Aktiekurser
Fra : Thomas

Dato : 21-06-04 22:55

Et lille undrende spørgsmål. Hvordan finder man egentlig ud af kursen på
en aktie.? Jeg mener, hvordan beregnes den ? Når man f.eks ser et en
aktie kan svinge op og ned i værdi indenfor ganske få minutter, hvad er
det så der forårsager det? Og hvordan bliver det beregnet rent praktisk?
Måske er der nogen der kender til et sted hvor man kan læse lidt nærmere
om baggrunden for dette ?

Mvh. Thomas Carstensen.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 22-06-04 22:57

On Mon, 21 Jun 2004 23:54:40 +0200, Thomas
<topperharleysnabela@mail.dk> wrote:

> [...]
>det så der forårsager det? Og hvordan bliver det beregnet rent praktisk?
>Måske er der nogen der kender til et sted hvor man kan læse lidt nærmere

Kursen på aktier er styreat af noget af det aller mest basale indenfor
prissætning, nemlig udbud og efterspørgsel.

Hvis mange gerne vil købe aktier i et selskab, men der stort set ikke
er nogen der ønsker at sælge går kursen op. Hvis der derimod er mange
der vil sælge men ikke nogen som ønsker at købe så går kursen ned.

Forhold der gør om man gerne vil købe/sælge er primært
tillidsforholdet til virksomhedens fremtidsmuligheder, ledelse og
lignende, men konjunkturudsving som stor eller manglende vækst i
samfundet påvirker også. Specielt vil forholdene i mellemøsten have
stor betydning for kursen på aktier i virksomheder som har baseret
deres forretninger i dette område. Der kan også være virksomheder,
hvor politisk korrekthed (eller mangel på samme) kan være med til at
give udsving i dette firmas aktiekurser.

Så i bund og grund, så er investorerne interreserede i at sikre et
fremtidig afkast af deres investeringer bedst muligt, og de
risikovurderinger der foretages i den sammenhæng har en afgørende
betydning på hvad en aktie kan koste på et givet tidspunkt.

/Knud

Fra : Martin

Dato : 11-07-04 14:47

Det er ikke helt korrekt.

Kursen på en aktie er den pris aktien sidst er blevet handlet til.
Prisdannelsen
sker ved auktionsprincippet, hvor sælger og køber mødes på en markedsplads
(børsen). Sælger(ne) tilkendegiver overfor markedet hvormange aktier han
(de) vil sælge
og til hvilken pris. Køber(ne) tilkendegiver hvormange aktier han (de) vil
købe og til hvilken
pris. Hvis sælgers udbud stemmer overens med købers bud, da handles aktien.
(Dette sker automatisk vha. computersystemer idag).
Efter hver enkelt handel opdateres kursen på aktien, nemlig i henhold til
den pris
den netop er blevet handlet til. Sådan opstår kursen på en aktie.

Derfor:
Hvis der er mange der vil sælge men ikke nogen som ønsker at købe så vil
kursen på den pågældende aktie IKKE blive påvirket.
Kursen påvirkes jo netop kun når den handles, dvs. når der er en køber og
sælger.

Kursen svinger typisk på baggrund af ny information i markedet omhandlende
den pågældende virksomhed. Dette kunne være en stor ny ordre fra udlandet.
Dette vil typisk medføre at dem som vil sælge aktien vil forlange en højere
pris og dem
der vil købe den er villige til at betale mere for den. Derfor handles den
til en højere pris,
og kursen stiger.

/martin

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-07-04 15:51

Martin <martinbrauerREMOVETHIS@email.dk> wrote:

> Det er ikke helt korrekt.

Kunne du ikke læse
og skrive "hvad det er som ikke er helt korrekt" på den måde, som
normalt benyttes på usenet (og som jeg gør nedenfor).

> Kursen på en aktie er den pris aktien sidst er blevet handlet til.

Dette er blot en af mange mulige definitioner. I øvrigt blev denne kurs
fastsat ud fra udbud og efterspørgsel, så det er lidt svært at se
modstriden til Knud's indlæg.

--
Jesper Lund

Fra : Martin

Dato : 20-07-04 19:56

Undskyld min dårlige etiktte. Hvad jeg hentyder til er:
"Hvis der derimod er mange der vil sælge men ikke nogen som
ønsker at købe så går kursen ned."

Hvilket trods alt burde fremgå klart.

> Dette er blot en af mange mulige definitioner. I øvrigt blev denne kurs
> fastsat ud fra udbud og efterspørgsel, så det er lidt svært at se
> modstriden til Knud's indlæg.

Denne definition bruges i alle norex lande, nyse og sikkert også på de
fleste andre
børser. Men man kunne da godt tænke sig f.eks. at danne kursten efter et
spread.

//martin

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-07-04 19:36

Martin wrote:

> Undskyld min dårlige etiktte. Hvad jeg hentyder til er:
> "Hvis der derimod er mange der vil sælge men ikke nogen som
> ønsker at købe så går kursen ned."
>
> Hvilket trods alt burde fremgå klart.

Det gør det ikke, men ovenstående lyder mere rimeligt end det du sidst

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Martin

Dato : 29-07-04 23:28

> Det gør det ikke, men ovenstående lyder mere rimeligt end det du sidst
> skrev:

Jesper bad om at få klargjort, hvad der ikke er helt korrekt, altså
ovenstående.