Harddiske i server
Fra : Peter Bo Nielsen

Dato : 20-07-04 12:11

Hej Alle

Jeg har en server stående med UW-SCSI diske i, og de er efterhånden blevet
for små...
Nye SCSI diske koster jo en del så jeg tænke på om det ville være noget
"snavs" at evt. smide nogle SATA diske i på en PCI controller ?
hvormeget hastighed mister man ifht SCSI ? alle mine diske sidder parvis i
raid (mirror)

jeg har ca 15 bruger på serveren som kører med Navision (5-8 bruger) og
rester bruger den kun som fil server, så den er næsten aldrig over 10% i
belastning..

Serveren består af: Intel server mobo STL (mener jeg)
2x P3 1 Ghz CPU
4x256mb ram
2x 18.2Gb diske til system og programmer
2x36 Gb diske til Brugerne (som er ved at være fyldte nu)
Win2k server

Grunden til at jeg tænker på SATA er at mit DAT (DDS4) også bliver for lille
når jeg skifter diske, og istedet for at købe nyt dat drev (72i) har jeg
overvejet 7 stk. SATA diske til backup i skuffer (SATA skulle jo kunne
bruges til at HOTSWAP, nogen der har erfaringer med det ??

MVH

Peter

Fra : Søren Jakobsen

Dato : 20-07-04 13:00

Peter Bo Nielsen wrote:

> [...]
> overvejet 7 stk. SATA diske til backup i skuffer (SATA skulle jo kunne
> bruges til at HOTSWAP, nogen der har erfaringer med det ??

Jeg kunne ikke forstille mig du fik problemer ved ydeævne ved skift til
SATA når din server ikke belastes mer.
Husk blot at controlleren skal være understøttet i dit OS :)

og ang. hotswap, har vi solgt et par servere med en del SATA diske for
at få billig lagerplads, det har virket fint, også med hotswap.
(husk også at cont. til sata'en skal understøttet hotswap)

mvh
Søren Jakobsen
DataMusen.dk

Fra : Peter Bo Nielsen

Dato : 21-07-04 07:43

Hej

"Søren Jakobsen" <soren51@removethishotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kunne ikke forstille mig du fik problemer ved ydeævne ved skift til
> SATA når din server ikke belastes mer.
> Husk blot at controlleren skal være understøttet i dit OS :)

okey.
jeg havde tænkt på en alm Promise SATA controller, den kører da under Win2k.

ville det være noget hastighed at hente hvis jeg kan få en controller til 64
bit PCI ?

> og ang. hotswap, har vi solgt et par servere med en del SATA diske for
> at få billig lagerplads, det har virket fint, også med hotswap.
> (husk også at cont. til sata'en skal understøttet hotswap)

ja det er jo vigtig.. men hvis det hele er SATA er det vel ikke noget
problem, SATA diske, skuffer og controller.
burde nok lige hente et sæt hjem til test..

Hotswap skal kun bruges til backup, de 2 diske til mere lager plads skal
bare mont. intern.

MVH
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-04 22:45

"Peter Bo Nielsen" <king_ejner(re-move-this)@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 4x256mb ram
> 2x 18.2Gb diske til system og programmer
> 2x36 Gb diske til Brugerne (som er ved at være fyldte nu)

Du kan vel nøjes med at købe EN ekstra 36 GB SCSI disk og skifte til RAID5
på datadiskene.
Det vil fordoble pladsen iforhold til det du har nu.
Sådan en opgradering burde da holde noget tid...

> [...]
> overvejet 7 stk. SATA diske til backup i skuffer (SATA skulle jo kunne
> bruges til at HOTSWAP, nogen der har erfaringer med det ??

Controllere der understøtter hotswap koster spidsen af en jetjager, og til
dit behov ville jeg da anbefale brugen af eksterne USB-harddiske. (eller
firewire)

At du overvejer og købe 7 synes jeg er noget pjat, jeg kan faktisk slet ikke
se hvordan du når frem til tallet syv?
På en ekstern disk har du snildt plads til daglig backup i en uge inden du
skifter harddisken ud hver fredag.
Jeg ville synes det var rigeligt med 2 diske til dette. ( 1 på serveren, 1
derhjemme )

Til langsigtet backup skal du bruge yderligere 2 ( jeg forudsætter at der er
plads til 6 backupgenerationer på diskene )
En til lige måneder, og en til ulige måneder. Dette vil desværre blive en
manuel opgave.

Hvis du synes dette er for lidt kan du selvfølgelig købe flere eller større
diske (LaCie 1TB ekstern disk til 7.500 inkl. moms)

Eller måske bare altid have en disk tilsluttet der lavede incremental backup
(udover de eksterne diske)
Det er vel ikke urealistisk at der kunne gemmes daglige backup'er i et år på
300 GB?

Rune

Fra : Peter Nielsen

Dato : 22-07-04 22:52

Hej

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis AT adslhome DOT dk> wrote in message
> [...]
> på datadiskene.
> Det vil fordoble pladsen iforhold til det du har nu.
> Sådan en opgradering burde da holde noget tid...

Det kræver at jeg smider en Raid controller i.
ligenu kører jeg software raid (mirror) på win2k server.

> [...]
> firewire)
>
> At du overvejer og købe 7 synes jeg er noget pjat, jeg kan faktisk slet

jeg har en backup Mandag til Torsdag(4stk) + 2 fredag lige og ulige, + en
ekstra som ikke ligger i firmaet(bliver opdateret 1 gang i måned) det giver
7. syntes ikke jeg kan spare nogle væk..

> På en ekstern disk har du snildt plads til daglig backup i en uge inden du
> skifter harddisken ud hver fredag.

Hvis disken så står af om fredagen er min nyeste backup 1 uge gammel ?

> Jeg ville synes det var rigeligt med 2 diske til dette. ( 1 på serveren, 1
> derhjemme )

nu er det til firmabrug.. så backup kan man ikke få for meget af

> [...]
> (udover de eksterne diske)
> Det er vel ikke urealistisk at der kunne gemmes daglige backup'er i et år

syntes man er for såbar med en stor disk til backup, har dog også overvejet
en FW Disk, men det bliver jo hurtig dyrt når ma ikke kan nøjes med 1-2
stykker..

MVH

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-04 00:13

"Peter Nielsen" <king_ejner(Re--Move)@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
RAID5

> Det kræver at jeg smider en Raid controller i.
> ligenu kører jeg software raid (mirror) på win2k server.

Det er da for dårligt at Windows ikke kan køre software Raid5 !
Jeg viste godt at man ikke kunne boote på andet en spejlede diske, men de
diske der bruges som ren storage ? ?
For dårligt ! Få en Linux kværn !

> [...]
giver
> 7. syntes ikke jeg kan spare nogle væk..

Tanken var selvfølgelig at man kun skulle skifte disk i maskinen en gang om
ugen.
Manuelle rutiner er noget snavs.

> Hvis disken så står af om fredagen er min nyeste backup 1 uge gammel ?

NEJ. Hvis harddiskene i serveren OG din backupdisk ryger risikerer du at din
backup er op til 7 dage gammel.

Men hvis du alligevel er instillet på at skifte disk hver dag, kan du da
bare gøre det, men nøjes med 2 diske. istedet for 6.
Mandag bruger du den ene disk hvor du laver backup til en "mandag lige uger"
mappe.
Tirsdag bruger du den anden disk der har en "tirsdag lige uger" mappe osv...
Således vil du have daglig backup i 10 generationer på kun 2 diske, hvor den
der ikke er tilkoblet serveren i tilfælde af brand, tyveri eller lignende
der kunne udløse fejl på både original og backup samtidig. Og du har sparet
4 diske.

MEN jeg mener der er for stor risiko ved at transportere harddiske for
meget. For du ville vel tage den ikke tilsluttede backupdisk langt væk fra
serveren. Ellers giver det ingen mening.

Da eksterne diske nu engang fås på flere hundrede GB, kan jeg slet ikke
forstå hvorfor du vil bruge en disk pr. backup.
Det er bare det...

Og hvis du først overvejer nye backuprutiner, så fatter jeg slet ikke at du
vil acceptere manuelle rutiner.

Har du undersøgt hvor mange nye data i laver i døgnet?
Hvorfor ikke tage ekstern backup hver dag?

> nu er det til firmabrug.. så backup kan man ikke få for meget af

100% enig.
Men så mener jeg altså at manuelle rutiner er for stor en risikofaktor.
Og flytten rundt på harddiske ligeledes for farligt.

> [...]
overvejet
> en FW Disk, men det bliver jo hurtig dyrt når ma ikke kan nøjes med 1-2

Eksterne USB eller FW diske er da billigere en almindelige diske med hotswap
funktionalitet.
(jeg ved godt at harddiskene er almindelige diske, men backplane og
controller koster.)

Slutteligt et helt femte alternativ:
ARAID: http://www.allmediait.com/html/araid.html
Brug sådan en fætter til dine datadiske.
Så vil du da få plads nok uanset om du vælger at bruge 80, 120 eller 160 GB
diske.
Når du så vil tage en backup, flår du bare den ene disk ud og sætter en ny
i. Så vil den selv stå og rebuilde uden at påvirke serveren.
Backup "medierne" vil bare være billige hardiske til 4-500 kroner pr.
generation.
Der er intet der skal installeres, men man er til gengæld meget afhængig af
menneskelig indgriben.
Så måske skulle dette kombineres med internetbaseret backup?

Rune

Fra : N_B_DK

Dato : 23-07-04 22:55

Rune Friis Jørgensen wrote:
> Det er da for dårligt at Windows ikke kan køre software Raid5 !
> Jeg viste godt at man ikke kunne boote på andet en spejlede diske,
> men de diske der bruges som ren storage ? ?

Er 99.9% sikker på man kan i 2000 server, man kan med garanti på 2003.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Peter Nielsen

Dato : 25-07-04 00:37

Hej

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote in message

> Er 99.9% sikker på man kan i 2000 server, man kan med garanti på 2003.

hmm det vil jeg da prøve at undersøge på mandag..

Peter

Fra : Henrik Ohm Eriksen

Dato : 26-07-04 21:22

Hejsa,

Ma kan lave software raid5 i nt4 og opefter (dvs også 2k Server).

Vh,

Henrik

Fra : Peter Nielsen

Dato : 25-07-04 00:36

Hej Rune

> [...]
>
> Det er da for dårligt at Windows ikke kan køre software Raid5 !
> Jeg viste godt at man ikke kunne boote på andet en spejlede diske, men de

tjaa den får jeg nok lidt svær at styre :)
men jeg aner ikke om Win2k srv kan køre Raid5 til ren data...
tror lige jeg vil undersøge det.

> [...]
(eller

> giver
>
> Tanken var selvfølgelig at man kun skulle skifte disk i maskinen en gang

jo det vil jeg også helst undvære, men pt skifter jeg jo alligevel DAT bånd
hverdag.
så om jeg skal skifte en HD eller bånd gør jo ikke den store forskel.

> [...]
> der ikke er tilkoblet serveren i tilfælde af brand, tyveri eller lignende
> der kunne udløse fejl på både original og backup samtidig. Og du har

ja det er rigtig nok.. syntes bare det bliver lidt rodet, når jeg fx ikke
er i firmaet, plejer jeg at få en anden til at skifte bånd, så jeg syntes
det er rart at holde det på et simpel plan

> MEN jeg mener der er for stor risiko ved at transportere harddiske for
> meget. For du ville vel tage den ikke tilsluttede backupdisk langt væk fra
> serveren. Ellers giver det ingen mening.

yep, pt har jeg de mine Dat Tapes i en Brandbox i et aflåst metal skab,
og det sidste bånd har jeg liggende hjemme, den bliver kun opdateret engang
hver måned.

> [...]

> vil acceptere manuelle rutiner.
>
> Har du undersøgt hvor mange nye data i laver i døgnet?
> Hvorfor ikke tage ekstern backup hver dag?

det har jeg også, jeg syntes faktisk det kunne være rart, men chef'en ser jo
det som en "træls" udgift, koster jo hver måned hvorimod det andet "kun"
koster 1 gang.... indtil det skal skiftes igen

> 1

> 100% enig.
> Men så mener jeg altså at manuelle rutiner er for stor en risikofaktor.
> Og flytten rundt på harddiske ligeledes for farligt.

jo men det er jo primær kun intern der bliver flyttet lidt med HD'erne. Jeg
syntes et dat er mere skrøbeligt, hvis den bliver spist eller kommer for
tæt på en magnet osv..

> [...]
af
> menneskelig indgriben.
> Så måske skulle dette kombineres med internetbaseret backup?

hmm det ser da meget fin ud.. hvad koster sådan et bæst ??

MVH

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-04 23:46

"Peter Nielsen" <king_ejner(Re--Move)@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

*MEGASNIP*

> [...]
> er i firmaet, plejer jeg at få en anden til at skifte bånd, så jeg syntes
> det er rart at holde det på et simpel plan

Det simple er vel at der kun er to harddiske, man skal bare skifte harddisk.
Kald dem "A" og "B".

*SNIP*

> [...]
> det som en "træls" udgift, koster jo hver måned hvorimod det andet "kun"
> koster 1 gang.... indtil det skal skiftes igen

Hvis det skal være en engangsudgift, så lav jeres egen server, og sæt den på
en ADSL hjemme hos dig.
Det var sådan jeg gjorde tidligere. Og med 8 mand på kontoret tager en
backup typisk under en timer
( ved 512 Kbit upload fra kontoret kan man jo uploade ca 200 MB/time.

*SNIP - igen*

> GB
> af
>
> hmm det ser da meget fin ud.. hvad koster sådan et bæst ??

Første link jeg fandt sagde 3xx USD, men jeg mener jeg engang fandt dem til
2xx USD.

Rune

PS. Lad høre om Win2K kan køre software-RAID5 hvis ikke man skal boote på
diskene.

PPS. (Et sjette alternativ) Kan du ikke bare rydde op på serveren? Normalt
burde man kunne komme langt med 36 GB.
Der må være noget gammelt data du kan erklære "statisk", hvor du tager en
god backup af det, hvorefter du lægger det på en skrivebeskyttet disk
udenfor backuprutinerne.

Fra : N_B_DK

Dato : 26-07-04 02:33

Rune Friis Jørgensen wrote:
> PS. Lad høre om Win2K kan køre software-RAID5 hvis ikke man skal
> boote på diskene.

Det gør de(n)

http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/windows2000serv/maintain/optimize/11w2kadb.mspx

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Peter Bo Nielsen

Dato : 26-07-04 13:39

Hejsa N_B_DK

tak for info,

så må jeg hellere få bestilt 1 34gb disk eller måske 3 nu jeg er igang, de
koster jo ikke så meget..

MVH

Peter

Fra : Peter Bo Nielsen

Dato : 26-07-04 13:38

Hej Rune

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis AT adslhome DOT dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sparet

> ikke
>
> Det simple er vel at der kun er to harddiske, man skal bare skifte

tjaa jeg syntes måske det er lidt nemmere at forklare "folk" at der er et
bånd/disk til hver dag.

> [...]

> backup typisk under en timer
> ( ved 512 Kbit upload fra kontoret kan man jo uploade ca 200 MB/time.

ja det var jo også en mulighed, men jeg tager en fuld backup hvergang,
selvom det ikke er nødvendig.
og vores SRO anlæg (Scada) kan sagtes fylde 2-3gb pr stk. incl databasen...
så det løber jo op.

> *SNIP - igen*

> ny

> Første link jeg fandt sagde 3xx USD, men jeg mener jeg engang fandt dem
til
> 2xx USD.

okey.. jeg vil da lige prøve at finde lidt mere om den..

> Rune
>
> PS. Lad høre om Win2K kan køre software-RAID5 hvis ikke man skal boote på
> diskene.

det lader jo til at Win2k srv godt kan køre raid 5 til storage..
Så jeg regner med at købe en enkel 34gb disk eller måske 3 så har jeg da
plads igen

> [...]
> Der må være noget gammelt data du kan erklære "statisk", hvor du tager en
> god backup af det, hvorefter du lægger det på en skrivebeskyttet disk

Jeg har rydet op for 2 måneder siden det gav 6gb fri, men nu er vi på 3gb
fri igen.
og jeg har skam også foreslået at vi "arkivere" noget at det gamle data, men
vi har tit gamle kunder som ringer ind som mangler tegninger/plc programmer
til de gamle styringer osv... så det er nu rart at det er tilgængeligt,
uden for bøvl..

MVH

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-04 21:20

> [...]
>
> tjaa jeg syntes måske det er lidt nemmere at forklare "folk" at der er

Godt så

> [...]
> selvom det ikke er nødvendig.
> og vores SRO anlæg (Scada) kan sagtes fylde 2-3gb pr stk. incl

Så læs lidt om rsync.

> okey.. jeg vil da lige prøve at finde lidt mere om den..

Lignende produkt til 235 EUR:
http://www.fibrenetix.co.uk/products/288

> det lader jo til at Win2k srv godt kan køre raid 5 til storage..
> Så jeg regner med at købe en enkel 34gb disk eller måske 3 så har jeg da
> plads igen

Ja, så har du plads, men et stort problem med at få plads på dine backupbånd
*S*

> Jeg har rydet op for 2 måneder siden det gav 6gb fri, men nu er vi på 3gb
> fri igen.

Det var ikke meget...

> [...]
programmer
> til de gamle styringer osv... så det er nu rart at det er tilgængeligt,

Det var derfor jeg ville arkivere det over på en seperat disk, der stadig
sad online i serveren.
Folk kan stadig bruge det, det ligger bare på en seperat disk, og tæller
ikke med i backupbehovet.

Rune

Fra : Thomas Hedberg

Dato : 27-07-04 11:08

> hmm det ser da meget fin ud.. hvad koster sådan et bæst ??

Jeg faldt lige over den hos DanBit - ca. 2500,-

http://www.danbit.dk/produkter/1106.phtml