Q vedr CPU konfiguration
Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-12-04 08:45

Hej

Jeg sidder og kikker på noget server konfiguration

Boksen skal køre noget middleware hvor blandet bruges mssql til
transactionel data samt en webserver og nogle andre services
Med det behov ville jeg normalt vælge en dual CPU og kører videre derfra,
men...

Jeg har muligheden for at vælge enten single 3.6Mhz xeon eller dual 2.8Mhz
xeon

Såehh, jeg spekulerer om en 3.6Mhz kunne være nok - og så evt opgradere til
dual senere
Ved at starte med dual på 2.8Mhz er jeg lidt låst mht opgradering

Hvad siger I

pft/Peter

Fra : Nicolai

Dato : 07-12-04 13:17

Dual anytime. De sidste få Mhz mærker du aldrig.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-12-04 19:34

Enig ... dual hellere end 7% hurtigere processor
/FL

Fra : Niels C. Grønlund

Dato : 11-12-04 00:27

Frank skrev...

> Enig ... dual hellere end 7% hurtigere processor

Fint nok for sin vis ret enig med de 2 andre... Men men men husk at vis din
webserver er koblet op mod din MS-SQL server og den står ud mod internettet.
Så husk hvis du ønsker at overholde licensbetingelserne at du skal have
processor licenser a ca 40.000 Kr + moms pr CPU. Ellers er det MS-SQL cal's
til en ca. 1000 Kr stk pr. bruger/maskine (er ikke helt sikker på prisen.)

Men summen af det er husk hvis du bruger processorlicenser koster det dig
40K pr cpu du har enablet i MS-SQL Og enabler du kun en CPU, hvorfor så køre
dual???

Mvh.
Niels.

Fra : Nicolai

Dato : 11-12-04 10:02

> [...]
> til en ca. 1000 Kr stk pr. bruger/maskine (er ikke helt sikker på prisen.)

Et ord: MySql. . .

Fra : Peter Pan

Dato : 11-12-04 10:37

> Et ord: MySql. . .

2 Quotede linjer:
Boksen skal køre noget middleware hvor blandet bruges mssql til
transactionel data samt en webserver og nogle andre services

Mvh
Anders

Fra : Nicolai

Dato : 11-12-04 11:00

> 2 Quotede linjer:
> Boksen skal køre noget middleware hvor blandet bruges mssql til
> transactionel data samt en webserver og nogle andre services

Det overså jeg lige. Andet du vil bidrage med?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-12-04 11:51

"Nicolai" wrote

> Det overså jeg lige. Andet du vil bidrage med?
Egentlig så synes jeg da at Peter Pans kommentar er rimelig væsentlig

Imho er en dræbende mySQL <-> MSSQL diskussion unødvendig i en
hardwaregruppe

mySQL er overlegen til nogen
MSSQL er overlegen til nogle andre ting
Oracle er dem begge overlegen til nogle helt tredje ting

"mySQL" er ikke en magisk besværgelse der kan løse alle ens problemer

- Peter

Fra : Niels C. Grønlund

Dato : 11-12-04 10:43

> Et ord: MySql. . .

'hvad skal jeg sige? Der bliver spurgt om MsSQL og jeg forklarer hvad du kan
komme ud i.

Jeg ved bare at det ikke er i alle henseender at MySql kan erstatte MsSQL.
Men det er en anden historie.

-Niels

Fra : Nicolai

Dato : 11-12-04 11:00

> Jeg ved bare at det ikke er i alle henseender at MySql kan erstatte MsSQL.
> Men det er en anden historie.

Jeg lytter gerne - har selv problematikken ofte.

Fra : Niels C. Grønlund

Dato : 11-12-04 11:21

> Jeg lytter gerne - har selv problematikken ofte.

Hej Nicolai !

Der hvor jeg er ansat bruger vi MS-SQL serveren til at drive et af vores 3
forsikringssystemer. Og jeg skal se om jeg kan finde dukomentationen fra
leverandøren hvorfor vi ikke kunne anvende MySQL.

Jeg har også et par artikler på job om forskellen mellem MS-SQL og MySQL..

Til ikke kompliceret brug er MySQL lige så god som de andre. Men hvis det er
skal jeg se om jeg kan finde artiklerne... Men artiklernes forfattere var af
den konklution inden for en overskuelig årrække vil MySQL være fuldt på
højde med de dyre konkurrenter. Hvad angår funktionalitet osv.

http://geek.blogthing.com/2004/09/29/group-by-mysql-vs-mssql/

http://www.databasejournal.com/features/mssql/article.php/3087841

SQL Server 2000 and MySQL v4.1 limitations
The table below lists some SQL Server 2000 and MySQL version 4.1
limitations:

Feature
SQL Server 2000
MySQL v4.1

column name length
128
64

index name length
128
64

table name length
128
64

max indexes per table
250
32

index length
900
1024

max index column length
900
255

columns per index
16
16

max char() size
8000
1048543

max varchar() size
8000
1048543

max blob size
2147483647
1048543

max number of columns in GROUP BY
Limited only by number of bytes (8060)
64

max number of columns in ORDER BY
Limited only by number of bytes (8060)
64

tables per SELECT statement
256
31

max columns per table
1024
2599

max table row length
8036
65534

longest SQL statement
16777216
1048574

constant string size in SELECT
16777207
1048565

Niels

Fra : Niels C. Grønlund

Dato : 11-12-04 11:32

Nicolai

Tjek her !

http://www.promoteware.com/Module/Article/ArticleView.aspx?id=23

Ellers kig her ! (Google er din ven)

http://www.google.dk/search?q=MySQL+vs+mssql&hl=da&lr=&start=10&sa=N

Fra : Niels C. Grønlund

Dato : 11-12-04 11:32

Nicolai

Fra : Nicolai

Dato : 11-12-04 17:07

> [...]
> forsikringssystemer. Og jeg skal se om jeg kan finde dukomentationen fra
> leverandøren hvorfor vi ikke kunne anvende MySQL.

Nok noget med support :)

> [...]
>
> SQL Server 2000 and MySQL v4.1 limitations
> The table below lists some SQL Server 2000 and MySQL version 4.1

Tak for info.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-12-04 11:26

"Niels C. Grønlund" wrote

> [...]
> cal's
> til en ca. 1000 Kr stk pr. bruger/maskine (er ikke helt sikker på

Det er til intranet

> Men summen af det er husk hvis du bruger processorlicenser koster det dig
> 40K pr cpu du har enablet i MS-SQL Og enabler du kun en CPU, hvorfor så
> køre
> dual???

Hvorfor?
Tjahh svartider kunne være et argument

Du ser i øvrigt forkert på tingene

Lad os antage at man laver en lille webting med potentielt 1.000 forskellig
besøgende på årsbasis
Hvad vil du helst betale
80.000 for to cpu'er eller 1.000.000 for 1.000 cals?

- Peter

Fra : Niels C. Grønlund

Dato : 11-12-04 11:52

> Du ser i øvrigt forkert på tingene

Hej Peter !

Jeg ved jo ikke specifikt hvad du skal bruge din server til. Du har ikke
skrevet noget om Økonomi og lign.

Hvis problemet er de 5K ekstre for en 3,6 GHz cpu.. Så ville jeg bare gøre
dig opmærksom på at det koster ca. 40K per. processor i licenser Så din 2,8
GHz løsning ville blive +40K med mindre i brugte CAL derfor var jeg nød til
at nævne det.

Vi snakker om ca. 5K for en CPU mere på 3,6 Ghz, kontra at få et system med
2 på 2,8 Ghz. Så systemet vil blive ca. 5K dyrere med 2 CPU'er på 3,6 Ghz.

Og ca 40K for en licens mere til CPU nr. 2. Jeg er for sin vis ligeglad, det
jeg ville var bare at fortælle at en ekstra CPU koster på licenssiden.

Og snakker vi 40K+moms bare for en licens så ville jeg helt ærlig tage
skridtet fuldt ud og hælde begge 3,6 GHz CPU'er i og betale for den ekstra
licens. (Det er 10% af licensens pris)

Du skriver jeg er helt galt på den, men du fortæller jo ikke så forfærdeligt
meget om hvad serveren skal bruges til. Hvis det var til en "lille"
virksomhed hvor der sad eksempelvis 10 - 15 mennesker så er CAL den
billigste løsning. Og det havde du jo ikke skrevet noget som helst om.
Derfor mit skriveri om CAL...

Husk skal du bruge MSSQL enterprice edition er prisen 80K per licens som jeg
husker det.

Det bedste er så meget info som muligt når man stiller et spørgsmål. Men
ellers er jeg fulstændig enig med dig CPU licenser er vejen frem. Med mindre
der er ganske få brugere.

Mvh.
Niels

Fra : Niels C. Grønlund

Dato : 11-12-04 12:30

Hej Peter !!

Lige en slut kommentar..

Er du sikker på du har brug for dual?? Har du et kørende setup? De lyder
lidt voldsomt til en webshop med 1000 besøgende årligt.

Vi har ca. 100 samtidige brugere dagligt på vore SQL server og den er med
dual PIII Xeon 700 med 1 MB cache. Og vi kører et forsikringssystem
på den. Og det genererer da en pænt jævn belastning men vi har ikke dårlige
svartider.

Jeg tvivler på at du som udgangspunkt har brug for dual.

Men for at kunne udtale mig om det så har jeg nogle flere spørgsmål!!

Hvormange samtidige brugere forventer du ?
Hvor store databaser skal du arbejde med?
Hvor mange indexer er der per tabel ?
Hvor meget RAM er der i den server du vil investere i ?
Hvilke diske sidder der i serveren ?
Har du tænkt dig at køre RAID på diskene og hvilken RAID?
Hvis du vil køre RAID på dine diske hvilken RAID controller (Hvor meget
cache)?

Vi tager udgangspunkt i din potientielle webting

Det er ikke sikkert at en ekstra CPU giver der noget med ca 1000 besøg om
året. det er under 3 besøg om dagen.
Der ville jeg aldrig sætte et dual system op.

Men summen af det hele er jo at det er dig der skal tage en beslutning i
sidste ende. Og det er det !!

Der er jo også en anden mulighed.

Købe Dual CPU serveren installere windows og alt det andet, men når du når
til SQL serveren så kun aktiverer den på en CPU.
Så kan du altid hvis du får performance problemer købe en licens og enable
CPU nr. 2.

Du kunne også sætte dual systemet således op at webserveren kun kørte på CPU
1 og SQL serveren kun kørte på CPU 2. det kunne jo være løsningen.

Som jeg også skrev er jeg af princip enige med de andre dual er klart at
fortrække. Men spørgsmålet er om der er økonomi i det osv. og hvad gevinsten
i bund og grund vil være. Det vil være tåbeligt at investere en masse penge
i HW og SW hvis den ene CPU bare står og venter på data.

Hvis du har et system kørende idag kan du jo lave målinger og finde ud af
hvad der bedst kan svare sig for lige netop jer.

Med venlig hilsen
Niels

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-12-04 13:38

"Niels C. Grønlund"

> Er du sikker på du har brug for dual??

Af ca samme grund som at du ikke "gider" at vente i kø fordi chipkort bruger
30 sekunder per transaction
Det er et salgssystem der kører på et intranet

Som nævnt skal serveren skal kører som middleware ind mod et ERP system
Serveren skal også lavet lidt andre ting

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-12-04 12:46

"Niels C. Grønlund"

> Jeg ved jo ikke specifikt hvad du skal bruge din server til. Du har ikke
> skrevet noget om Økonomi og lign.

Næhh, økonomi er ikke et issue lige nu

Men det kan det blive hvis der skal en serveropgradering på banen hvis 2x2.8
ikke er nok
Deror spekulerede jeg på om 2x3.6 kan give mere
Specielt med henblik at fx bussystem/chipset sandsynligvis er nyere

> [...]
> 2,8
> GHz løsning ville blive +40K med mindre i brugte CAL derfor var jeg nød

Jeg med fuldt overlæg ikke blandet økonomi ind idet
Diskussion rent teknisk - det burde jeg nok have lagt mere vægt på

> Vi snakker om ca. 5K for en CPU mere på 3,6 Ghz, kontra at få et system
> med
> 2 på 2,8 Ghz. Så systemet vil blive ca. 5K dyrere med 2 CPU'er på 3,6 Ghz

Ok .

> Og ca 40K for en licens mere til CPU nr. 2. Jeg er for sin vis ligeglad,
> det
> jeg ville var bare at fortælle at en ekstra CPU koster på licenssiden.

Ja, men det kan jo være at 40k er irrelevant i forhold til forbdret svartid
Man kan ikke se på det økonomiske uden at sætte talene i forhold til noget
andet
Bruger man 40k og har en en payback på et halvt år så det imho en
investering der er værd at tage med

> Og snakker vi 40K+moms bare for en licens så ville jeg helt ærlig tage
> skridtet fuldt ud og hælde begge 3,6 GHz CPU'er i og betale for den ekstra
> licens. (Det er 10% af licensens pris)

Det er så et argument der vil noget

Spørgsmålet er så om man kan hente noget i forhold til 2.8 Ghz
Det er der er interessant pt

- Peter

Fra : Niels C. Grønlund

Dato : 11-12-04 14:00

>Spørgsmålet er så om man kan hente noget i forhold til >2.8 Ghz
>Det er der er interessant pt

Her er min opfattelse af tingene..

En 3,6 Ghz CPU yder ca 25% mere end en 2,8. (Teoretisk)

Hvis serveren ellers er loaded og konfigureret ordenligt med ram osv. (Det
går vi ud fra den er)
Vil det på CPU kraft siden nok mere realistisk give en 18% - 22% max.

Alt efter forspørgslens kompleksitet osv. hvorledes koden er skrevet (Vi går
ud fra det er optimalt)

Så er et kvalificeret gæt at dual 3,6 GHz vil give dig en 12% - 18% bedre
svar tid. + du nok har en bedre mulighed for at opgradere til noget
hurtigere.
Så vidt jeg kunne forstå var 2,8 det højeste den anden model kunne køre.

Mens en Dual 2,8 vil være hurtigere end single CPU på 3,6 Ghz i forhold til
SQL forspørgsler, hvis de er mere kompliceret.

Husk hvis det tager 0.1 sek og lave opslaget på 3,6 Ghz maskinen så vil
samme opslag måske tage 0.05 sek på dual 2.8 Ghz og der er det jo lige
gyldigt.
Alt efter hvor mange forventede brugere osv.

Husk en god mængde ram er lige så vigtigt, for hvis serveren skal stå og
swappe på disken pga. manglende RAM så er det fløjtende lige gyldig om du
har hurtige CPU eller ej da disken vil være flaskehalsen... Vores SQL spiser
med glæde ca. 2GB mem. Inden vi opgraderede den (Nu har den 3 GB) var den
blevet lidt sløv, det gik både ud over CPU load og alt mulig andet at den
manglede ram + vi fik en masse forespørgsels timeouts. Og meget lange svar
tider til følge..

Nu ved jeg ikke hvilken maskiner du tænker på, men efter alt sansynelighed
er det samme chipset i begge maskiner, hvis du vælger at købe serveren fra
en af de store. Jeg går ud fra at det er samme CPU familie vi snakker om. Og
ikke eksempelvis AMD vs Intel.

Fra : Niels C. Grønlund

Dato : 11-12-04 14:12

Nå men hvis jeg får tid i aften vil jeg lave en test..

Dual PIII Xeon 1000 mod dual PIV Xeon 1,5 med en lille base og forholdsvis
normale forspørgsler.

-Niels

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-12-04 14:03

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> writes:

> mySQL er overlegen til nogen
> MSSQL er overlegen til nogle andre ting
> Oracle er dem begge overlegen til nogle helt tredje ting

Nu når man tilsyneladende snakker open source databaseservere overfor
kommercielle databaseservere, så undrer det mig at der ikke er nogen
der nævner PostgreSQL. Hvorfor? Så vidt jeg ved kan den væsentlig
flere ting end fx MySQL omend jeg ikke har fulgt så meget med i hvad
der er sket med MySQL de sidste par år.

--
Jacob - www.bunk.cc
Thank you for observing all safety precautions.

Fra : Lasse Madsen

Dato : 06-01-05 18:00

Hej Peter..

Observer ...

KHz = 10e3
MHz = 10e6
GHz = 10e9
THz = 10e12

m.v.h.
Lasse

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-01-05 10:33

"Lasse Madsen" wrote

> Hej Peter..
>
> Observer ...
>

> MHz = 10e6
> GHz = 10e9

Ihh altså - hvad et G og et M mellem venner

Tak - Peter