lager i olie
Fra : Bart

Dato : 01-06-04 11:20

Hej NG,

Jeg er lidt i tvivl om hvordan det nu enligt er når man maler i flere dage
på et oliemaleri.

Indtil videre maler jeg maleriet færdig på samme dag, og blander dermed
farvene (og lagerne) ofte på "lærred".

Man skal selvf. male "tyk over tynd", men når men nu har hold en nat eller
en dag pause, giver det ikke problemer med den lag som allerede er lagt på
og som efter 1 eller 2 dage allerede begynder et tøre lidt på overfladen?
Skal men måske først behandle denne lag (linolie?)? Eller kan man i de
første dage alligevel nå at blande grundigt nok med den oprindelige lag
sådan at der er tale om 1 lag?

Og kan man male et tynd lag over et tykker lag hvis det sidste er
fuldstændig tør? (dvs efter f.ex. et halvt år eller helt år?)

Venlig Hilsen

Bart

Fra : krilleandersen@hotma~

Dato : 02-06-04 08:45

jeg kan ikke lige huske 100% hvordan det er
men tag ud og køb kunstner håndbogen fra poletikens forlag
der er super mange gode råd i:)

Fra : A.C. Rosmon

Dato : 02-06-04 09:07

Så længe dit billede er "vådt", kan du bare male løs. Dvs., at du har op til
3 uger, alt efter farve og tykkelse, at kunne arbejde i.

Der hvor du kan få noget fra olien, som du ikke kan få fra acrylen, er når
dit billede er halvtørt, så kan du "Glitte" farven med en finger, eller en
glat klud, eller et par nylonstrømpe. der kan du få en unik glans.

Du kan også starte med at lægge en tæt bund, evt. i akryl eller ægtempera,
for at få noget du hurtigt kan komme videre med. når din bund er tør, kan du
tageog male hen over, og tøre overskudet af. på den måde kan du lasere dit
billede op. lad de enkelte lag tøre og bliv ved med at lasere. typpisk vil
man lægge 3- 10 lag farve. du kan lasere fra lys mod mørk, for at få lyset
inde bagfra, eller fra mørk mod lys, for at få mere bund og dybde i farven.
Her er det også vigtigt at du holder styr på hvad der er opakke ,
halvlaserende og laserende farver. du kan gøre en farve mere laserende ved
at bruge renset kridt og rørt op i linolie , som en næsten usynlig farve.

Mvh
A.C.Rosmon