opnåes ved sådant snyderi.Goethe

"Den kvinde, der hver dag arbejder med kost og komfur, giver de bedste
kærtegn. Goethe