Godt og ondt?
Fra : Bhatu Peter

Dato : 15-09-04 15:08

Jeg spekulerer lidt på hvornår noget er godt eller ondt.

Min egen opfattelse, er at det en vurdering, som kun findes i os selv.
Det vil sige at 'ondt' og 'godt' ikke findes 'derude'. Det er vores egen
opfattelse af det 'derude' som gør det 'godt' eller 'ondt'....

En anden tanke i denne forbindelse (som er en gammel tanke) er hvordan vi
kan tillade os at vurdere noget 'derude' som værende 'ondt' (med tanke på
andre livsformer). Hvad vi mener er 'ondt' er i nødvendigvist i deres øjne
ikke 'ondt', men netop 'godt' og det er os der i deres øjne, er de 'onde'.
Hvordan løser man lige det paradoks?

Svar til sprøgsmålet; "Hvor bred er en snæver vending?"

Matematikeren : (sin (* x (/ (float pi x) y grader))))*a !!!
Buddhisten : Hvorfor gik kyllingen over vejen?
Clairvoyanten : Sådan virker det ikke!
Psykologen : Hvad er årsagen til at spørger du om dét?
Kvinden : Kalder du mig bred???
Arkitekten : I teorien, burde det kunne lade sig gøre!
Politikeren : Dét har jeg ALDRIG sagt!!!!
Newageren : Jo, 'Bred' er den kosmiske kærlighed , og 'snæver' er vores
åndelige vejledere, og 'Vending' er jo Gud. Så derfor skal spørgsmålet
forstås således; "hvor stor kærlighed har vores åndlige vejledere og
Gud?..."
Sexologen : Med lidt glidecreme, bliver den endnu bredere...

--
Bhatu Peter
"May all beings be blessed with happiness..."

Fra : Niels Skaaning

Dato : 15-09-04 17:22

"Bhatu Peter" <Bhatu_Peter@theravada.[dk]> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det vil sige at 'ondt' og 'godt' ikke findes 'derude'. Det er vores egen
> opfattelse af det 'derude' som gør det 'godt' eller 'ondt'....

Det er eksakt min opfattelse af godt og ondt. Det er noget vi afgør ud fra
vores værdisæt (klicheagtigt ord, jeg ved det :). Se det som LEGO-klodser
(reg. varemærke), hvor én klods er godhed og én klods er ondskab. Alle de
andre klodser er almuligt andet, som leder mod de to ting og så sætter man
klodserne sammen efter, om man vægter dem som godt eller som ondt og
tilsidst markerer man de to bunker med godt og ondt. Godhed og ondskab
kommer derved til sidde på bunker af vidt forskellige egenskaber og folks
opbygning vil ikke være ens. Det kan måske godt være, at min
billedeliggørelse er lidt klodset ;).

> [...]
> ikke 'ondt', men netop 'godt' og det er os der i deres øjne, er de 'onde'.

Med religion?

> [...]
> Gud?..."
> Sexologen : Med lidt glidecreme, bliver den endnu bredere...

Ingeniøren: Snæver er ikke en defineret størrelse ergo kan spørgsmålet ikke
besvares.

NS

Fra : Jahnu

Dato : 16-09-04 01:00

On Wed, 15 Sep 2004 16:08:29 +0200, "Bhatu Peter"
<Bhatu_Peter@theravada.[dk]> wrote:

> [...]
>Det vil sige at 'ondt' og 'godt' ikke findes 'derude'. Det er vores egen
>opfattelse af det 'derude' som gør det 'godt' eller 'ondt'....

Det er sandt. Med mindre der er et absolut, overordnet væsen som Gud
til at stadfæste godt og ondt for os, er disse begreber intet andet
end det, vi selv gør dem til. Godt og ondt er i så fald blot udtryk
for vores individuelle smag og preferencer.

Hvis der ingen Gud er til, og alting som følge deraf er relativt, kan
man fx. ikke sige i en nøgtern forstand, at det var forkert af Stalin
at myrde 20 millioner russere i sin grådighed efter magt. Man kan
jamre og beklage sig over det give udtryk for, man ikke bryder sig om
det, men man kan ikke sige, at det i en endelig forstand er forkert
eller ondt. Stalin udtrykte simpelthen sine genetiske impulser, og i
en Darwinistisk forstand, kan der ikke være noget galt i det.

> [...]
>ikke 'ondt', men netop 'godt' og det er os der i deres øjne, er de 'onde'.

Der er ikke noget paradoks. Hvad, vi ser som ondt, er det, vi ikke kan
lide, og hvad, vi ser som godt, er det, vi godt kan lide. Det er meget
simpelt.

Hvis der ingen Gud er, er der heller ikke noget godt og ondt. Alting
ER bare. At så den moderne coca-cola kultur med Hollywood i spidsen
forsøger at presse sin særlige version af hvad der er rigtigt og
forkert ned i halsen på resten af verden, og at det oven i købet er
lykkedes dem særdeles godt, er en anden sag.

> [...]
>Gud?..."
>Sexologen : Med lidt glidecreme, bliver den endnu bredere...

Og Hare Krishna svaret: Hvis den er for snæver til at vende i, er den
ikke bred nok.

www.iskcon.com www.krishna.dk www.harekrishna.dk
www.in2-mec.com www.krishna.com

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-09-04 13:36

"Bhatu Peter" <Bhatu_Peter@theravada.[dk]> wrote in message

> Hvad vi mener er 'ondt' er i
> nødvendigvist i deres øjne ikke 'ondt', men netop 'godt' og det er os
> der i deres øjne, er de 'onde'. Hvordan løser man lige det paradoks?

Med passende, militær magt.

--
-Jens B.