Køling af serverskab
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-11-04 18:35

Hej gruppe

Jeg indrømmer at jeg er på grænsen af gruppens formål, men kender ikke noget
bedre sted at diskutere køling.
Jeg har et indbygget skab i hjørnet af min entre, hvor der er krydsfelt,
netværksudstyr, antenneudstyr, UPS, et par servere og andet godt.
Alt i alt giver det et pænt lunt skab, hvor jeg har et ønske om at få
flyttet noget luft fra.

Ide 1: Bor kæmpe hul i skabslåge og blæs luften ud i entreen.
Forkastet. Jeg vil ikke have hul i lågen, både pga udseende og pga støj.

Ide 2: Bor væsentligt mindre hul i væggen der går ind til badeværelset og
pump luften derind med sådan en karl:
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=9557

Spørgsmålet:
Volumen af skabet er omkring 300 liter. Er der nogen tommelfingerregel for
hvor mange watt man kan fjerne fra et rum ved at udskifte luften en gang i
timen?

Andre kommentarer?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-11-04 22:28

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Andre kommentarer?

Pas på fugt - og specielt svingende temperatur/luftfugtighed.

"Varme" har haft en god PR-agent, men er ikke altid den største
trussel mod udstyret.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-11-04 08:20

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message
> Pas på fugt - og specielt svingende temperatur/luftfugtighed.

Du tænker på badeværelset? Eftersom pumpen kørere hele tiden er det et
envejs-hul

> "Varme" har haft en god PR-agent, men er ikke altid den største trussel
> mod udstyret.

40 grader synes jeg lige er i overkanten. Jeg kan tage fejl.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-11-04 13:09

> 40 grader synes jeg lige er i overkanten. Jeg kan tage fejl.

Jo, - du skal nok til at nærlæse specifikationerne for udstyret. Men
på den anden side, er udstyret måske alligevel forældet inden det lider
varmedøden?

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-04 23:48

> [...]
>
> Ide 1: Bor kæmpe hul i skabslåge og blæs luften ud i entreen.
> Forkastet. Jeg vil ikke have hul i lågen, både pga udseende og pga støj.

I stedet for et hul i skabslågen, tager du en cm af i top og bund.
Herefter sørger konvektionen for luftcirkulationen.

Hvis ikke dette er tilstrækkeligt placerer du en hylde i skabet der
effektivt deler skabet i to rum.
Så sørger du for at gøre adskillelsen tæt (brug skumgummi omkring ledninger
og mod lågen) hvorefter du kan placere en blæser i hylden.

> [...]
> hvor mange watt man kan fjerne fra et rum ved at udskifte luften en gang i

300 liter luft i timen indeholder helt latterligt lidt energi.
Hvis vi nu forudsætter at 1) luften er tør 2) den luft du fjerne er 40
grader og 3) den luft der kommer ind istedet er 20 grader.
(fugtigheden i luften øger energiindholdet voldsomt, men du vil se hvorfor
det alligevel aldrig kan rykke ved noget)

Så kan vi beregne den mængde energi du fjerner:
300 liter svarer til 0,3 kubikmeter
0,3 kubikmeter tør luft svarer til 0,3381 kg luft (ved 40 grader)
Det kræver 6796 J at opvarme denne mængde luft 20 grader.
For at få 6796 J på en time skal du bruge 1,89 Watt.

Pumpen bruger 3 Watt og vil altså bidrage med mere varme end den fjerner !

> Andre kommentarer?

Skulle det nu også være nødvendigt?
For at køle 100 Watt skal der MEGET luft til.

Rune

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-11-04 08:24

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis AT adslhome DOT dk> wrote in message
> I stedet for et hul i skabslågen, tager du en cm af i top og bund.
> Herefter sørger konvektionen for luftcirkulationen.

Det er et indbygget skab, så der er ikke top og bund

> [...]
> ledninger
> og mod lågen) hvorefter du kan placere en blæser i hylden.

Hvad vil det hjælpe?

> 300 liter luft i timen indeholder helt latterligt lidt energi.
> For at få 6796 J på en time skal du bruge 1,89 Watt.
> Pumpen bruger 3 Watt og vil altså bidrage med mere varme end den fjerner !

OK, ide forkastet

Fra : J.K.Arning

Dato : 04-11-04 10:42

On Thu, 4 Nov 2004 08:23:41 +0100, Martin Højriis Kristensen in
newsgroup dk.edb.hardware.server wrote:

> Det er et indbygget skab, så der er ikke top og bund

Top og bund af lågen .. ikke skabet.

--
Regards
J.K.Arning :: 04-11-2004 10:41:08 :: http://arning.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-11-04 13:22

"J.K.Arning" <spam_remove_@arning.dk> wrote in message
> Top og bund af lågen .. ikke skabet.

Vil helst ikke have hullerne synlige

Fra : Jakob H

Dato : 04-11-04 16:27

Du kan sætte en mørk kølergrill/støvfilter for, det vil ikke kunne ses.

Prøv at sætte dine maskiner til at arbejde, hvis der kun er 40grader derinde
så ser jeg det ikke som et problem, med mindre dine maskiner står med et
minimum af køling.

- Jakob

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-11-04 17:14

"Jakob H" <jak9e@9myhidde9nagend9a.co9m> wrote in message
> Du kan sætte en mørk kølergrill/støvfilter for, det vil ikke kunne ses.

Jo, lågen er hvid.. Den ide er IKKE en option.

> Prøv at sætte dine maskiner til at arbejde, hvis der kun er 40grader
> derinde
> så ser jeg det ikke som et problem, med mindre dine maskiner står med et
> minimum af køling.

Serverne er baseret på Mini-ITX og sidder monteret direkte på metalplader
med den blæser der nu er på CPU'en

Fra : Peter Anskjær

Dato : 04-11-04 17:51

> "Jakob H" <jak9e@9myhidde9nagend9a.co9m> wrote in message
>
> Jo, lågen er hvid.. Den ide er IKKE en option.

Du giver os altså ikke særligt meget at arbejde med. En mulighed ville jo
evt. være et hvidt støvfilter. Hvis det var mig ville jeg lave nogle aflange
huller i fuld bredde pånær lidt og sætte nogle lameller malet hvide i, så
vil man ikke kunne se ind og der vil kunne komme luft ind forneden og ud
foroven. Alternativt kunne du fjerne varmen med vandkøling og blot have en
lille radiator inde på badeværelset uden blæsere, så vil du ikke behøve lave
andet end to små huller, men der er nok mere arbejde i det end hvad rimeligt
er.

> Serverne er baseret på Mini-ITX og sidder monteret direkte på metalplader
> med den blæser der nu er på CPU'en

Hvad er der i skabet lidt mere præcist, spørgsmålet er hvor meget varme der
egentligt bliver afgivet, måske kan det fint stå i lukket skab så længe
luften cirkuleres rundt i hele skabet.

Mvh
Peter

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-11-04 01:08

"Peter Anskjær" <peter@_fjern_dette_nskjaer.dk> wrote in message
> Du giver os altså ikke særligt meget at arbejde med. En mulighed ville jo
> evt. være et hvidt støvfilter.

Hold nu op med den låge.. Der skal IKKE være huller i. Jeg skrev det
eksplicit i første post...

> Hvad er der i skabet lidt mere præcist, spørgsmålet er hvor meget varme
> der egentligt bliver afgivet, måske kan det fint stå i lukket skab så
> længe luften cirkuleres rundt i hele skabet.

Der forbruges et nogen hundrede watt, under 500, over 100

Fra : Peter Anskjær

Dato : 06-11-04 01:44

> "Peter Anskjær" <peter@_fjern_dette_nskjaer.dk> wrote in message
>
> Hold nu op med den låge.. Der skal IKKE være huller i. Jeg skrev det
> eksplicit i første post...

Jeg ved du skrev at du ikke ville have hul i lågen, jeg antog du ikke ville
have et f.eks 80mm hul til en blæser, noget andet er 1x20cm rille forneden
og foroven, efter min mening er det ikke meget og bestemt til at leve med.
Du vil ikke have hul i lågen, jeg tvivler på du vil have et 80mm hul ind til
badeværeslet (jeg ville i hvert tilfælde foretrække lågen), derfor er der jo
ikke andre udveje end noget mere eksotisk. Jeg tænker straks vandkøling, nu
du er så tæt på toilettet og varmen ikke kan være så voldsom er cisternen jo
en perfekt mulighed, men så igen, hvis du overhovet var villig til
vandkøling havde du nok allerede haft det i tankerne og derfor nævnt det i
første indlæg.
Min idé er 2 8mm slanger til cisternen, pumpen kan stå i skabet. Det vil
kræve at man har lyst til at lave det, det har du muligtvis ikke, hvis du
har kan du få min mail-adresse så vi kan snakke nærmere om ideer.

Mvh
Peter

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-11-04 15:57

> [...]
> ville have et f.eks 80mm hul til en blæser, noget andet er 1x20cm rille
> forneden og foroven, efter min mening er det ikke meget og bestemt til at

Det ville være meget synligt, idet skabet er helt hvidt pt. Dvs der vil
komme en mørk stribe.

> Du vil ikke have hul i lågen, jeg tvivler på du vil have et 80mm hul ind
> til badeværeslet

Loftet i badeværelset er sænket, så det ville gå ind over loftet. Men jeg
ville stadig foretrække et hul derude, fremfor i entreen hvor det ville være
det første man så.

> Jeg tænker straks vandkøling, nu du er så tæt på toilettet og varmen ikke
> kan være så voldsom er cisternen jo en perfekt mulighed

Ja, det er ihvertfald eksotisk

> Min idé er 2 8mm slanger til cisternen, pumpen kan stå i skabet. Det vil
> kræve at man har lyst til at lave det, det har du muligtvis ikke, hvis du
> har kan du få min mail-adresse så vi kan snakke nærmere om ideer.

Problemet er egentlig mest at jeg ikke har noget sted i skabet der er
koncentreret varmt. Så jeg ville skulle have en ting i skabet der opsuger
varmen. Er ikke sikker på det kan laves særlig effektivt.
Jeg tror jeg prøver Runes ide i første omgang

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-11-04 13:10

Peter Anskjær wrote:

> ... Jeg tænker straks vandkøling, nu
> du er så tæt på toilettet og varmen ikke kan være så voldsom er cisternen jo
> en perfekt mulighed, ...

Så kan man for alvor sige, at lokummet brænder, hvis serveren bliver
for varm...

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-04 22:25

> Hvad vil det hjælpe?

Hvis dit skab bliver lavet om til 2 adskilte rum der begge har hul til
omverdenen vil en blæser placeret i adskillelsen lave undertryk i det ene
(det nederste) og overtryk i det andet (det øverste).

På denne måde vil der blive suget luft ind i det nederste og blæst luft ud
af det øverste.

Det var ment som et alternativ til at placere blæserne i selve lågen.
Jeg betragter skabet som et rør, hvor det jo er ligemeget om blæseren sidder
i den ene eller den anden ende eller midt i røret.
Luftgennemstrømningen vil være det samme.
Men ved denne løsning kan man bruge en stor blæser og kun have huller ud i
formatet 1x20 cm.
(jeg ved godt der er en forskel i om en blæser møder modstanden på suge-
eller pustesiden, men lad det ligge)

Hvad er der over og under skabet ?

Rune

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-11-04 01:09

> Hvad er der over og under skabet ?

Over: etageadskillelse
Under: et andet skab

Er ikke helt sikker på at jeg forstår din model, men den lyder interessant

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-04 18:08

> [...]
> Under: et andet skab
>
> Er ikke helt sikker på at jeg forstår din model, men den lyder interessant

Hvad er det du ikke forstår?

Del dit skab i to, blæs luft fra det ene til det andet.
Så skal det skab med overtræk nok puste luften ud af skabet, og det med
undertryk skal nok finde en måde at suge ind.

Rune

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-11-04 18:41

> Del dit skab i to, blæs luft fra det ene til det andet.
> Så skal det skab med overtræk nok puste luften ud af skabet, og det med
> undertryk skal nok finde en måde at suge ind.

Men kræver det ikke en vis trykforskel, og kan en alm. kabinetsblæser klare
det?

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-04 19:42

> "Rune Friis Jørgensen" <rune_friis AT adslhome DOT dk> wrote in message
>
> Men kræver det ikke en vis trykforskel, og kan en alm. kabinetsblæser
klare
> det?

Det kommer jo an på hvor meget modstand der er. Men du skrev at skabet var
rimeligt utæt...

Rune

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-11-04 19:52

> Det kommer jo an på hvor meget modstand der er. Men du skrev at skabet var
> rimeligt utæt...

Det er nok forsøget værd. Tak for forslaget

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 04-11-04 11:59

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:
> Jeg indrømmer at jeg er på grænsen af gruppens formål,

Overhovedet ikke.

http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.hardware.server

Typiske emner kunne være:
[...]
* Serverrum - racks, køling, overvågning, adgangskontrol
--
Lars Balker Rasmussen Consult::Perl
http://consult-perl.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-11-04 13:23

"Lars Balker Rasmussen" <lars@balker.org> wrote in message
> Overhovedet ikke.
> * Serverrum - racks, køling, overvågning, adgangskontrol

Havde læst det, men mit skab kan næppe komme ind under betegnelsen serverrum

Fra : Christian [6705]

Dato : 04-11-04 20:19

Alt der er aflukket og indeholder serverrum kan vel med rette kaldes
"serverrum". :)

--
Christian

salg dot ceecay dot dk

Fra : Christian [6705]

Dato : 04-11-04 20:20

Argh. Mener selvfølgelig "..indeholder servere.."

--
Christian

salg dot ceecay dot dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-11-04 22:24

Christian [6705] wrote:

> Alt der er aflukket og indeholder serverrum kan vel med rette kaldes
> "serverrum". :)

At der er rum for servere gør det til et serverrum

Jesper G. Poulsen

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 05-11-04 17:29

Martin Højriis Kristensen skrev:
> [...]
> andet godt.
> Alt i alt giver det et pænt lunt skab, hvor jeg har et ønske om at få

Jeg havde en computer stående i et skab. Jeg var så heldig at det var muligt
at lave hul i skabets bagbeklædning. Jeg førte så flexslange fra
PSU-blæseren til hullet. Det gjorde at skabet kun var marginalt varmere end
stuetemperatur.

Indtrækket til frisk luft kunne måske laves ved at sætte en filtdup i
skabslågen, så den ikke lukkede helt?

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-11-04 17:38

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@SLETmailme.dk> wrote in message
> [...]
> at lave hul i skabets bagbeklædning. Jeg førte så flexslange fra
> PSU-blæseren til hullet. Det gjorde at skabet kun var marginalt varmere

Ja, det ville være ideelt, men serverne har ikke kabinetter. De er monteret
på metalplader der ligger "i lag".

> Indtrækket til frisk luft kunne måske laves ved at sætte en filtdup i
> skabslågen, så den ikke lukkede helt?

Indtræk er ikke et problem. Skabet er ikke det tætteste jeg har set.

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-04 18:06

> [...]
monteret
> på metalplader der ligger "i lag".

> Indtræk er ikke et problem. Skabet er ikke det tætteste jeg har set.

Så lav et hul ned til skabet nedenunder og blæs luft derned.
Der er godt nok mod konvektionen, men det lyder ikke til at være det vilde
du skal have kølet.

Rune

Fra : TGD

Dato : 06-11-04 04:58

<KLIP>

> Ide 2: Bor væsentligt mindre hul i væggen der går ind til badeværelset og
> pump luften derind med sådan en karl:
> http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=9557

Hvor stort må hullet være?

Eftersom du udelukker de fleste løsninger så er der kun et hul i væggen og
blæser tilbage - hvis du da ikke vil investere en stor sum penge i en
varmepumpe.