Hvornår vælger man en SAN-løsning...?
Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 10-06-04 15:34

Hej

Vi står overfor en kraftig opgradering af vores nuværende
storageserver+applikation servere og har derfor været rundt og snuse lidt.
Jeg har også kigget lidt på en SAN-løsning og jeg må jo erkende at der er
smart især hvis skalérbarhed, driftssikkerhed og ikke mindst datasikkerhed
er i højsæddet.

Men hvornår vil man/i vælge en SAN-løsning frem for en enkelt storageserver
med et SCSI array og et par 1000Mbit netkort?

På forhånd tak!

MVH
Thomas

Fra : Kaj S. Laursen

Dato : 11-06-04 07:49

"Thomas Eg Jørgensen" <tejo03@kom.auc.dk> wrote in message
> Men hvornår vil man/i vælge en SAN-løsning frem for en enkelt
> storageserver
> med et SCSI array og et par 1000Mbit netkort?

Nu er jeg ikke ekspert på SAN, men kan da godt sige hvad jeg ville gøre.

Det kommer an på hvad du har behov for af storage. Hvilken størrelse, hvor
mange servere, og hvad er det? Er det ren fil-server, eller er det flere
servere med f.eks. Exchange og SQL?

Hvis det er ren fil-server (og hastighedskravene ikke er ekstreme) ville jeg
nok bare vælge en ekstern SATA-SCSI box. Billigt pr. Gb, og fungerer godt.
Hvis der er mange servere med behov for hurtig storage ville jeg købe SAN.

Kaj

Fra : Morten L.

Dato : 11-06-04 15:22

"Thomas Eg Jørgensen" <tejo03@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men hvornår vil man/i vælge en SAN-løsning frem for en enkelt
storageserver
> med et SCSI array og et par 1000Mbit netkort?

Hvor jeg arbejder, er vi ved at køre et par nogenlunde kraftige servere op
med VMWARE ESX, som deler en partition på SAN (MSA-1000). Dette muliggør
redundans. Samtidigt er SAN'et storage for vores filserver.

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-04 16:37

> [...]
>
> Men hvornår vil man/i vælge en SAN-løsning frem for en enkelt
storageserver
> med et SCSI array og et par 1000Mbit netkort?

SAN løsningen bliver først rentabel når du har: 1)relativt mange servere
2)din data mængde vokser volsomt pr. år 3)hvor du skal opfylde nogle SLA med
meget høje oppetider 4)hastighed m.m.
Du skal regne med, at HBA´erne koster ca. 10.000,- stk. og fabric switche
starter vel omkring 20.000,-.

Hvis det bare er for at dele filer og noget enkelt SQL db ect., ville jeg
kigge efter noget fornuftigt pc server. I dag kan de sagtens udvides til
400-600Gb og med noget DAS på senere til udvidelse af dataplads, er det
absolut det billigste.

En god SCSI raid controller performer stadig rigtigt godt, hvis bare din(e)
arrays er konfigureret korrekt til OS/applikation. En tommelfinger regel med
blade servere (for at nævne noget andet) er, at du skal have 10 servere
eller mere før end det kan svare sig at købe blades.

Håber det giver svar nok.

/Robert.