Obligationsrenter
Fra : Søren Mortensen

Dato : 28-11-04 22:02

Hej!

Jeg er ved at optage et realkreditobligationslån til køb af bolig og jeg
forventer at økonomien i DK bliver bedre i nærmeste fremtid.

Vil det altid være sådan at (obligations-)renten vil stige i forbindelse med
overgang fra lavkonjuktur til højkonjuktur?

Sagt på en anden måde:
Hvad er de væsentligste faktorer bag en rentestigning/kursfald?

Venlig hilsen,

Søren

---

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-11-04 00:04

In article <41aa3cc7$0$204$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Søren Mortensen wrote:
> [...]
> overgang fra lavkonjuktur til højkonjuktur?
>
> Sagt på en anden måde:
> Hvad er de væsentligste faktorer bag en rentestigning/kursfald?

Nationalbankerne kan sætte rente op for ikke at overhede økonomien,
det var vidst årsagen de sidste par gange i USA.

Når det går godt, så stiger aktierne, dvs obligationer sælges og
pengene flyttes til højere forrentning. Den faldende obligationspris
medfører højere renter.

De lange renter - som du nok er interesseret i, er lidt anderledes.
Den lange udsigt kan være anderledes, og der er en lang historik
bag, som folk indregner i priserne.

Nå ja, og under oliekrisen havde vi socialdemokratiske renter
på over 20%. Så krise kan også have høje renter. Det faktum at
flere grupper på arbejdsmarkedet nu vil have mange penge i
lønstigning igen er et problem. Det betyder muligvis endnu større
inflation, og reallønstilbagegang. Man skulle tro at fagforeningerne
havde lært dette.

Er selv MEGET tæt på at skifte fra F1 til 20 årigt 4% konvertibelt.
Ved ikke om det skal være nu, eller om jeg skal løbe risikoen et
år mere. Den lange rente bevæger sig heller ikke så hurtigt.

FlexGaranti og dennes venner ser jeg ikke som en fornuftig løsning.
Så henter man ingen gevinst ved rentestigninger før renten rammer
5.5% og man får et 6% lån. Man betaler bare mere for sit flexlån.
Så er det nok lige så godt at køre F1 og skifte når renten rammer
6% på det lange.

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-11-04 00:52

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> [...]
> 5.5% og man får et 6% lån. Man betaler bare mere for sit flexlån.
> Så er det nok lige så godt at køre F1 og skifte når renten rammer

That depends... Ulempen ved din strategi er at du formentlig kommer til
at omlægge til 6% lånet før den korte rente rammer 5.5% (og dermed
kommer til du til betale 6% på et tidligere tidspunkt end FlexGaranti
låntagerne ville gøre, hvis renten altså stiger). Fordelen er at du
sparer penge, hvis den korte rente ikke stiger, eller i hvert fald
stiger langsommere end det der er indiskonteret i prisfastsættelsen af
FlexGaranti obligationerne. Ja, man kan ikke både blæse og have mel i
munden

--
Jesper Lund

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-12-04 21:55

In article <41abb619$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Jesper Lund wrote:

> [...]
> stiger langsommere end det der er indiskonteret i prisfastsættelsen af
> FlexGaranti obligationerne. Ja, man kan ikke både blæse og have mel i

Generelt når du laver noget sådant, så er det fordi du spiller
på du er klogere end bankerne :) Og du sparer de 3500 kr i gebyr
til omlægning.

Til gengæld får du restgældsfaldet med i købet.