Anlægsaktiver og Summasummarum?
Fra : Kenni Lund

Dato : 21-10-04 20:34

Hej,

Lad os sige at jeg køber en PC til 8000kr ex moms. Umiddelbart ville jeg
bogføre dette under kontoen "Hardware", på samme måde som jeg ville bogføre
et køb af styresystem under kontoen "Software". Men jeg undrer mig nu over,
at disse konti står som "Driftskonti" som standard. Vil dette ikke betyde at
værdien for PC samt styresystem er 0kr efter bogføringen, da det jo er
bogført som en driftsudgift??

Det mest rigtige ville vel være at bogføre dem under "Driftsmidler &
inventar", hvor man så afskriver værdien i takt med at den falder med tiden.
Eller gør man kun dette ved anskaffelser over 10500kr, hvor man alligevel
ikke må afskrive hele beløbet ad én gang?

Jeg er meget forvirret lige nu....håber at der er nogen som kan hjælpe :)

På forhånd tak,
Kenni Lund

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-04 20:57

> [...]
> alligevel ikke må afskrive hele beløbet ad én gang?
>
> Jeg er meget forvirret lige nu....håber at der er nogen som kan hjælpe :)

Hej Kenni,

kontoplaner kan opbygges forskelligt afhængig af behov og ønsker. Din konto
under driften kaldet Hardware vil jeg siddestille med det, der også kaldes
mindre nyanskaffelser. Hardware kontoen er blot for at specificere hardware
i forhold til øvrige nyanskaffelser.

Hvad der bogføres under driften bliver automatisk fratrukket i skat, da
virksomhedens resultat bliver tilsvarende mindre. Man kan højest bogføre kr.
10.800,- ex moms under driften, mens beløb derudover skal aktiveres i
balancen under anlægsaktiver.

Udgiftsfører du kr. 8.000,- vedr. hardware, så trækker du beløbet fra i skat
og derfor er værdien sat til 0 i regnskabet, som du rigtignok selv skriver.
Det er også ret logisk, da du ikke både kan få fradrag i skat og samtidig
have værdien i virksomheden/regnskabet. Man kan dog vælge at aktivere
beløbet og ikke udgiftsføre (opnå skattefradrag), hvis man ønsker at have
dem stående i regnskabet og hvis det er det retvisende billede

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

P.S. Kr. 10.500 var 2003-tal

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 08-11-04 15:09

Kenni Lund wrote:

> [...]
>
> Det mest rigtige ville vel være at bogføre dem under "Driftsmidler &
> inventar", hvor man så afskriver værdien i takt med at den falder med tiden.

Nej da. Vil du ikke have skattefradrag ?

> Eller gør man kun dette ved anskaffelser over 10500kr, hvor man alligevel
> ikke må afskrive hele beløbet ad én gang?

Hvem skal gennemgå din bogføring før skatteopgørelse ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.