Remote Lights-Out til Compaq ML310
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-06-04 13:59

Hej

Jeg har en ca. 2 år gammel ML310 (2 GHz, SCSI-model hvis det siger nogen
noget).
Jeg ønsker at kunne styre den fuldstændig via nettet, idet den fremover skal
stå ½ times kørsel fra mit sædvanlige arbejdssted.

Har fundet Lights-Out II kortet, og det ser ud til at opfylde behovet.
Et par spørgsmål:
Er det en slags VNC man kører? Det angives at være via en browser
Kræver det installation af software (på serveren) eller er det ren hardware?
Man kan slukke og tænde for serveren, right?

Er der andet jeg skal være opmærksom på?

Maskinen kører en lidt ældre Red Hat

På forhånd tak for hjælpen.

Fra : Martin Kiefer

Dato : 15-06-04 14:28

> Har fundet Lights-Out II kortet, og det ser ud til at opfylde behovet.
> Et par spørgsmål:
> Er det en slags VNC man kører? Det angives at være via en browser

Kan godt sammenlignes med VNC, ja.
> Kræver det installation af software (på serveren) eller er det ren
hardware?

Så vidt jeg har set på de servere jeg har haft fingre i DL360 + DL380 alle
G3'ere har der ikke været installeret software på selve serveren.

> Man kan slukke og tænde for serveren, right?

Man kan slukke. Men om man kan tænde igen er jeg ikke helt klar over?

> Er der andet jeg skal være opmærksom på?

Efter min mening er det komplet ubrugeligt selv på et lokalnetværk. Det går
simpelthen så langsomt og musen reagerer uhensigstmæssigt. Jeg synes bestemt
ikke det kan anbefales som remote styring. Brug hellere NetOp istedet.

> Maskinen kører en lidt ældre Red Hat

Burde være ligegyldigt. Den viser det aktuelle skærmbillede. Måske det går
hurtigere hvis du ikke bruger X. Jeg har kun prøvet det under Windows 2003.

> På forhånd tak for hjælpen.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-06-04 14:54

"Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk> wrote in message

Hej, tak for dit svar

> Man kan slukke. Men om man kan tænde igen er jeg ikke helt klar over?

Det vil øge anvendelsen en del, om man kunne tænde for serveren

> [...]
bestemt
> ikke det kan anbefales som remote styring. Brug hellere NetOp istedet.

Jeg bruger selvf. ssh så snart jeg kan komme til det, men det kræver jo at
OS'et er levende.
Kortet skal kun bruges til lige at få maskinen op.

Fra : Martin Jensen

Dato : 15-06-04 16:33

> "Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk> wrote in message
> Det vil øge anvendelsen en del, om man kunne tænde for serveren

Så skal du nok have fat i noget der svarer til APCs masterswitch.

Tag et kig på http://www.apc.com/products/family/index.cfm?id=70

Husk dog at slå "boot on power on" eller hvad det nu hedder i biosen :)

Vi plejer at købe dem igennem datamusen.dk

Mvh

/Martin

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-06-04 18:00

"Martin Jensen" <skrivtilmigigruppen@hoplalhadfsfdsfd.com> wrote in message
> Så skal du nok have fat i noget der svarer til APCs masterswitch.
> Tag et kig på http://www.apc.com/products/family/index.cfm?id=70

Har overvejet det, men har kun den ene maskine der, og så er kortet
billigere (og bedre)

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 15-06-04 16:42

> [...]

>Så vidt jeg har set på de servere jeg har haft fingre i DL360 + DL380 alle
>G3'ere har der ikke været installeret software på selve serveren.

Der (kan) installeres en driver (i windows) - men det virker også
uden.

>Man kan slukke. Men om man kan tænde igen er jeg ikke helt klar over?

Det kan man hvis serveren er forberedt til det. På G3 servere med iLO
kan man.

> [...]
>ikke det kan anbefales som remote styring. Brug hellere NetOp istedet.

Nu er iLO jo ikke tænkt som at remote værktøj i stil med Netop (selvom
det da kunne være rart). Man bruger det som regel kun i de tilfælde
hvor man ikke kan se serveren på anden vis og alternativet er at køre
måske en halv time for at komme hen til den fysisk. Så lever man med
lidt svartider.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 15-06-04 16:36

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

> [...]
>Jeg ønsker at kunne styre den fuldstændig via nettet, idet den fremover skal
>stå ½ times kørsel fra mit sædvanlige arbejdssted.

Jeg har ikke ubetinget gode erfaringer med RILO på servere der ikke er
født med det (eller forberedt til det). Er serveren dog 2 år gammel er
den nyere end ILO og der er en mulighed for at det fungerer okay.

>Har fundet Lights-Out II kortet, og det ser ud til at opfylde behovet.
>Et par spørgsmål:
>Er det en slags VNC man kører?

Tja. Det kan vel godt sammenlignes, bortset fra at iLO er langsommere.
Det fungerer ved at på kortet sidder både grafikkort og processor og
netkort. På servere der ikke er født med det kobler man mus/keyb til
kortet på bagsiden.

> Det angives at være via en browser

Java. Kræver en del energi på maskinen det kører fra. Sørg endelig for
at køre det fra en kraftig pc og sørg for at køre med mindst mulig
farvedybde på serveren.

>Kræver det installation af software (på serveren) eller er det ren hardware?

Hardware. I Windows kan man loade en driver, der gør det hurtigere og
som tilfører noget management, men det virker uden.

>Man kan slukke og tænde for serveren, right?

Ja.

>Er der andet jeg skal være opmærksom på?

Jeg ville foretrække en model med Advanced iLO. På den anden side skal
du formentlig kun bruge den til at reboote boksen hvis OS'et er blevet
ked af det, eller i tilfælde hvor du ikke kan tilgå den via OS'et.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-06-04 17:47

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> wrote in message
> Jeg har ikke ubetinget gode erfaringer med RILO på servere der ikke er
> født med det (eller forberedt til det). Er serveren dog 2 år gammel er
> den nyere end ILO og der er en mulighed for at det fungerer okay.

Er der et sted man kan slå det op? Ville selvfølgelig hjælpe hvis jeg kunne
huske modelnummeret mere præcist...

> Det fungerer ved at på kortet sidder både grafikkort og processor og
> netkort. På servere der ikke er født med det kobler man mus/keyb til
> kortet på bagsiden.

Er "født med" ensbetydende med at kortet sidder i fra starten, eller bare at
den er forberedt på det.

> Java. Kræver en del energi på maskinen det kører fra. Sørg endelig for
> at køre det fra en kraftig pc og sørg for at køre med mindst mulig
> farvedybde på serveren.

Jeg kunne jo skifte til monokrom, men foretrækker en farvet shell

> Hardware. I Windows kan man loade en driver, der gør det hurtigere og
> som tilfører noget management, men det virker uden.

Lyder glimrende

> Jeg ville foretrække en model med Advanced iLO. På den anden side skal
> du formentlig kun bruge den til at reboote boksen hvis OS'et er blevet
> ked af det, eller i tilfælde hvor du ikke kan tilgå den via OS'et.

Ja, så snart OS'et er oppe ssh'er jeg jo til maskinen. Det vigtigste er
egentlig at jeg kan komme til at powercycle den, så burde jeg kunne få den
op, men det er selvfølgelig rart at man kan monitorere opstarten.
Skal muligvis have fat i et par nye servere i samme segment. Kan man få Adv
iLO til alle HP's?

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 15-06-04 17:56

>Er der et sted man kan slå det op? Ville selvfølgelig hjælpe hvis jeg kunne
>huske modelnummeret mere præcist...

De værste problemer jeg har oplevet er at RILO kortet låser sig selv
og skal genstartes. Genstartes betyder at power skal fjernes fra
kortet og det betyder igen at man skal både slukke server og tage
ekstern strøm fra kortet. Usjovt. Andre udfordringer har været
muse-undestøttelse i Windows, der på nogle servere kræver at man
disabler local keyb i BIOS - hvilket igen betyder at man ikke kan
tilgå serveren direkte på konsollen. Også usjovt.

Det er dog primært set på servere der er FØR RILO og med RILO
generation 1 kort. Jeg kender ikke til Ed II versionerne, da jeg lige
så længe det har været muligt har brugt servere med iLO. Det virker
godt - og jeg gætter på at RILOEII virker tilsvarende godt på nyere
udstyr.

>Er "født med" ensbetydende med at kortet sidder i fra starten, eller bare at
>den er forberedt på det.

iLO er integreret på mainboardet. Så det skal hverken have kabler for
at bruge mus, keyb, slukke og tænde osv. Den skal hellere ikke have
ekstern PSU.

> [...]
>op, men det er selvfølgelig rart at man kan monitorere opstarten.
>Skal muligvis have fat i et par nye servere i samme segment. Kan man få Adv

Derudover har jeg postet et par links andetsteds der burde besvare
dine spørgsmål.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-06-04 18:07

> [...]
> og skal genstartes. Genstartes betyder at power skal fjernes fra
> kortet og det betyder igen at man skal både slukke server og tage

Det ville også kede mig...

> Andre udfordringer har været
> muse-undestøttelse i Windows

Det er så mindre relevant i dette tilfælde.

> jeg gætter på at RILOEII virker tilsvarende godt på nyere
> udstyr.

Lyder rimeligt..

> iLO er integreret på mainboardet. Så det skal hverken have kabler for
> at bruge mus, keyb, slukke og tænde osv. Den skal hellere ikke have
> ekstern PSU.

Fikst, men RILOEII skulle heller ikke have PSU med ML310 som jeg læste
skemaet

Jeps, takker

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 15-06-04 17:18

On Tue, 15 Jun 2004 14:58:34 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Hej

>Har fundet Lights-Out II kortet, og det ser ud til at opfylde behovet.
>Et par spørgsmål:
>Er det en slags VNC man kører?

Egentlig ikke. Det er et specielt kort, der har egen processor, psu,
grafikkort, keyborad/mus interface.

Den grabber monitorsignalerne fra BUS'en og kan vise det i en browser.

>Det angives at være via en browser
>Kræver det installation af software (på serveren) eller er det ren hardware?

Kræver så vidt jeg husker en licens hvis du skal køre grafisk (windows
mv) Ren text (novell/dos mv), virker fint uden licens.

>Man kan slukke og tænde for serveren, right?

Ja.

>Er der andet jeg skal være opmærksom på?

Svært at styre musen. Den kommer nemt ud af sync, således at man
kommer ud over kanten i browseren, og markøren står måske 2cm inde på
serverbilledet.

Tastaturgenveje har ikke levet forgæves..

--
/Dan MOrtensen

www.hpc-nord.dk

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 15-06-04 17:30

Dan MOrtensen <listme@listme.dsbl.org> wrote:

>Kræver så vidt jeg husker en licens hvis du skal køre grafisk (windows
>mv) Ren text (novell/dos mv), virker fint uden licens.

Jeg tror du forveksler med RILO med iLO. iLO (integrated lights-out)
kan nogle få basale ting, men vil man remote desktoppen skal der købes
Advanced pack - hvilket i praksis betyder et serienr. der åbner for
funktionen.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 15-06-04 17:36

On Tue, 15 Jun 2004 18:29:47 +0200, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

> [...]
>kan nogle få basale ting, men vil man remote desktoppen skal der købes
>Advanced pack - hvilket i praksis betyder et serienr. der åbner for

Var det ikke iLO de første løse kort hed?? Nå, men vi er enige med
licenser og "grafisk" desktop. Alm. text kører uden licens/serienummer
- det virker hvertfald hos os..

--
/Dan MOrtensen

www.hpc-nord.dk

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 15-06-04 17:49

>Var det ikke iLO de første løse kort hed??

Nej, de første hed RILO (Remote Insight Lights-Out), RILOEII er
efterfølgeren. I'et i iLO står for integrated og det er et parallelt
produkt, der dog kun er understøttet på nogle få modeller.

Se f.eks. her:
http://h18004.www1.hp.com/products/servers/management/riloe2/supported-servers.html

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-06-04 17:37

"Dan MOrtensen" <listme@listme.dsbl.org> wrote in message
> Ja.

På alle maskiner eller kræver det noget integration?

> Svært at styre musen.

Der har aldrig været sat en mus til den maskine, så det overlever jeg nok

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 15-06-04 17:45

http://h18004.www1.hp.com/products/servers/management/riloe2/server-slot-matrix.html

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-06-04 17:50

http://h18004.www1.hp.com/products/servers/management/riloe2/server-slot-matrix.html

Perfekt, takker. Så er den vist grydeklar.

Fra : Esben

Dato : 15-06-04 22:10

> "Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> wrote in message

http://h18004.www1.hp.com/products/servers/management/riloe2/server-slot-matrix.html

> Perfekt, takker. Så er den vist grydeklar.

Her er iø et datablad:
http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/11377_div/11377_div.html

--
Esben