Beskatning af gave?
Fra : Bo M. Havmand

Dato : 12-06-04 22:27

Hej i gruppen!

Hvis jeg bliver tilbudt at en (overordnet) betaler mit kørekort, hvordan
vil jeg så blive baskattet af det.
I følge en revisor, vil det blive noteret som en gave, men hvad er
procent-satsen for en sådanne, hvis vi antager at det drejer sig om
10.000,-?

Med Venlig Hilsen
Bo M. Havmand

Fra : D.Hansen

Dato : 15-06-04 21:53

Jeg stiller mig mig tvivlende overfor at det beskattes som gave, men hvis
det gør så er satsen 36 1/4 pct. da du nok ikke kommer ind under
nærtbeslægtede overfor din arbejdsgiver.

D.Hansen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 15-06-04 22:16

Hej Bo,

hovedreglen er, at alle formuegoder af pengeværdi, ssparet hjemmeforbrug og
værdien af et helt eller delvist vederlagsfrit benyttelse af andres
formuegoder skal beskattes

Samtidig må det dog antages, at arbejdsgiverens tilskud til uddannelse, der
gennemføres efter krav fra arbejdsgiveren er skattefrit.

"D.Hansen" <no_way@sorry.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg stiller mig mig tvivlende overfor at det beskattes som gave, men hvis
> det gør så er satsen 36 1/4 pct. da du nok ikke kommer ind under
> nærtbeslægtede overfor din arbejdsgiver.

Hej D. Hansen,

den nævnte procentsats, som du nævner er gældende for gaver til stedforældre
og bedsteforældre, hvor der i øvrigt er et bundfradrag på kr. 51.500 i 2004,
de er afgiftsfrit.

Gives der gaver til "andre", som forholdet mellem arbejdsgiver og ansat må
betegnes som, er der hverken bundfradrag eller afgift, men derimod er hele
beløbet skattepligtigt.

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 18-06-04 21:00

Hej Michael!

Du skriver flg.

"Samtidig må det dog antages, at arbejdsgiverens tilskud til uddannelse,
der
gennemføres efter krav fra arbejdsgiveren er skattefrit."
-- -> Her vil det så sige at jeg kvit og frit kan modtage godtgørelse
for mit kørekort, da jeg skal bruge det til varekørsel et par gange om
ugen.
Har jeg forstået det korrekt?

"Gives der gaver til "andre", som forholdet mellem arbejdsgiver og ansat

betegnes som, er der hverken bundfradrag eller afgift, men derimod er
hele
beløbet skattepligtigt."
Nu tror jeg ikke "tilskud til uddannelse" gælder denne gang, så derfor
bliver jeg nødt til at spørge om flg.
Hvilken %-sats er der forbundet med gave fra arbejdsgiver ?

Jeg har søgt lidt på Told & Skat's hjemmeside, og har fundet flg., men
om dette gælder er jeg ej klar over.

"Gaver mellem ikke nært beslægtede skal som udgangspunkt betragtes som
personlig indkomst og skal derfor beskattes. Gavemodtager skal påføre
gaveværdien på sin selvangivelse. Det gælder dog ikke for
lejlighedsgaver som f.eks. fødselsdags- og bryllupsgaver af mindre
værdi."

Med Venlig Hilsen
Bo M. Havmand

Fra : Michael Sørensen

Dato : 18-06-04 22:06

> Hej Michael!

Jamen hej Bo,

> [...]
> -- -> Her vil det så sige at jeg kvit og frit kan modtage godtgørelse
> for mit kørekort, da jeg skal bruge det til varekørsel et par gange om

Både og. Det jeg skrev var et par forskellige udpluk, som kan tolkes langt
forskelligt. Jeg kan ikke give dig et nøjagtigt svar, ligesom din egen
revisor formentligt heller ikke vil kunne. T&S' vurdering er jo gældende
medmindre der bliver kørt en retsag. Så jeg opstillede bare et par
muligheder, som du kunne have i baghovedet og så evt. selv drage en mulig
konklusion. Jeg vil snakke med T&S i din region, hvis jeg var dig for at
høre om deres fortolkning af den KONKRETE sag.

> [...]
> bliver jeg nødt til at spørge om flg.
> Hvilken %-sats er der forbundet med gave fra arbejdsgiver ?

Ja, jeg er nok mest tilbøjelig til at være enig med dig, men kender ikke
detaljerne jo. Som ovenstående tekst fortæller, så er beløbet
skattepligtigt. Dvs. værdien af kørekortet skal lægges oveni din personlige
indkomst. (der hvor din løn bliver indregnet i skatteberegningen)

> [...]
> gaveværdien på sin selvangivelse. Det gælder dog ikke for
> lejlighedsgaver som f.eks. fødselsdags- og bryllupsgaver af mindre

Ja, det er det samme, som jeg henviser til.

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 18-06-04 22:43

Jeg takker for svaret...

Tror jeg kontakter T&S for at høre om deres synspunkter...
Måske jeg lige skulle diskuterer det med vores revisor...

MVH
Havmand

Fra : Michael Sørensen

Dato : 18-06-04 23:00

> Jeg takker for svaret...
>
> Tror jeg kontakter T&S for at høre om deres synspunkter...
> Måske jeg lige skulle diskuterer det med vores revisor...

Ja, god ide.

Ved ikke, hvad du har din revisor til at lave i løbet af året, hvis det er
tilfældet, at din revisor laver din selvangivelse, så sørger han jo for, at
det bliver ført på den rigtige måde i din konkrete sag samt tager snakken
med T&S, hvis de ikke godkender det, som din revisor "foreslår" (sådan er
fremgangsmåden i hvert fald i det revisionsfirma, som jeg er ansat i)

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 19-06-04 06:20

Takker igen - nu er jeg da kommet lidt videre

MVH
Havmand

Fra : Michael Sørensen

Dato : 19-06-04 11:33

> Takker igen - nu er jeg da kommet lidt videre

Vil da forresten gerne høre, hvad konklusionen fra T&S bliver, hvis du vil
dele det, da jeg evt. kan bruge det til en af mine kunder på et tidspunkt.

Michael

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 19-06-04 18:27

Jeg skal nok vende tilbage... (hvis jeg husker det )