gamle aviser....
Fra : Johnny & Jytte

Dato : 05-11-04 08:35

Er der nogen som ved, om der på nettet findes en liste over alle de aviser
og dagblade som har eksisteret gennem tiderne.

Helt specifikt vil jeg gerne vide hvornår der var en selvstændig avis i Aale
(Vrads Herred) ?
Men generelt kunne jeg godt bruge en "total-liste" over aviser, så man kan
få en ide om, hvor man kan lede efter særlige begivenheder.

hilsen Jytte Thrane

Fra : Børge Askholm

Dato : 05-11-04 08:46

Johnny & Jytte wrote:

> [...]
> Men generelt kunne jeg godt bruge en "total-liste" over aviser, så man kan
> få en ide om, hvor man kan lede efter særlige begivenheder.

Jeg ved ikke om der findes noget på nettet, men det Konglige Bibliotek
har med garanti i tidsskriftafdelingen en oversigt over Åles lokale
sprøjte - og oven i købet skulle de ligge inde med exx af "aivsen" -
prøv den. Jeg ved ikke om der på nettet er tilgang til katalogen, men
prøv her:

http://www.kb.dk/

Børge

Fra : Niels Baggesen

Dato : 05-11-04 09:08

Johnny & Jytte <jjhornum@mail.tele.dk> wrote:
> Er der nogen som ved, om der p? nettet findes en liste over alle de aviser
> og dagblade som har eksisteret gennem tiderne.

Statens Avissamling befinder sig på Statsbiblioteket i Århus.

http://www.statsbiblioteket.dk/soeg/aviser/

Der finder du også en registrant med samtlige aviser, inklusive
navneskifter, fusioner mv.

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Fra : Hans Poulsen

Dato : 07-11-04 00:52

"Johnny & Jytte" <jjhornum@mail.tele.dk> wrote in message news:<418b2d1f$0$244$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> Er der nogen som ved, om der på nettet findes en liste over alle de aviser
> og dagblade som har eksisteret gennem tiderne.

Hvad der eventuelt kan findes på nettet, tør jeg ikke svare på.

Som supplement til Børges Askholms indlæg fra den 4. ds. kan jeg
oplyse, at der på Det Kgl. Bibliotek, Avislæsesalen på første sal i
DIAMANTREN,
findes et digert værk i to bind om alle de aviser, der er og navnlig
har været i Danmark gennem tiderne. Spørg ved skranken, hvor bøgerne
står.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-11-04 06:48

Johnny & Jytte skrev:
> Men generelt kunne jeg godt bruge en "total-liste" over aviser,
> så man kan få en ide om, hvor man kan lede efter særlige
> begivenheder.

Hvis det handler om begivenheder fra 1924 til i dag, kan jeg også
anbefale Gads årbøger "Avisårbogen". Dem har de fleste større
kommunebiblioteker vist stående i deres læsesale.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Peter Loumann

Dato : 08-11-04 16:49

Johnny & Jytte skrev:

>Er der nogen som ved, om der på nettet findes en liste over alle de aviser
>og dagblade som har eksisteret gennem tiderne.

I Danmark? Jeg kender ingen på nettet, men en doktordisputats på bog
har en fuldstændig forrtegnelse frem til 1970:

Niels Thomsen: Dagbladskonkurrencen 1870-1970, bd. 2, København,
Universitetsforlaget 1972.

Den kan sikkert lånes på dit lokale bibliotek.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Janni Christensen

Dato : 09-11-04 08:34

Prøv at kigge på Statsbibliotekets hjemmeside:
http://www.statsbiblioteket.dk/soeg/aviser/ . Nede i bunden af siden er der
en "Oversigt over Statens Avissamling", hvor alle aviser er opført med
oplysninger om start- og (eventuelt) sluttidspunkt.

Mvh.
Janni Christensen
www.jcweb.dk/Slaegt/
www.lokalhistorieiaarhus.dk/slaegt/

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 09-11-04 13:40

On Fri, 5 Nov 2004 08:34:54 +0100, "Johnny & Jytte"
<jjhornum@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>Men generelt kunne jeg godt bruge en "total-liste" over aviser, så man kan
>få en ide om, hvor man kan lede efter særlige begivenheder.

Du skal nok ha' fat i Pressemuseet, der ligger i Odense

Foruden en masse gamle aviser - og fortegnelser over redaktioner mv. -
har de vistnok også de fleste liggende på mikrofilm.

En anden vej ku' være at opsøge Lokalarkivet i Aale/Vrads Herred; de
ligger garanteret også inde med trykte eksemplarer, hvis det har
fandtes.... )

Venligst
John

Fra : Hugh Watkins

Dato : 09-11-04 15:07

"John Drage Thomsen" <sir_john@REMOVEvip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
>
> En anden vej ku' være at opsøge Lokalarkivet i Aale/Vrads Herred; de
> ligger garanteret også inde med trykte eksemplarer, hvis det har

stor film samling http://www.kb.dk/

REX: online katalog

Tidsskrifter og Aviser

Aale Lokalhistoriske Arkiv aarskrift

=====================

Beholdning Årgang - 1917-1920

Beholdning Årgang - 1911-1916

Opstilling Slotsholmen: Læsesal Øst: Avismikrofilm <<<<<<<<

Fjernmagasin: DA-aviser, Papirudgave

Opstilling DA-aviser

Opstilling Slotsholmen Læsesale & Centre: Læsesal Øst: positiv

Titel Tørring Avis : ugeblad for Tørring og Opland : Uddeles ... i følgende
sogne: Tørring, Langskov, Hvejsel, Nykirke, Hammer, Linnerup og Aale, samt
delvis i Uldum, Vester og Klovborg Sogne

Trykkested og -år [Tørring] : Tørring Avis, 1911-[1920].

Nummerering og dat. Nr. 1, 1. Aarg. (den 2. oktober) 1911-[?]

Emnekoder 05.16

også

http://www.tuk.dk/page1847.asp

Lokalhistorisk forening for Aale Sogn