stilleben udtale ??
Fra : Peter Hansenfeb04

Dato : 21-10-04 13:51

Ja er der nogen der kender noget til udtale af ordet STILLEBEN.
(Opstilling på maleri af eks. frugter og blomster).

jeg hører nogen der siger still-ebben, andre siger stille-ben og så er der
nogen ser siger det på tysk stil-leben

gad vide hvad der egentlig er korrekt

Peter

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-10-04 14:12

Peter Hansenfeb04 skrev:
> [...]

> jeg hører nogen der siger still-ebben, andre siger stille-ben og så
> er der nogen ser siger det på tysk stil-leben

Jeg bruger udtalen "stille-ben" i sjov. Men den tyske stavemåde
med tre 'l'-er i træk, er netop blevet "gengodkendt" på tysk.
Altså "Still-leben". De danske ordbøger havde netop bortskaffet
det ene af de tre 'l'-er, men det kommer nok snart tilbage.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : ST

Dato : 26-10-04 18:56

Still leben betyder vel egentlig direkte oversat fra tysk: stille liv,
altså et ubevægeligt motiv.
mvh Susanne

Fra : Paul Jacobsen

Dato : 27-10-04 06:21

Politikens Nudansk Leksikon siger om emnet:
stilleben [ -sdelTle<b%n ] subst. -et, -er (el. ~leben), -erne (el. -ene)

1. et maleri hvor motivet er en opstilling af livløse genstande, fx frugter,
blomster, fisk el. vildt.
! af tysk Stilleben af still (jf. adj. stille) + leben 'liv'; egl. 'stille
liv'

Med venlig hilsen

Paul Jacobsen

Fra : Jacob Jacobsen

Dato : 11-12-04 00:29

Er det ikke Still Life du mener?

Det skulle være det samme som Natura Morte.

Jacob