Astrologi
Fra : Bhatu Peter

Dato : 04-10-04 09:49

Hvad er forskellen egentligt på de mange forskellige former for astrologi?
Inderne havde deres form, kineserne havde deres form, vi i vesten har vores
form...Men hvad er forskellen mellem dem?

--
Bhatu Peter
"May all beings be blessed with happiness..."

Fra : Christina

Dato : 04-10-04 10:14

Bhatu Peter wrote:
> Hvad er forskellen egentligt på de mange forskellige former for
> astrologi? Inderne havde deres form, kineserne havde deres form, vi i
> vesten har vores form...Men hvad er forskellen mellem dem?

sproget? hehe sorry...jeg ved intet om astrologi ;)

Fra : Jahnu

Dato : 04-10-04 12:08

On Mon, 4 Oct 2004 10:49:27 +0200, "Bhatu Peter"
<Bhatu_Peter@theravada.[dk]> wrote:

>Hvad er forskellen egentligt på de mange forskellige former for astrologi?
>Inderne havde deres form, kineserne havde deres form, vi i vesten har vores
>form...Men hvad er forskellen mellem dem?

Den indiske astrologi er den oprindelige astrologi på planeten
beskrevet i Vedaerne. I de vediske skrifter om astrologi (jyotish
shastra), der kaldes Vedaernes øjne, er der en meget nøje sammenhæng
mellem astrologi og astronomi. Den vestlige astrologi er afledt fra
den vediske. I den vediske astrologi tager man højde for de 22 graders
forskydelse af planeterne der har været siden, jeg ved ikke hvornår.
Dette tager man ikke højde for i den vestlige astrologi, hvilket vil
sige, at man kan kan komme ud for at være født i et tegn i den vediske
astrologi og i et andet tegn i den vestlige.

Jeg ved intet om kinesisk astrologi.

www.iskcon.com www.iskcon.dk www.harekrishna.dk
www.in2-mec.com www.krishna.com

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 04-10-04 23:08

Jahnu skrev:
> [...]
> sige, at man kan kan komme ud for at være født i et tegn i den vediske
> astrologi og i et andet tegn i den vestlige.

En kilde om indisk astrologi daterer den til at være ca. 3.000 år gammel
(ref: http://www.indastro.com/own-horoscope/moreabout.php), mens et link
til kinesisk astrologi siger at kinesisk astrologi daterer sig helt tilbage
til år 2.637 f.v.t. altså over 4.500 år tilbage (ref:
http://www.chineseastrology.com/wu/index1.html).

Wikipedia synes at angive at den vestlige astrologi er afledt af
græsk/hellenistisk tankegang, så hvilke links er der egentlig til at den
vediske astrologi er så alt-dominerende, som det udtrykkes i dit indlæg?

Henrik, Slagelse
Linux - The Best A Man Can Get!