Template nedarvning og members af samme na~
Fra : Bear

Dato : 20-11-04 14:11

Hello there

Jeg har en klasse ClientChannel som nedarver fra en template kaldet Channel.
Template'en Channel har en member der hedder GetSubChannel(string) og den
nedarvede klasse ClientChannel har en member der hedder GetSubChannel(int).

Såfremt jeg prøver at kalde ClientChannel::GetSubChannel(string("blah"))
siger compileren at den ikke kan konvertere string til int. Hvordan fan' kan
det lade sig gøre når den member findes i dens parent??

Channel er defineret på følgende måde:

template < class CHANNEL, class USER >
class Channel
{
public:

typedef boost::shared_ptr< CHANNEL > channel_t;
Channel(std::string szChannelName)
: m_szChannelName(szChannelName){}
//...
virtual channel_t GetSubChannell(std::string szName)
{ ... }
//...
};

Og ClientChannel er defineret på følgende måde:

class ClientChannel : public Channel< ClientChannel, SoundUser >
{
public:
ClientChannel(std::string szChannelName);
virtual void SetChannelID(int nID);
virtual int GetChannelID();
virtual clientchannel_t GetSubChannel(int nChannelID, bool bRecursive =
false);
private:
int m_nChannelID;
};
}

Hvis jeg ændrer ClientChannel::GetSubChannel(..)'s navn til
ClientChannel::GetSubChannel_(..) så kompilerer det fint. Hvad er det
liiiiiiige der går galt?

Jeg har prøvet at kompilere det både med g++ og MSC++

Mvh

Bjørn D. Rasmussen

Fra : Bertel Brander

Dato : 20-11-04 14:26

Bear wrote:
> [...]
> : m_szChannelName(szChannelName){}
> //...
> virtual channel_t GetSubChannell(std::string szName)

Skulle det være GetSubChannel med et l ?

--
"I learned more from a three minute record
than I ever learned in school"

Fra : Bear

Dato : 20-11-04 14:37

"Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> wrote in message

> Skulle det være GetSubChannel med et l ?

Doh, ja. Ser ud til at jeg fik publiseret en testudgave :)

Altså:

[...]

virtual channel_t GetSubChannel(std::string szName)
{ ... }
//...
};

Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-11-04 17:10

"Bear" <bdr@NOSPAM.sol.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvis jeg ændrer ClientChannel::GetSubChannel(..)'s navn til
> ClientChannel::GetSubChannel_(..) så kompilerer det fint. Hvad er det
> liiiiiiige der går galt?

Dit spørgsmål har ikke noget med templates at gøre - det gælder generelt ved
nedarvning.
Overload resolution sker ikke på på tværs af class scope.

Følgende oversætter _ikke_:
class base
{
public:
void foo(int);
};

class derived : public base
{
public:
void foo(const char*);
};

int main()
{
derived d;
d.foo(1);
}

Man kan bringe basis-klassens funktion ind i scope igen ved at bruge et
"using" direktiv.
Altså følgende oversætter:
class base
{
public:
void foo(int);
};

class derived : public base
{
public:
using base::foo;
void foo(const char*);
};

int main()
{
derived d;
d.foo(1);
}

Altså du kan skrive

class ClientChannel : class ClientChannel : public Channel< ClientChannel,
SoundUser >
{
using Channel< ClientChannel, SoundUser >::GetSubChannel;

};

Se eventuelt
The C++ Programming Language, Special Edition
Bjarne Stroustrup
ISBN 0-201-70073-5
side 392 for yderligere information

Venlig hilsen