Regnskabsanalyse....
Fra : Jacob Blirup Larsen

Dato : 17-11-04 17:18

Hej NG

Det kan godt være det er et simpelt spørgsmål, men er der nogen der kan
fortælle hvordan man beregner:
Dækningsgrad:
Kapacitetsgrad:
Nulpunkt:
Sikkerhedsmargin:
Likviditetsgrad:
Soliditetsgrad:

På forhånd tak....

Jacob

Fra : Anders Mørk

Dato : 17-11-04 19:37

> Det kan godt være det er et simpelt spørgsmål, men er der nogen der kan
> [...]

Prøv http://www.viber.dk/formel.htm

../Anders

Fra : Jacob Blirup Larsen

Dato : 18-11-04 14:02

> Prøv http://www.viber.dk/formel.htm
>
> ./Anders

Tak for den gode hjemmeside, der var svar på de fleste... Jeg mangler
desværre stadig metoder til at regne:
Likviditetsgrad:
Soliditetsgrad:

Jacob

Fra : Anders Mørk

Dato : 18-11-04 15:26

> Likviditetsgrad:

Likviditetsgraden er et mål for om virksomheden kan komme i
betalingsvanskeligheder på kort sigt. Der findes to variationer over samme
nøgletal.

Likviditetsgrad I (acid test) = Mest likvide aktiver / Kortfristet
fremmedkapital
Likviditetsgrad II (current ratio) = Omsætningsaktiver / Kortfristet
fremmedkapital

> Soliditetsgrad:

Nedenstående er fra Nordeas onlineinvesterings ordforklaring:

"Soliditetsgraden beskriver i procent, hvor meget egenkapitalen udgør af
selskabets samlede passiver. Nøgletallet for soliditetsgraden bør tolkes med
varsomhed, idet tallet kan opgøres på forskellige måder afhængig af
regnskabspraksis. Soliditetsgraden kan indgå i en analyse af en virksomheds
kreditværdighed. En høj soliditetsgrad betyder alt andet lige, at selskabet
har en god økonomisk styrke til at imødegå tab."

../Anders

Fra : LD

Dato : 18-11-04 16:12

> Likviditetsgrad I (acid test) = Mest likvide aktiver / Kortfristet
> fremmedkapital
> Likviditetsgrad II (current ratio) = Omsætningsaktiver / Kortfristet
> fremmedkapital

Nu skrev du dem på engelsk. Er der noget site som evt er letprinteligt,
med oversættelser af beregningerne?
Jeg kan min engelske accounting, men skal nu følge med på dansk, og
det kan blive lidt svært.

Fra : Anders Mørk

Dato : 24-11-04 13:04

> Nu skrev du dem på engelsk. Er der noget site som evt er letprinteligt,
> med oversættelser af beregningerne?
> Jeg kan min engelske accounting, men skal nu følge med på dansk, og
> det kan blive lidt svært.

Det var nu blot for at referere til de angliske termer, da man oftest bruger
amerikanske undervisningsbøger i regnskabsanalyse...

Er det et eksempel du gerne vil have? Altså på hvad der i et givet regnskab
er de mest likvide aktiver?

../Anders