Mere RAM eller controller med mere cache?
Fra : Troels Arvin

Dato : 31-10-04 19:36

Hej,

Er der nogen, der har en kvalificeret tommelfingerregel for følgende
situation:

Hvis valget står mellem mere system-RAM eller en RAID-controller med mere
(batteri-beskyttet) cache-RAM, hvor får man da mest performance for
pengene?

Fra : Pablo diablo

Dato : 03-11-04 08:35

> Er der nogen, der har en kvalificeret tommelfingerregel for følgende
> situation:

Det tror jeg ikke man kan have uden tage højde for, hvad serveren skal og
hvor meget ram og cache den har forvejen.

> Hvis valget står mellem mere system-RAM eller en RAID-controller med mere
> (batteri-beskyttet) cache-RAM, hvor får man da mest performance for
> pengene?

Min erfaring er mest windows servere, men her virker det som om:
Har man for lidt system RAM(f.eks. 256MB) på processor intensive loads er
det første prioriteten. Omvendt er skrivning til f.eks. raid5 helt håbløst
uden skrive cache.

Men hvis der er ram "nok", dvs. hvis forbruget ikke umidelbart stiger, når
man tilføjer mere ram, er skrivecache vejen at gå. Dog er servere helt uden
skrivecache ikke særligt attraktive, hvis du spørger mig.