Indeklima i Serverrum
Fra : Søren R

Dato : 18-08-04 08:52

Hej

Jeg har et lille spørgsmål. På mit arbejde har vi ca. 5 Dell servere
stående i rack, i et lille rum, uden udluftning. Der er her i
sommervarmen omkring 35 grader i rummet, og som sagt ingen udluftning.

Er det noget vores servere på længere sigt tager skade af? Endnu er
ingen af serverne blevet overophedet og gået ned eller noget, men
burde vi sætte noget udluftning i rummet, for at forlænge levetiden på
vores udstyr, eller er det irrelevant?
--
Søren R

¤ Træt af reklamer? http://www.hadereklamer.dk ¤
¤ http://www.hl2gamer.com ¤

Fra : H.S.

Dato : 18-08-04 10:29

"Søren R" <Kongen19delete-this@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ingen af serverne blevet overophedet og gået ned eller noget, men
> burde vi sætte noget udluftning i rummet, for at forlænge levetiden på

Vores Serverrum er 18 grader - konstant.
Vi er dybt afhængige af vores servere, uden dem, vil 60 mand intet kunne
lave. - Så vores serverrum har egen Aircondition.

35 grader er nok ikke for meget hvis der ingen problemer er, men det er en
øget risiko.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 18-08-04 12:20

"Søren R" <Kongen19delete-this@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> stående i rack, i et lille rum, uden udluftning. Der er her i
> sommervarmen omkring 35 grader i rummet, og som sagt ingen udluftning.

Jeg har flere gange i forbindelse med at få garenti ombyttet server hardware
ved HP hørt alt over 25grader i omgivelser så bliver der ballade.
I vores eget serverrum begynder backupen også at brokke sig ved ~30grader.

Jeg vil anbefale at få en lille mobil Aircon til et par kilo - den kan nok
hive temperaturen ned til under det kritiske (alt efter hvor meget andet
grej i har derinde naturligvis).

--
/Dennis

Fra : Søren R

Dato : 18-08-04 12:33

On Wed, 18 Aug 2004 13:20:12 +0200, "Dennis Pedersen"
<usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote:

> [...]
>hive temperaturen ned til under det kritiske (alt efter hvor meget andet

Er der ikke en slange bag i sådan en fætter? Vi har jo nemlig ingen
udluftningsmuligheder, så den kommer vel til at døje med den varme den
selv afgiver?

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 18-08-04 12:41

Søren R skrev:
> Er der ikke en slange bag i sådan en fætter? Vi har jo nemlig ingen
> udluftningsmuligheder, så den kommer vel til at døje med den varme den
> selv afgiver?

Hvis der ikke er nogle steder at flytte varmen hen, kan man ikke køle
rummet.
Løsningen kunne så være på de varmeste dage at stille en spand is ind ind i
rummet.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 18-08-04 17:35

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@SLETmailme.dk> crashed Echelon writing

> Hvis der ikke er nogle steder at flytte varmen hen, kan man ikke køle
> rummet.
> Løsningen kunne så være på de varmeste dage at stille en spand is ind
> ind i rummet.

Skal man så ikke også lige være obs på stigningen af luftfugtigheden?

--
Bjarke Andersen

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 18-08-04 20:20

Bjarke Andersen skrev:
> Skal man så ikke også lige være obs på stigningen af luftfugtigheden?

Fugten vil kondensere ved spanden med is, og bør fjernes fra rummet.
Eftersom der ikke er nogle mennesker eller andet der afgiver fugt i rummet,
vil der ikke være store problemer med fugt.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 18-08-04 14:49

> Er der ikke en slange bag i sådan en fætter? Vi har jo nemlig ingen
> udluftningsmuligheder, så den kommer vel til at døje med den varme den
> selv afgiver?

Jo der er en slange.
I har ikke mulighed for at skifte et vindue ud med en træplade,bore et hul
el andet?

Ellers har Jem og fusk lige haft en som 'oplagrer' varmen i en vandbeholder.
Dvs efter noget tid er der ikke mere køle effekt i den, men så kan man smide
en spand is i den og den kan køre igen.
Det kunne måske bruges men det er noget arrigt fusk ->få noget rigtigt
køling :)

Ellers lad tingene stå til og vent på en server knækker sig p.g.a varme. Så
kan det være dem længere oppe i hirakiet tager din plagen lidt mere seriøst.

--
/Dennis

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-08-04 12:08

> [...]
> Er der ikke en slange bag i sådan en fætter? Vi har jo nemlig ingen
> udluftningsmuligheder, så den kommer vel til at døje med den varme den

Tror du ikke en firma der laver aircondition kan finde ud af at lave sådanne
ting? jeg har da flere steder set aircondition installationer i serverrum
uden vinduer. installationen laves jo så bare ud til det fri.

Fra : Søren R

Dato : 19-08-04 12:33

On Thu, 19 Aug 2004 13:07:45 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

> [...]
>ting? jeg har da flere steder set aircondition installationer i serverrum
>uden vinduer. installationen laves jo så bare ud til det fri.

Jo, jeg ved naturligvis godt, at man kan lave løsninger, med hvor man
kører luften ud gennem muren etc. Men nu hænger det således sammen, at
vi bor til leje, og derfor er hullet i muren ikke lige første løsning

Derfør ville jeg gerne høre om vores udstyr tager skade af at stå i
sådanne omgivelser... Og hvis det har konsekvenser for vores udstyr,
ender det nok med en ventilator der går ud til en gang :)

Eller måske tilsuttes det et "udsugningsanlæg" (Der er i hvert fald
noget på vores kontorer der suger luft ud...) hvis det kan lade sig
gøre.

Men først og fremmest er det jo lige værd at undersøge om det er
relevant.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 19-08-04 16:31

Søren R wrote:

> Men først og fremmest er det jo lige værd at undersøge om det er
> relevant.

Har du målt temperaturen på (eller i) udstyret? Det meste udstyr kan
tåle 35 grader, men det kan godt være væsentligt varmere, hvis du måler
35 grader i fri luft.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Søren R

Dato : 20-08-04 08:48

On Thu, 19 Aug 2004 17:31:04 +0200, Jonathan Stein <jstein@image.dk>
wrote:

> Har du målt temperaturen på (eller i) udstyret? Det meste udstyr kan
>tåle 35 grader, men det kan godt være væsentligt varmere, hvis du måler
>35 grader i fri luft.

Det er luften der er 35 grader. Udstyret er helt sikkert varmere. Har
dog ikke endnu været ved at checke temperatur på servere etc. Derfor
leder jeg også efter vejledning til hvor varm en processor må blive,
uden at det forkorter levetiden væsentligt, eller der er risiko for
nedbrud.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-08-04 15:52

Søren R wrote:

> [...]
> leder jeg også efter vejledning til hvor varm en processor må blive,
> uden at det forkorter levetiden væsentligt, eller der er risiko for

Selve processoren kan tåle temmelig meget - men der er varmemæssigt
langt fra silicium-skive til den omgivende luft.
Intel anbefaler, at der ikke er mere end 40 grader inde i kabinettet
for Pentium 4 CPU'er (38 grader hvis man er oppe på 3 GHz).

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 23-08-04 14:36

> [...]
> leder jeg også efter vejledning til hvor varm en processor må blive,
> uden at det forkorter levetiden væsentligt, eller der er risiko for

Du skal tænke på ved den temperatur er dine diskes,psu etc levetid væsentlig
forkortet.
Jeg turde ikke lade det køre hvis der var 35grader i rummet.

--
/Dennis

Fra : Jakob H

Dato : 04-11-04 16:35

Udviklingen er et større problem end varmen, mht. forkortning af hans
serveres brugbarhedstid, så jeg ser det ikke som et problem.

- Jakob

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-08-04 20:41

On Wed, 18 Aug 2004 09:51:39 +0200, Søren R
<Kongen19delete-this@hotmail.com> wrote:

> Er det noget vores servere på længere sigt tager skade af?

Generelt vil du se en kortere levetid for udstyret, jo varmere
det har stået (over et eller andet sted omkring 18-20 grader).
Selvom det formentlig er indenfor specs (normalt 40 gr), så er
det alligevel skidt i længden.

-A
--
http://www.hojmark.org/