En bygning i Sorgenfri?
Fra : Ukendt

Dato : 14-12-04 10:04

Den bygning der står lige over for hovedindgangen (på den anden side af
vejen) til Frilandsmusset i Sorgenfri under Lyngby-Tårbæk kommune, hvad har
den tidligere været brugt til? Og hvad bliver den brugt til i dag?

Min mor siger at det engang har været et landbrugsmuseum.

Håber er er nogle der kan hjælpe, for jeg er virkelig nysgerrig efter at
vide mere om den bygning.

Tina

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-12-04 10:56

Tina skrev:
> [...]
> hvad har den tidligere været brugt til?

> Min mor siger at det engang har været et landbrugsmuseum.

På Politikens kort fra 1955 står der Landbrugsmuseum.
(Lige nordvest for den ligger Virumgaard).

> Og hvad bliver den brugt til i dag?

Det håber jeg andre har svar på.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-04 16:05

> På Politikens kort fra 1955 står der Landbrugsmuseum.
> (Lige nordvest for den ligger Virumgaard).

Tak for svaret

Det er pudsigt som en tilfældig bygning pludselig kan vække ens interesse.

Tina

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 14-12-04 18:32

Jeg kan selv huske, da der var Landbrugsmuseum i bygningen; billetten til
Frilandsmuseet gjaldt også til Landbrugsmuseet, så derfor har jeg været der
flere gange.
Hvad bygningen bruges til i dag ved jeg desværre ikke.

Jørgen

Fra : John Vedsegaard

Dato : 20-12-04 17:17

"Jørgen Jacobsen" <jabber@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> flere gange.
> Hvad bygningen bruges til i dag ved jeg desværre ikke.

Bygningen bruges til magasin for frilandsmuseet.

--
John Vedsegaard

www.taform.dk

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 21-12-04 01:40

"John Vedsegaard" skrev i en meddelelse

> der
> >
> Bygningen bruges til magasin for frilandsmuseet.

Men hvornår er den blevet bygget? Af hvem. Jeg gætter på at den
oprindelig har været beboet af nogen som havde et meget stort landbrug
på stedet - men er det rigtigt?

Ruth

Fra : Claus Harkjær

Dato : 21-12-04 12:35

Den er bygget samtidig med hovedbygningen til Frilandsmuseet i slutningen af
1930-erne.. Det var meningen at bygningerne skulle illudere en stor gård.

Den bygning, som dus spørger om, og som senere blev indrettet til
Landbrugsmuseum, er nu magasinbygning. Den har aldrig være beboelse. Det
er - og var - den helt uegnet til. Den er bygget som en staklade.

Venlig hilsen

Claus Harkjær

se også

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-04 23:50

> [...]

> Men hvornår er den blevet bygget? Af hvem. Jeg gætter på at den
> oprindelig har været beboet af nogen som havde et meget stort landbrug

Det var jeg også nysgerrig efter at vide. Så jeg brugte endnu mere tid på at
søge efter oplysninger om bygningerne, og fandt dette:
http://www.gl-estrup.dk/default.aspx?pageID=80&lang=da

Tina

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 07-01-05 02:14

> [...]
> den tidligere været brugt til? Og hvad bliver den brugt til i dag?
>
> Min mor siger at det engang har været et landbrugsmuseum.

Jeg kan bidrage med en lille detalje. I min ungdom i 50'erne boede jeg i
Virum og kom tit på Frilandsmuseet. Det var enten gratis eller kostede 10
øre for borgere i Lyngby-Taarbæk (vistnok 50 øre for alle andre). Det var
dengang hvor et ord var et ord. Hvis man sagde at man boede i kommunen, var
der ikke en der betvivlede det.

I øvrigt var Landbrugsmuseet ligeså kedeligt som Frilandsmuseet er
spændende. Jeg har dog ladet mig fortælle at det er blevet bedre efter at
det er kommet til Gl Estrup på Djursland.

Vagn Kofoed

Fra : aafe

Dato : 07-01-05 04:06

On Fri, 7 Jan 2005 02:14:16 +0100, "Vagn Kofoed" wrote:

> [...]
>dengang hvor et ord var et ord. Hvis man sagde at man boede i kommunen, var

Hvad er det dog du fortæller os - at lyve om sit bosted i sådan en
situation, er jo det samme som at snyde. Og snyde, det gør man ikke,
hvis man er et ordentligt menneske.

med venlig hilsen

Arne

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 12-01-05 02:33

On Fri, 07 Jan 2005 04:06:16 +0100, aafe <intet@svar.dk> wrote:

>Hvad er det dog du fortæller os - at lyve om sit bosted i sådan en
>situation, er jo det samme som at snyde. Og snyde, det gør man ikke,
>hvis man er et ordentligt menneske.

Det dér med gebyr (entré) for at komme ind til vores fælles
kulturskatte, er nu ellers en nyere foreteelse mener jeg.

Men jeg mener også, at det er en absolut uskik!!!

For vi HAR jo allerede betalt for "samlingerne" én gang over
skattebilletten, og vi bliver fortsat afkrævet skat til at sikre deres
vedligehold og ikke mindst deres opsyn.

Så jeg synes kort sagt, at alle danskere (!) skulle ha' lov at entrere
mod forevisning af fx sygesikringskort. Så kan man passende ta' entré
af turisterne m.fl.

Dette synspunkt benytter jeg enhver lejlighed til at lufte.... )

Venligst
John

Fra : aafe

Dato : 12-01-05 03:00

On Wed, 12 Jan 2005 02:33:06 +0100, John Drage Thomsen wrote:

>Men jeg mener også, at det er en absolut uskik!!!

Ja, det er det da - såvel det at kræve entre, gebyrer og afgifter for
det vi i forvejen har betalt for over skattebilleten, som det at
snyde. Og ret beset er det at kræve entre jo også at snyde.

>For vi HAR jo allerede betalt for "samlingerne" én gang over
>skattebilletten, og vi bliver fortsat afkrævet skat til at sikre deres
>vedligehold og ikke mindst deres opsyn.

Jamen, det er da så sandt, som det er skrevet.

da jeg i sin tid var helt grøn indenfor slægtsforskningen, fik jeg et
brev på meget dyrt og fornemt brevpapir fra lederen af Landsarkivet i
Viborg, hvor han generøst og veldædig fortalte mig, at det var gratis
for borgerne at benytte hans arkivs læsesal. Jeg skrev derfor tilbage
og forklarede ham, at det på ingen måde var gratis for borgerne, idet
vi allerede i forvejen havde betalt det hele i dyre domme over
skattebiletten, inklusive hans og hans personales lønninger, samt
naturligvis også det ekstravagante brevpapir han sådan flottede sig
med.

med venlig hilsen
Arne