Klejs Skov gæstgiveri?
Fra : Karl Erik Kornmaaler~

Dato : 26-08-04 20:16

Er der nogen der kan fortælle mig noget om et gæstgiveri, beliggende i Klejs
Skov, Rårup sogn, Vejle amt.
I flg. folketælling af 1890 er Rasmus Simonsen Schmidt gæstgiver på stedet.

Hilsen Karl Erik.

Fra : Frede Binderup

Dato : 03-10-04 15:01

Hej!
Jeg ved ikke så meget om det. Men det er rigtigt, at der i sidste halvdel af
1800-tallet og ind i begyndelsen af 1900-tallet lå en beværtning i Klejs
Skov. Den var både forlystelses- og samlingssted for møder m.v. , da den lå
centralt for hele Bjerre herred.
Bl. a. blev Bjerre Herreds Haandværkerforening stiftet her i 1884. I et
hæfte, udgivet i 1934 i anledning af foreningens 50-års jubilæum, hedder
det:
"Vi ser Haandværkere i Smågrupper ivrigt diskuterende med Stok i Haand
stævnende mod Klejs Skov, hvor R. Schmidt var Indehaver af en Beværtning og
et søgt Forlystelsessted. Dette er forlængst ophørt; thi just i det samme
Aar dukkede Konkurrencen op, idet Juelsmindebanen blev aabnet, og dette gav
jo Stødet til, at Juelsminde i Fremtiden blev Samlingsstedet for Møder,
Udflugter o.s.v."
Foreningen holdt dog så sent som 1901 generalforsamling i Klejs Skov.
Gæstgiver R. Schmidt nævnes også i fortegnelsen over dem, der var med til at
starte foreningen.
På et kort over Bjerre herred (uden årstal) bag i "Bjerre Herreds Bogen"
(1963) er beliggenheden angivet med "Bvrtn".
Prøv evt. at spørge Lokalarkivet i Juelsminde.
Der må vel have foreligget en bevilling fra sogneråd og/eller anden
myndighed.
Med venlig hilsen
Frede Binderup

"Karl Erik Kornmaaler Mikkelsen" <karl-erik@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:412e36ef$0$26366$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Karl Erik Kornmaaler~

Dato : 04-10-04 00:41

Hej Frede.
Tusind tak for de mange fine oplysninger og tips, som jeg vil gøre brug af.
Hilsen Karl Erik.