Dollarfald og teori om valutakurser?
Fra : Jakob Munck

Dato : 25-11-04 16:25

Jeg har 2 spørgsmål:

1. Hvad er de langsigtede konsekvenser for EU af dollarens fald? Er det til
fordel for Euroen og for EU, eller hvad?

2. Hvor kan man læse noget teori om valutakurser? Links og
litteraturhenvisninger ønskes.

v.h.
Jakob Munck

Fra : Thomas Seehausen

Dato : 25-11-04 21:15

Der er ingen tvivl om at Eurolandene lider under dollarkursen, der forøger
USA's eksportmuligheder og fortrænger EU-landenes eksportmuligheder = til
USA men omvendt kan det vise sig at være en fordel, hvis euroen udviser
bedre stabilitetsegenskaber, da den så eventuelt vil være i stand til at
fortrænge dollaren som reservevaluta og dermed få en kraftig politisk
indflydelse.

Teori om valutakurser findes hvis i alt fra gymnasiestof (se f.eks.
International =F8konomi af N=F8rgaard, Sauer, Sander, Nonnemann, Trojel) =
til universitetsstof (Macroeconomics af Dornbusch, Fischer, Startz)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 26-11-04 07:20

Thomas Seehausen wrote:
> [...]
> bedre stabilitetsegenskaber, da den så eventuelt vil være i stand til at
> fortrænge dollaren som reservevaluta og dermed få en kraftig politisk

Risikerer vi så ikke bare at olie og andet afregnes i euro, samt at euro
begynder at svinge lige så meget som dollaren ?

JonB

Fra : Thomas Seehausen

Dato : 26-11-04 08:47

> Risikerer vi så ikke bare at olie og andet afregnes i euro, samt at euro
> begynder at svinge lige så meget som dollaren ?

Eventuelt men nu peger mange på at $ som den dominerende reservevaluta er en
af årsagerne til at USA er blevet så magtfuld, og mener faktisk at EU har
som erklæret mål at blive en dominerende valuta i verden (fri tolkning:
fortrænge dollaren som reservevaluta)

1. Dollarens fald er et resultat af irak-krigen/besøttelsen?
Det er efter min mening en meget forsimplet udgave. Den amerikanske økonomi
har jo stort set ikke været igang før 9/11 og der var allerede nogle
uheldige processer igang dengang. Men jo, krigen har sandsynligvis været med
til at forværre situationen, men glem ikke at selv om der er blevet brugt en
masse penge på dette har det samtidig været med til at skabe vækst i USA

2. Den lave dollar gør, at køb i udlandet bliver dyrere for amerikanere end
de var før?

Korrekt (evt. med bibemærkning om at den lave dollarkurs samtidig er med til
at holde olieprisen nede da den bliver afregnet i dollar)

3. De høje og stabile Euro gør, at handelsaftaler efterhånden vil blive
indgået i Euro og ikke i Dollar?

Tvivlsomt om det får så store konsekvenser (var vist fremme for et par dage
siden af OPEC afviser at afregne olie i euro fremfor dollar - tror den
amerikanske økonomi kommer til sig selv igen inden det bliver relevant)

4. At Euro vil blive international reservevaluta?
Se svar på 3.

Fra : ASKF

Dato : 26-11-04 10:51

Thomas Seehausen ytrede sig i
<41a6dc6e$0$29439$ba624c82@nntp06.dk.telia.net> med dette:

[snip]
> [...]
>siden af OPEC afviser at afregne olie i euro fremfor dollar - tror den
>amerikanske økonomi kommer til sig selv igen inden det bliver relevant)

Rusland har valgt at afregne olie i Euro og grunden til at OPEC ikke
også vil, skyldes sandsynligvis at de har meget store summer investeret
i USA (langt større end i EU) og de ønsker derfor ikke at forringe
dollarens værdi ved at sælge ud af deres dollar reserver og købe Euro i
stedet.

>4. At Euro vil blive international reservevaluta?
>Se svar på 3.

Her er nogle artikler som ikke er helt enig med dig, især den sidste
artikel er interessant mht. Kinas muligheder for at ødelægge USA
position som en supermagt ved at skifte.
<http://www.garnertedarmstrong.ws/Mark_Wordfroms/manews0019-news_stories.shtml>
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Thomas Seehausen

Dato : 26-11-04 11:30

TAK! Det er altid rart at få andre sider af sagen

Fra : Thomas Seehausen

Dato : 26-11-04 11:39

Well, that's not really the question. Why? Because it doesn't really matter
whether they will consume "enough" or not. And why is that? Because, as the
housing re-fi boom wanes and reverses, and Americans can no longer generate
that additional spending cash, the "American consumer" will not be able to
consume enough when "he" loses his jobs and income as the economy spirals
lower without his spending-support. That means the US, the Asians' main
current export market, will shrink and disappear - anyway.

Kom lige til at se ovenstående fra artiklen der blev henvist til. Jeg synes
nu det virker lidt snæversynet at skrive at USA til nærmest forsvinde kun på
baggrund af en konjunkturbetragtning. Det er her vigtigt også at bide mærke
i, at Kina befinder sig i nærheden af en overophedet økonomi. Kina virker
skrøbelig og hvordan vil et skift fra $ til Euro ikke kunne tolkes på
markederne. I værste fald vil der også pessimisme, der vil kunne sende Kina
ned i en lavkonjunktur og det er de sandsynligvis ikke særligt interesserede

Fra : Johnt

Dato : 26-11-04 13:13

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Men er det ikke rigtigt at:
>
> 1. Dollarens fald er et resultat af irak-krigen/besøttelsen?

Ikke direkte. Faldet skyldes at USA kører med enorme statsunderskud, som
skal dækkes ved udstedelse af obligationer. Udbudet af obligationer er for
tiden større end efterspørgslen i markedet. Derfor falder dollar kursen.

> 2. Den lave dollar gør, at køb i udlandet bliver dyrere for amerikanere
> end de var før?
Korrekt

> 3. De høje og stabile Euro gør, at handelsaftaler efterhånden vil blive
> indgået i Euro og ikke i Dollar?
Måske

> 4. At Euro vil blive international reservevaluta?

Måske, det er ikke noget der skifter fra den ene dag til den anden.

Hilsen
Johnt

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-11-04 09:26

In article <41a71952$0$86715$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Johnt wrote:

> [...]
> tiden større end efterspørgslen i markedet. Derfor falder dollar kursen.

Enig. Normalt er krig = stærk dollar, da der pumpes penge i militær-
industrien der kommer samfundet tilgode. Produktion af militærindustri
er nemlig også arbejdspladser.