Aldersgraense for NewAge livssyn...
Fra : Nerd Compuser

Dato : 27-12-04 04:16

Hejsa allesammen, jeg er ny her i NG'en og er kommet til at tænke på
et par ting...

Hvornår bliver et livssyn eller en religion så gammel, at man ikke
længere kalder det for Newage???

For i princippet er de fleste fremherskende religioner i øjeblikket
vel newage i forhold til, f.eks. Ase-troen og diverse Gaia-religiøse
livssyn.

Hvilken definition på livssyn byder os, at kalde nogle syn på livet
for Newage, mens andre bare er anerkendte religioner og
trosretninger???

Bare lige et par strøtanker, som jeg vil tro at jeg kan få et svar på
her i NG'en.

Desværre har jeg opdaget at denne NG, ligesom de fleste andre danske
NG'er er belastet af dårlig sprogbrug mellem enkeltpersoner, der af
den ene eller anden grund ikke kan finde ud af at tale pænt til
hinanden...

Ellers har jeg da læst nogle spændende indlæg, og glæder mig til at
læse nogle flere.

Med mange venlige hilsener og et stort ønske om et godt nytår til
alle, også dem, som ikke fejrer nytår nu her d. 31/12.

Jan

Fra : Jahnu

Dato : 27-12-04 09:54

On Mon, 27 Dec 2004 04:16:13 +0100, Nerd Compuser
<Agent007(TYPE@)Stormand.dk> wrote:

> [...]
>
>Med mange venlige hilsener og et stort ønske om et godt nytår til
>alle, også dem, som ikke fejrer nytår nu her d. 31/12.

I lige måde, Jan.

Mht. til betegnelsen newage, mener jeg, det specielt hentyder til
østligt inspirerede religioner og filosofier. Der er fx. ingen der
kalder Mormoner og Jehovas Vidner for newage religioner, selvom de er
yngre end de fleste newage retninger. Det virker som om kristelige
religioner ikke kaldes newage,

En anden ting er, at det meste indenfor newage som astrologi, karma,
reinkarnation osv. stammer fra Vedaerne, der er grundlag for verdens
ældste religion, nemlig Vaishnavismen, eller den oprindelige
monoteistiske retning, der udspringer fra Vedaerne.

Man kan spørge om hvad forskellen så er på newage og de vediske
religioner. Forskellen er, at hvor de vediske religioner baserer sig
på Vedaerne, baserer newage sig på en blanding af østlig filosofi og
vestlig spekulation og ønsketænkning. Newage startede da folk i vesten
begyndte for alvor at høre om de vediske religioner engang i 1800
tallet, men i stedet for at godtage dem som de var, eller forsøge at
finde ud af hvad de egenlig stod for, blandede man, det man hørte,
sammen med sine vestlige ideer om spiritisme, kristendom, humanisme og
ateisme. Derfor er newage en stor pærevælling af vediske religioner
iblandet spiritisme, healing, clairvoiance, kristendom, humanisme og
ateisme.

Danmark var og er måske stadig et af de største centre for newage pga.
af navnkundigheder som Martinus, Agerskov og andre som jeg ikke lige
kan huske navnene på.

www.krishna.com www.iskcon.com
www.iskcon.dk www.harekrishna.dk

Fra : Peter Holmgren

Dato : 20-01-05 02:26

"Nerd Compuser" <Agent007(TYPE@)Stormand.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa allesammen, jeg er ny her i NG'en og er kommet til at tænke på
> et par ting...
>
> Hvornår bliver et livssyn eller en religion så gammel, at man ikke
> længere kalder det for Newage???

Newage er en retning i sig selv, som er inspireret af alt muligt og umuligt
man har kunnet skrabe samme fra alle verdenshjørner. Sammensætningen er
stadig uklar. Newage er stadig i sin barndom, for der er hverken struktur
eller organisation. Newage er en form for anarkistisk religion.

> For i princippet er de fleste fremherskende religioner i øjeblikket
> vel newage i forhold til, f.eks. Ase-troen og diverse Gaia-religiøse
> livssyn.

Forskellen ligge nok i at de andre har en gennemgående rød trød, hvilket
newage ikke har. Der er ikke noget fast udgangspunkt hvorfra man kan sige at
dette er newage.

> Hvilken definition på livssyn byder os, at kalde nogle syn på livet
> for Newage, mens andre bare er anerkendte religioner og
> trosretninger???

Newage er en udefinerbar sammensætning af hvad som helst. Newage er blot en
betegnelse for en bevægelse, hvor de enkelte nødvendigvist ikke har noget
tilfælles, men de er stort set alle åbne overfor hvad som helst, der dukker
op. Oprindeligt var det vist amerikansk yuppier, som startede det hele, i et
forsøg på at tjene ekstra penge, på folk som nemt lod sig påvirke af hvad
som helst. Retorik er ikke den store styrke, hvad angår newage, men det er
ligegyldigt, da der er mange penge at tjene på fænomenet.

> [...]
> NG'er er belastet af dårlig sprogbrug mellem enkeltpersoner, der af
> den ene eller anden grund ikke kan finde ud af at tale pænt til

He he... ja. Der var engang noget fremme i dk.livssyn som blev kaldt 'god
tone', men det var vist ikke rigtigt noget folk forstod essensen af, så den
døde hurtigt igen. Når argumenterne slipper op, griber folk til personlige
angreb - selv i en 'spirituelt bevidst' gruppe som dk.livssyn.newage.

--
Peter Holmgren
"May all beings be blessed with happiness..."