Historieudervisning
Fra : Martin Toft

Dato : 21-11-04 11:33

Hej gruppe

jeg er lærerstuderende på Den Frie Lærerskole, og skal snart lave en
undervisning i historie med emnerne Stænderforsamlingerne og marts 1848.

Til det kunne jeg godt bruge nogle forslag til, hvordan jeg kan lave
undervisningen mere kreativ, altså så mine medstuderende selv skal lave
noget udover at lytte.

De bedste hilsner

Martin Toft

Fra : Bent Jensen

Dato : 28-11-04 14:27

"Martin Toft" wrote ...

> [...]
>
> Til det kunne jeg godt bruge nogle forslag til, hvordan jeg kan lave
> undervisningen mere kreativ, altså så mine medstuderende selv skal lave

Jeg foreslår, at du aflyser dit mundtlige foredrag og beder dine
medstuderende selv læse om emnet i en bog.

Bent

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-11-04 19:31

"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse
> "Martin Toft" wrote ...

> Jeg foreslår, at du aflyser dit mundtlige foredrag og beder dine
> medstuderende selv læse om emnet i en bog.

Jeg ville ikke lytte til dig hvis jeg var ham - det er jo hamrende useriøst,
det du foreslår.
Prøv dog på at fatte det: han er LÆRERSTUDERENDE og kan altså ikke blot
henvise til en bog som de kan læse, da det er jo en UNDERVISNINGSOPGAVE.
--
ahw

Fra : Bent Jensen

Dato : 29-11-04 01:09

"Arne H. Wilstrup" wrote ...

> [...]
> Prøv dog på at fatte det: han er LÆRERSTUDERENDE og kan altså ikke blot
> henvise til en bog som de kan læse, da det er jo en UNDERVISNINGSOPGAVE.

Hvis der er tale om undervisning alene for undervisningens skyld, så
har du ret. Men undervisning går gerne ud på, at nogen skal lære
noget, og det kan man som oftest bedst gøre ved at læse det i en bog.
Tekstmaterialet skal dog gerne have en hensigtsmæssig og overskuelig
opbygning. Hvis der er tale om manuelle, rutineprægede ting såsom
soldater, der skal lære at gøre honnør og falde på maven, kan man
bruge praktiske øvelser og instruktion.

Bent

Fra : Anita

Dato : 30-11-04 17:20

Bent Jensen wrote:
> og det kan man som oftest bedst gøre ved at læse det i en bog.

Hehe... det er bestemt ikke min opfattelse, at man lærer bedst ved blot at
læse i en bog.

Venligst Anita

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 30-11-04 21:04

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hehe... det er bestemt ikke min opfattelse, at man lærer bedst ved blot at
> læse i en bog.

Drop ham - manden er fuldkommen tåbelig - han mener en hel masse om skolen
uden at have noget at have det i. Jeg henviste fx til §152 i straffeloven,
som netop translatørbekendtgørelsen angiver. Her tales der om
tavshedspligt -men det benægter manden at de har, fordi der ikke DIREKTE
står i bekendtgørelsen at translatører har tavshedspligt og besværer sig i
øvrigt over at jeg ikke henviste til §152B i straffeloven.

Så det er ping-pong -goddag mand, økseskaft.

--
ahw

Fra : Bent Jensen

Dato : 06-12-04 05:49

"Anita" wrote ...

> Hehe... det er bestemt ikke min opfattelse, at man lærer bedst ved blot at
> læse i en bog.

Nogle har svært ved at læse indenad selv efter at have opfyldt den
9-årige undervisningspligt. Folkeskolen har mange gange en
pacificerende indvirkning på folk, så de mister evnen til at tilegne
sig viden på egen hånd.

Andre kan læse tekster, der er skrevet med skrifter, de aldrig er
blevet undervist i. Jeg kan f.eks. læse bl.a. følgende tekster:

http://www.dailynews.co.th
http://www.rian.ru
http://utro.ru

idet jeg har lært det ved at læse i nogle bøger. Hvis alt går vel,
bliver jeg også i stand til at læse:

http://www.irna.ir

idet jeg lærer det ved at læse noget tekst, jeg har downloaded fra
internettet.

Hvis du skulle lære noget om stænderforsamlingerne og tilblivelsen af
1948-grundloven, hvad skal der så til? Kan du selv læse dig til det?
Hvis manden, der indledte tråden, nu udleverede dig et slags
kompendium sat sammen af tekst, han har kopieret fra diverse bøger?
Eller er det nødvendigt, at man arrangerer et foredrag, hvor manden
taler til dig fra et podie el.lign.?

Det er mandens mening, at du skal fremkomme med et forslag. Det er
ikke tilstrækkeligt, at du blot udtaler dig negativt om mit forslag.

Nå, men vi ved endnu ikke rigtigt, om der er tale om en
UNDERVISNINGSOPGAVE, eller om der er tale om en INDLÆRINGSOPGAVE. Hvis
manden med opgaven ikke skal bedømmes ud fra, om nogen lærer noget
under dens udførelse, så kan det jo være ligegyldigt, om nogen lærer
noget.

Bent

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 30-11-04 21:58

> Hvis der er tale om undervisning alene for undervisningens skyld, så
> har du ret. Men undervisning går gerne ud på, at nogen skal lære
> noget, og det kan man som oftest bedst gøre ved at læse det i en bog.

Fint nok. Vi dropper alle tanker om læringsstile,
undervisningsdifferentiering, mange intelligenser og praktisk talt hele den
øvrige pædagogiske forskning, der er foretaget inden for det seneste
århundrede. Det gør bestemt al ting lettere og eliminerer fuldstændig kravet
om en bedre læreruddannelse - eller måske kravet om en læreruddannelse i det
hele taget.

> [...]
> opbygning. Hvis der er tale om manuelle, rutineprægede ting såsom
> soldater, der skal lære at gøre honnør og falde på maven, kan man

Aha. Nu falder tingene på plads. Det er altså udelukkende det, der skal
læres, der afgør metode. Den, der skal lære er irrelevant.

Igen gør det jo tingene meget lettere.

Desværre er det noget af det mest forkvaklede sludder jeg har hørt i meget
lang tid, og jeg håber bestemt ikke at nogen vil tage det for andet end det
er: En gang selveksponerende vrøvl.

Hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 01-12-04 03:52

"Peter Hindsgaul" <peter@hindsgaul.> skrev i en meddelelse

> Desværre er det noget af det mest forkvaklede sludder jeg har hørt i meget
> lang tid, og jeg håber bestemt ikke at nogen vil tage det for andet end
> det er: En gang selveksponerende vrøvl.

Enig - og godt skrevet - kort og fyndigt - mon det er sket via trænining som
"soldater" med honnør og alt det der?

--
ahw

Fra : Ola

Dato : 17-12-04 09:10

Hello, I would like to make everyone aware of new additions to the
www.engelsklenker.com website. Recently we included streaming documentaries
on Lenin, the Spanish Civil War and Comet Impacts. Also, you can watch 6
episodes of Sherlock Holmes tv series, online streaming of Shakespeare
movies (with among others Elizabeth Taylor and Richard Burton).

A new image map system (still under construction) has improved functionality
and made the webpages easier to navigate. The website has had over 50 000
unique visitors and includesmany thousands of educational links.
Everything is free and open to everyone.