Hvorfor er Schweiz så dyrt et land ?
Fra : Max Rydahl Andersen

Dato : 29-11-04 02:31

Hejsa,

Hvad er det der gør et land som Schweiz så dyrt at leve i ?

Landet har nogle af de laveste skatter (også for firmaer), så
hvorfor er det at deres dagligvarer generelt er 5-10% dyrere end i DK ?

Er basisvarerne virkelig så meget dyre at anskaffe i Schweiz da de har
begrænsede egne resourcer så de modsvarer de høje skatter og vores 25%
moms herhjemme ?

Finder det f.eks. underligt at et sofabord i Ikea koster 1000,- kr.
herhjemme, men ca. 1300,- dernede.

Hvis man trækker momsen fra vil det betyde at i DK er basisprissen 750,-,
hvor imod i Schweiz er den
925 kr. (hvis jeg antager en moms på 7,5%)

Hvorfor er der så stor forskel i basisprisen på en vare som DK og Schweiz
har ca. lige stor mulighed
for at anskaffe ?

/max

Fra : David T. Metz

Dato : 07-12-04 11:29

Max Rydahl Andersen wrote:

> Hvorfor er der så stor forskel i basisprisen på en vare som DK og
> Schweiz har ca. lige stor mulighed for at anskaffe ?

Hvad mener du med "har ca. lige stor mulighed for at anskaffe"? Dit
spørgsmål virker lidt tåget. Årsagen til prisdannelsen skal søge på markedet
ikke på "anskaffelsespris" eller noget i den stil ...

David

Fra : Jens Jensen

Dato : 07-12-04 22:56

"Max Rydahl Andersen" <news@xam.dk> skrev i en meddelelse
newssh7c6ppgu085qe@xam...
> Hejsa,
>
> Hvad er det der gør et land som Schweiz så dyrt at leve i ?

Hvorfor er det billigere i Jylland end i hovedstadsområdet, hvad er du ude
på ?

Fra : Jens Jensen

Dato : 14-01-05 20:56

"Jens Jensen" <jens@jensen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er det billigere i Jylland end i hovedstadsområdet, hvad er du ude
> på ?
Hvorfor er et hus med havudsigt og Strandvejsadresse dyrere end et hus i
nærheden af "Vandalparken" (indvandrerboligkarree) sådan kunne vi blive ved
Schweiz er "fint" at bo i - Tyrkiet er "fattigt at bo i

Fra : "Carsten Riis

Dato : 15-01-05 12:46

Max Rydahl Andersen skrev den 29-11-2004 02:31:

> Landet har nogle af de laveste skatter (også for firmaer), så
> hvorfor er det at deres dagligvarer generelt er 5-10% dyrere end i DK ?

Netop fordi deres skatter er lavere, så har befolkningen flere penge.

Og det tager udbyderne af dagligvarer sig af.

Ganske almindelig udbud/efterspørgsel.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 27-03-05 21:38

Carsten Riis <"cr"@<invalid>. invalid> wrote:

> Netop fordi deres skatter er lavere, så har befolkningen flere penge.

Hvordan kan det så være, at madvarer er så dyre i Danmark? Vi har jo høj
skat.

--
Thomas Damgaard Nielsen - http://thomasdamgaard.dk
"Det er i hvert fald i størrelsesordenen 1000 eller flere om året der