Stedbetegnelsen Hole, og dets betydning.
Fra : H.H.Jacobsen

Dato : 14-08-04 22:18

Mon der er nogen i gruppen der er stødt på stedsangivelsen "Hole", alene
eller som del af et navn, og kan forbinde det
til en bakke eller lign.?
Mvh. Henning Jacobsen.

FIGHT BACK AGAINST SPAM!
Download Spam Inspector, the Award Winning Anti-Spam Filter
http://mail.giantcompany.com

Fra : Jørgen Dorch

Dato : 15-08-04 08:48

H.H.Jacobsen skrev:
> Mon der er nogen i gruppen der er stødt på stedsangivelsen "Hole", alene
> eller som del af et navn, og kan forbinde det
> til en bakke eller lign.?

1. Hole, landsby i Lovns sogn, Hvalpsund.
2. Holebakken, gård i Korup sogn, Korup Fyn.

Jørgen Dorch [DK-2700]
<dorch via get2net.dk>

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 15-08-04 09:38

H.H.Jacobsen skrev:
> Mon der er nogen i gruppen der er stødt på stedsangivelsen
> "Hole", alene eller som del af et navn, og kan forbinde det
> til en bakke eller lign.?

Ifølge Stednavneordbogen (Gyldendal) betyder Hole det stik
modsatte af en bakke, nemlig en 'hulning':
Hole /Himmerland/. 1442 Hwole. /Sb. glda./ hola
'hulning, kløft'.

Men man kan vel forestille sig et sted, hvor navnet hentyder
til en hulning i en bakke. Jævnfør ejendommen "Løvdal" i
Helsingør, som faktisk ligger på/ved kommunens højeste
bakke (Krogshøj, 67 m). :·)
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : børge askholm

Dato : 15-08-04 09:55

H.H.Jacobsen wrote:
> Mon der er nogen i gruppen der er stødt på stedsangivelsen "Hole", alene
> eller som del af et navn, og kan forbinde det
> til en bakke eller lign.?

Eftersom vi i min fars familie er blevet kaldt "Hole" vil jeg prøve at
klarlægge hvad jeg ved derom - og hermed pointere at jeg har svaret
spørgeren privat.
Det er nu ikke meget jeg kan sige om det, men det betyder hul eller
lavning i terrænet, og det forekommer (i egnen omkring Køng) på Fyn
(hvis ikke det var så megen teflon på min lille husker kunne jeg
fortælle i hvilken bog man kan finde oplysninger om det - men jeg har
glemt det, bortset fra at det er en bog om de danske stednavne).

Jeg skriver i mit forord til bogen om Askholmerne fra Holegyden bl.a.:

"...og i udkanten af Højrup ligger det sted hvor slægten slog sine
folder i over 100 år. Det hedder i dag Korpen, efter den forsvundne
landsby Korup, men Holegyden, som har snæver tilknytning til vort navn,
ligger der hvor den formentlig altid har ligget; dog uden at jeg har
været i stand til at afgøre om stedet har lagt navn til Holerne eller
det omvendte er tilfældet.

I kirkebogen står der Nielsen, Rasmussen, Jørgensen eller Askholm, men
blandt den menige befolkning gik de under navnet “Hole”, fordi de boede
i Holegyden eller ligefrem i “Holehuset”, nabo til “Askholm”.
Der optræder en "holemand" allerede i midten af århundredet; han er
nævnt blandt de mænd der skulle bidrage til skoleholderens underhold,
men, men, men...

Det er hvad jeg for tide ved om smørebrød og kærlighed - som salig
Wessel skrev.

Børge Askholm

Fra : Henning

Dato : 15-08-04 10:29

"børge askholm" <baskholm@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> (hvis ikke det var så megen teflon på min lille husker kunne jeg
> fortælle i hvilken bog man kan finde oplysninger om det - men jeg har
> glemt det, bortset fra at det er en bog om de danske stednavne).

Er det mon denne her du tænker på?

http://www.gyldendal.dk/Gyldendal/GB/ord.nsf/webview/EA5711160368E709C125688500496AD5?OpenDocument

Der er gyldendals stednavneordbog.

mvh Henning

Fra : børge askholm

Dato : 16-08-04 07:14

Henning wrote:

> Er det mon denne her du tænker på?
>
> http://www.gyldendal.dk/Gyldendal/GB/ord.nsf/webview/EA5711160368E709C125688500496AD5?OpenDocument
>
> Der er gyldendals stednavneordbog.

Nej det er et flerbindsværk jeg har set på et eller andet arkiv -
muligvis RA eller LAK.

Børge

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 15-08-04 14:12

"H.H.Jacobsen" skrev
> Mon der er nogen i gruppen der er stødt på stedsangivelsen "Hole", alene
> eller som del af et navn, og kan forbinde det
> til en bakke eller lign.?

Se Trap Danmark Vester Han herred - Thisted Amt - Kettrup sogn:

Husby Hole
Husby Hole ved Skt. Jørgensbjerg.

Sydøst for Kettrup kirke ligger højdedraget Skt. Jørgensbjerg, der var
skueplads for slaget 6/8 1441 mellem Christoffer af Bayern og de oprørske
nordjyske bønder. Bakkedraget består af en nordlig og sydlig bakke, mellem
hvilke landsbyen Husby ligger; den nordlige bakke ender i kløften Husby
Hole.
Bønderne, der førtes af adelsmanden Henrik Tagesen Reventlow, dannede
vognborg, men led et blodigt nederlag.
Folkevisen beskylder morsingboer og tyboer for at have svigtet vendelboerne,
men herom kan intet nærmere fastslås. 15/7 1945 afsløredes med støtte af Ny
Carlsbergfondet ved Husby Hole et mindesmærke for slaget med relief af Axel
Paulsen.

Litt.:
Knud Fabricius i HistTidsskr. 7. Rk. II 1899-1900. 455-519.
J. G. Winther i AarbThisted. 1913. 60-62.
P. L. Hald. smst. 1941. 129-35.
C. Klitgaard i AarbVends. 1941. 75-82. Dansk Hjemstavn. Nr. 10. 1948. 8-11.

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Norma Nielsen

Dato : 15-08-04 15:13

"Thorkild Dalsgaard" <tdalsgaard@despammed.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> P. L. Hald. smst. 1941. 129-35.
> C. Klitgaard i AarbVends. 1941. 75-82. Dansk Hjemstavn. Nr. 10. 1948.

" Først så rendte de morsingboer og så de foræddere af Thy,
Efter stode de vendelboer og de ville ikke fly"
Der gik lige en tanke fra skoletiden gennem "de grå"
mvh Norma

Fra : H.H.Jacobsen

Dato : 25-08-04 22:40

Tak, specielt til Norma og Thorkild for det lidt ekstra. Det var superbt,
men også tak til de øvrige for deres bidrag.
Henning H. Jacobsen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-08-04 17:05

H.H.Jacobsen wrote:
> Mon der er nogen i gruppen der er stødt på stedsangivelsen "Hole",
> alene eller som del af et navn, og kan forbinde det
> til en bakke eller lign.?
> Mvh. Henning Jacobsen.

Den jeg først kommer til at tænke på er Holeby:

http://www.holebykom.dk/

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk