Handel med obligationer?
Fra : Morten

Dato : 02-09-04 13:42

Kan man selv handle obligationer ifbm. omlægning af huslån, som
privatperson, for at spare gebyrer?

Mvh Morten

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-04 07:46

> Kan man selv handle obligationer ifbm. omlægning af huslån, som
> privatperson, for at spare gebyrer?

Nix! Man skal være mægler for at kunne gøre den slags... Det er såvidt jeg
ved kun statsobligationer der kan handles på postordre...

../Anders

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-09-04 16:55

Anders Mørk <anders.moerk_snabela_t-systems.dk> wrote:

> Nix! Man skal være mægler for at kunne gøre den slags... Det er

Jo! (til det oprindelige spørgsmål).

Hvis du har en post obligationer i et VP depot, kan du sælge dem til en
bank som er handelsberettiget på fondsbørsen (mægler).

Det er faktisk muligt at få udbetalt sit realkreditlån i form af
obligationer i stedet for et kontantbeløb (dvs. få obligationerne
overført til et VP depot), se f.eks. dette prisblad
http://www.nykredit.dk/templates/show_page.jsp?id=848734850713
under punktet "VP-overførsel af obligationer". Derefter kan du sælge dem
som alle andre obligationer du ejer, evt. lægge et udbud på fondsbørsens
handelssystem hvis din netbank giver dig den mulighed (de fleste gør kun
dette for aktier, ikke for obligationer).

Om det vil være billigere end at lade realkreditinstituttet forestå
salget er en helt anden sag (det tvivler jeg stærkt på). Derudover kan
metoden, så vidt jeg ved, kun anvendes i de tilfælde hvor du får lånet
udbetalt kontant, f.eks. tillægsbelåning til bilkøb. Ved låneomlægninger
og ejendomskøb skal kontantprovenuet bruges til hhv. indfrielse af
gammelt lån og dækning af købesumsgaranti stillet af din bank
(kontanthandel).

> såvidt jeg ved kun statsobligationer der kan handles på postordre...

Nej, ikke længere. Det er ca. 3 år siden den ordning blev afskaffet.

--
Jesper Lund