Munkebillede/munkeorkester
Fra : Kai

Dato : 26-12-04 22:59

Hej

måske nogen kan hjælpe mig med oplysninger om maleren Niels Kristian Juul
fra Nørresundby/Aalborg som var min hustrus oldefar, eller om et af hans
mest yndede motiver: Munkebilledet/munkeorkestret.

Motivet malede han i mindst 11 eksemplarer, de fleste store malerier, ca.
130 x 90 cm. men også nogle kun ca. halvt så store.
Det forlyder at de billeder som han malede ofte blev tegnet op på lærredet
af hans bror, Oskar - kan det bekræftes?

Men munkebilledet: Hvor stammer motivet fra? Det forlyder at det skulle være
fra en bog, men hvilken?

m.v.h. Kai Mandrup

Fra : Kai

Dato : 27-12-04 21:17