Fradrag
Fra : Kaj Nielsen

Dato : 02-08-04 06:23

Når man modtager den fortrykte selvangivelse så har man mulighed for
at lave ændringer eks. vis kørselsfradrag.
Kan man eller skal man også ændre den indberettede renteudgift hvis
man ikke har betalt den opgivne renteudgift ( Har eks. vis ikke haft
mulighed for at betale et banklån og dermed heller ikke betalt de
indberettede renteudgifter)
eller hvordan skal man forholde sig i sådan situation?

kni

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-04 16:25

> [...]
> indberettede renteudgifter)
> eller hvordan skal man forholde sig i sådan situation?

Forstår jeg dig ret, så er renterne stadig tilskrevet, men de er dog ikke
blevet betalt.

Dvs. restgælden er blevet større?

Er dette tilfældet, er renterne tilskrevet og du har ret til fradrag for
dem, da din gæld bliver større.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 02-08-04 18:16

On Mon, 2 Aug 2004 17:24:39 +0200, "Michael Sørensen" <webmaster_m-s
SNABEL-A stofanet.dk> wrote:

> [...]
>blevet betalt.
>
>Dvs. restgælden er blevet større?
>
>Er dette tilfældet, er renterne tilskrevet og du har ret til fradrag for

Næ, der er kun fradfrag for betalte renter.
Gælden vil altid blive større når renterne medregnes, men det gør jo
ikke at de er betalt.

/Knud

Fra : kni

Dato : 02-08-04 20:28

KNUD SKREV:

> Næ, der er kun fradfrag for betalte renter.
> Gælden vil altid blive større når renterne medregnes, men det gør jo
> ikke at de er betalt.
>
> /Knud

Altså man må først trække dem fra det år de bliver betalt? og hvor længe kan
man gå tilbage?

kni

Fra : Knud Berggreen

Dato : 03-08-04 20:43

On Mon, 2 Aug 2004 21:28:24 +0200, "kni" <kni@skjern-6900net.dk>
wrote:

>Altså man må først trække dem fra det år de bliver betalt? og hvor længe kan
>man gå tilbage?

Et typisk eksempel er studielån hvor man først fratrækker renter når
man begynder tilbagebetalingen. Det gør man ved at fratrække alle
indbetalinger indtil alle tilskrevene renter er betalt og først
herefter fratrækker man så de løbende tilskrevne renter, idet disse så
vil være lavere end det i året indbetalte beløb.
Der stilles i dette tilfælde dog nogle formkrav i forbindelse med
studielånets optagelse.

Hvis der er tale om andre situationer vil jeg formode - men har ikke
undersøgt det - at der er den sædvanlige forældelsesfrist overfor
skattevæsenet.

/Knud

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-04 21:01

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> skrev i en meddelelse
newsqvg0lvlehtq07e6buvpj3uoctjf63dh4@4ax.com...

> [...]
> vil være lavere end det i året indbetalte beløb.
> Der stilles i dette tilfælde dog nogle formkrav i forbindelse med

Ja, men (ved ikke, om du også mente følgende, så her kommer lidt ekstra) de
løbende tilskrevne renter under tilbagebetalingen kan stadig fradrages
uanset, om de betales eller ej i løbet af året.

Michael Sørensen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 04-08-04 19:02

On Tue, 3 Aug 2004 22:01:08 +0200, "Michael Sørensen" <webmaster_m-s
SNABEL-A stofanet.dk> wrote:

>Ja, men (ved ikke, om du også mente følgende, så her kommer lidt ekstra) de
>løbende tilskrevne renter under tilbagebetalingen kan stadig fradrages
>uanset, om de betales eller ej i løbet af året.

Den er jeg til gengæld ikke helt sikker på, men nu er det meget længe
siden at jeg har været i nærheden af et studielån

/Knud

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 19:44

> Den er jeg til gengæld ikke helt sikker på, men nu er det meget længe
> siden at jeg har været i nærheden af et studielån

Dokumentation (udsnit af Skatten2003, s. 209 "Studielån"

.... Tilbagebetalingen sker med lige store af SU-styrelsen fastsatte ydelser
hver anden måned. Ydelserne dækker først de påløbne renter de ældste først),
og derefter afdrag på hovedstolen. De betalte renter kan fradrages, og
renter tilskrevety i løbet af tilbagebetalingsåret kan ligeledes fratrækkes,
uanset om de er betalt, forudsat at tilbagebetalingsordningen overholdes...

/Michael Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-04 21:58

> Næ, der er kun fradfrag for betalte renter.
> Gælden vil altid blive større når renterne medregnes, men det gør jo
> ikke at de er betalt.

Hej Knud,

renter er generelt skattepligtige i det år, hovr de forfalder uanset om de
hæves eller ej, ligesom tilfældet er med renteudgifter uanset om de bliver
betalt eller ej. Det er forfaldstidspunktet, der er afgørende.

Michael Sørensen

Fra : Poul Christensen

Dato : 02-08-04 22:26

Knud Berggreen <knud@berggreen-dk.invalid> wrote in

> Næ, der er kun fradfrag for betalte renter.

Renter kan fradrages på forfaldstidspunktet, medmindre renter vedr samme
gældsforhold ikke er betalt ved udgangen af det aktuelle år jf
ligningslovens § 5, stk 8, eller ligningsvejledningens afsnit A.E.1.1.2

I så tilfælde er der fradrag i betalingstidsåret.

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : Knud Berggreen

Dato : 03-08-04 20:38

On 2 Aug 2004 21:25:36 GMT, Poul Christensen
<poulchr03@ofir-dk.invalid> wrote:

> [...]
>ligningslovens § 5, stk 8, eller ligningsvejledningens afsnit A.E.1.1.2
>
>I så tilfælde er der fradrag i betalingstidsåret.

Ja, betalingsåret, ikke tilskrivningsåret.

/Knud

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-04 20:51

> Ja, betalingsåret, ikke tilskrivningsåret.

Hej Knud,

jeg taler om generelle regler vedr. renter.

Her er de generelle regler, at renter er skattepligtige ctr.
fradragsberettigede i tilskrivningsåret og ikke i betalingsåret.

Michael Sørensen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 04-08-04 19:07

On Tue, 3 Aug 2004 21:51:26 +0200, "Michael Sørensen" <webmaster_m-s
SNABEL-A stofanet.dk> wrote:

>jeg taler om generelle regler vedr. renter.

Jep

>Her er de generelle regler, at renter er skattepligtige ctr.
>fradragsberettigede i tilskrivningsåret og ikke i betalingsåret.

Det kan godt være at det ikke længere er gældende, men er det ikke en
betingelse at renterne i så fald er betalt inden selvangivelsens
indlevering?

/Knud