hvornår er man underlagt købeloven
Fra : Thomas

Dato : 11-05-04 10:24

hey!
har en ven der lige har købt en nyt digitalkamera. Det er købt billigt
da det vist har været en demonstrationsmodel. Men der forelægger en
faktura, hvor det blandt andet fremgår at det er solgt af et firma der
har lagt moms på salgsprisen.

da handlen blev indgået fik min ven af vide at der ikke var nogen
garanti af nogen form men hvad med reklamationsret? kAn man godt løbe
fra den?

Mvh. Thomas

Fra : Kim Jespersen

Dato : 12-05-04 10:52

Thomas wrote:
> [...]
>
> da handlen blev indgået fik min ven af vide at der ikke var nogen
> garanti af nogen form men hvad med reklamationsret? kAn man godt løbe

Hej Thomas

Indlægget ville nok gøre sig bedre i dk.videnskab.jura.
Men du er ved alle handler i Danmark underlagt købeloven og den kan ikke
fraviges til ugunst for forbrugeren.
Der er 1 års garanti og 1 års reklamationsret.

Mvh
Kim

Fra : Thomas

Dato : 12-05-04 16:12

> [...]
> fraviges til ugunst for forbrugeren.
> Der er 1 års garanti og 1 års reklamationsret.

Okay. mange tak for svaret..

Mvh. Thomas

Fra : Morten Fix

Dato : 12-05-04 16:13

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@wSeTbOsPpSePeAdM.dk> wrote in message

> Hej Thomas
>
> Indlægget ville nok gøre sig bedre i dk.videnskab.jura.
> Men du er ved alle handler i Danmark underlagt købeloven og den kan ikke
> fraviges til ugunst for forbrugeren.

Ved alle handler menes der vel alle handler mellem en professionel (firma)
og en forbruger.

> Der er 1 års garanti og 1 års reklamationsret.

??
Er der ikke 2 års reklamationsret, hvor det er forhandleren der har
bevisbyrden de første 6 måneder.

-Morten Fix

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 12-05-04 16:34

Morten Fix skrev:

> Ved alle handler menes der vel alle handler mellem en professionel
(firma)
> og en forbruger.

Forkert.

§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.

Stk. 2. §§ 72-87 gælder dog kun i forbrugerkøb.

Stk. 3. §§ 5, 10 og 11, § 17, stk. 2, § 42, § 43, stk. 1 og 2, § 44, §§
47-49 og 52-54 gælder ikke i forbrugerkøb.

Stk. 4. Loven gælder ikke for køb, der er omfattet af den internationale
købelov.

FUT: dk.videnskab.jura

--
Thomas Thorsen

Fra : Mads Vestergaard

Dato : 29-06-04 14:06

> Er der ikke 2 års reklamationsret, hvor det er forhandleren der har
> bevisbyrden de første 6 måneder.

Helt korrekt. De 6 måneder kalde man også formodningsreglen.

Mads Vestergaard

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 12-05-04 16:38

Kim Jespersen skrev:

> Indlægget ville nok gøre sig bedre i dk.videnskab.jura.

Rigtigt.

> Men du er ved alle handler i Danmark underlagt købeloven

Rigtigt.

> og den kan ikke fraviges til ugunst for forbrugeren.

Delvis rigtigt. Nogle paragraffer kan fraviges, andre kan ikke.

§ 1, stk. 2: I forbrugerkøb, jf. § 4 a, kan § 2, stk. 1, § 4 a, § 50, §§
55-58, §§ 74 og 75, § 76, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, §§ 77-79, §
80, stk. 1, og §§ 81-87 dog ikke fraviges til skade for køberen.