herulerne
Fra : Annette Holm

Dato : 30-10-04 10:30

Hvem var herulerne?
Min datter skal skrive en stil om disse,
er der nogen der ved dette

--
Med Venlig Hilsen
Annette Sø Holm.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-10-04 10:43

Annette Holm skrev:
> Hvem var herulerne?
> Min datter skal skrive en stil om disse,
> er der nogen der ved dette

Selvom dit spørgsmål nok ikke er særlig "lokalt"
kan du lige få det der står i SDE (nationalencyklopædien):

*herulere,* (af omstridt oprindelse, måske beslægtet
med da. /jarl/, germansk folk, som muligvis stammede
fra Skandinavien. Omkring midten af 200-t. e Kr. angreb
de Romerriget, hvorefter de i 400-t. slog sig ned i det
nuværende Ungarn.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : J.Ko

Dato : 30-10-04 11:30

> [...]
> fra Skandinavien. Omkring midten af 200-t. e Kr. angreb
> de Romerriget, hvorefter de i 400-t. slog sig ned i det

Jeg slog det op på www.google.com/ og fandt en masse som kan give
inspiration til datterens stileemne.

Mvh. J.Kobel

Fra : Annette Holm

Dato : 30-10-04 17:23

"Annette Holm" <ah@fjerndette.psh.dk> skrev i en meddelelse
> Hvem var herulerne?
> Min datter skal skrive en stil om disse,
> er der nogen der ved dette
>
> -- Mange tak.
Jeg syntes bare jeg har prøvet google,!!!
syntes ikke der står noget om deres togter! det er måske mig der er helt gal
på den?
Er der ikke noget med at de indtog romerriget? og derefter drog tilbage til
dk.

Fra : J.Ko

Dato : 30-10-04 20:10

> [...]
> gal på den?
> Er der ikke noget med at de indtog romerriget? og derefter drog tilbage

Jo, og det står også i en af de forskellige artikler, prøv flere af dem.
Prøv den 1., som hedder Herulerne - Dansk resume og tryk på
cached- Der står en lang og fin historisk redegørlse længere ned på
den side.

Mvh. J Kobel

Fra : Jean Seeberg

Dato : 28-11-04 12:38

> Jeg syntes bare jeg har prøvet google,!!!
Øh

http://www.geocities.com/troels_brandt/heruler.html
http://www.arild-hauge.com/heruler.htm
http://www.netleksikon.dk/h/he/heruler.html