Tommelfingerregler for prissættelse af bil~
Fra : Gitte Sørensen

Dato : 29-10-04 17:43

Jeg skal for (næsten) første gang udstille nogle af mine billeder, og
det betyder så, at jeg også skal forsøge at sætte en pris på dem.

Findes der nogle tommelfingerregler for, hvordan man sætter priser?
Jeg har udstillet nogle få gange før for mange år siden, og der var
der en del der sagde, at mine billeder var alt, alt for billige.

Det drejer sig både om akrylmalerier på lærred og akvareller.

--
mvh Gitte Sørensen

Gitte's Rodebutik: http://gydda.dk

Fra : steffen martin

Dato : 29-10-04 19:00

"Gitte Sørensen" <news@gydda.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> der en del der sagde, at mine billeder var alt, alt for billige.
>
> Det drejer sig både om akrylmalerier på lærred og akvareller.

Hej Gitte,

1) ikke for højt.
2) ikke for lavt.
Husk at du skal tænke på hvem du er og hvor du er kunsterisk. Du er ikke Per
Kirkeby, men ej heller Søren fra 3.a.
Jeg sælger f.eks. et 80x80cm for 2600-3000kr
Sæt priserne efter størrelser, og ikke hvormeget du har lagt i maleriet. Det
giver overblik for dine købere.

Min mening [ikke til diskussion, kun vejledende]: da dine ting ikke har
noget specielt særpræg der siger 'dig!' ville jeg f.eks. tage 500kr for et
60x60cm akryl på lærred. På en auktion ville du absolut ikke få mere.

Det var mine 15 min.

Steffen
--
..:metropolis:.
www.steffenmartin.dk

Fra : Harry Lund

Dato : 05-11-04 16:54

Kære Gitte,
det er et meget svært spørgsmål du der fremfører.
Steffen Martin svarer noget rigtigt men også lidt flydende.
Gamle Prof. Ostenfeldt ( en anden branche) sagde: GØR det måleligt.
Det betyder her: Skaf dig et overblik over hvad billdeder koster i markedet.
Eksempel: hvad koster en akvarel, 20x30 =600 m2 cm.
Jeg kender en kunstner der tager 6000 peso pr cm2, og så fremdeles. Se det
er den pris han (spansk) mener at markedet vil betale og det har han
selvfølgelig flere års erfaring med.
Altså kort og godt: hvor ligger du med dine arbejder, det er problemet.
venlig hilsen
Harry