Hvordan "lukker" man en enkeltmands-virkso~
Fra : Thomas Rokamp

Dato : 09-11-04 14:20

Hejsa!

For godt et år siden startede min kæreste eget firma, med store visioner om
dit og dat... I mellemtiden forsvandt likviditeten og lysten til at drive
virksomhed, og nu prøver jeg at finde ud af hvordan man afhænder det igen?

Der har aldrig være aktivitet i virksomheden, så det kan vel ikke være så
omstændigt??

Mvh.
Thomas Rokamp

Fra : Jacob Riis

Dato : 10-11-04 08:41

Thomas Rokamp wrote:
> [...]
> visioner om dit og dat... I mellemtiden forsvandt likviditeten og
> lysten til at drive virksomhed, og nu prøver jeg at finde ud af

[klip]

> Mvh.
> Thomas Rokamp

Prøv at spørge i news:dk.erhverv der sidder eksperterne.
dk.videnskab.oekonomi er beregnet til diskussion af emner indenfor
nationaløkonomi.

--
Jacob

Fra : Brian Nielsen

Dato : 14-11-04 23:32

"Jacob Riis" <contactingrouponly@noprivatemessages> skrev i en meddelelse
> dk.videnskab.oekonomi er beregnet til diskussion af emner indenfor
> nationaløkonomi.

Nå-nå, nu ikke noget med at blive småperfid uden at have orden i rækkerne.

Ifølge fundatsen, der kan ses på
http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.videnskab.oekonomi er formålet med denne
gruppe "at give forskere, studerende og
praktikere en mulighed for at udveksle og diskutere samfunds- og
erhvervsøkonomiske teorier eller problemstillinger."

Erhvervsøkonomiske emneområder må så være mindst lige så velkomne som de
nationaløkonomiske - tak!

Man skriver også:
"Udgangspunktet for emneområderne er dog den teoretiske tilgang.

Således er bidrag fra det praktiske erhvervsliv velkomne, dog ikke i form af
annoncer om stillinger, produkter eller lignende. Det kunne derimod være et
oplæg til en teoretisk diskussion af en praktisk problemstilling."

Ud fra en nationaløkonomisk vinkel, kan spørgsmålet forekomme trivielt, men
set i lyset af, at flere og flere opfordrer til at vi omdanner Danmark til
et samfund af iværksættere, så er spørgsmålet vel ikke uinteressant.

Den stakkels spørger , der blev affejet noget hurtigt tør måske ikke stille
sit spørgsmål i denne gruppe en anden gang.

Spørgsmålet er vel ikke uinteressant ud fra såvel en skattemæssig vinkel som
en hæftelsesmæssig vinkel. Her må jeg dog være enig med dig i, at der
snarere er behov for assistance fra en revisor eller en advokat eller fra en
flink person.

Hæftelsesmæssigt er udgangspunktet, at en virksomhed, der drives af en
enkeltperson som enkeltmands-virksomhed, der hæfter personen med hele sin
formue for de gældsposter, der hører til i virksomheden. Her må gælden så
som udgangspunkt betales for at "lukke" virksomheden.

Skattemæssigt kan man håbe, at der ikke er foretaget store skattemæssige
afskrivninger. Der vil ved virksomhedsophør måske ske en beskatning af
genvundne afskrivninger eller beskatning af "salgsværdien", hvis aktiverne
overgår til privat brug.

Nyhedsgrupper er ikke velegnede til at gå ind i "sager" af økonomisk art
vedrørende enkeltpersoners regnskaber og sagen er nok desværre for kedelig
til at skabe grobund for en god teoretisk diskussion. Det var ellers ikke at
foragte, at der endeligt kom en.

Med venlig hilsen

Brian Nielsen