Steady state, teknologisk fremskridt og ef~
Fra : Martin

Dato : 06-05-04 22:58

Hej med jer.
Har et lille spørgsmål, håber ikke det er for specifikt...

Jeg er igang med at sammensætte en diskret tid standard RBC model (som skal
udvides senere). I forbindelse
med modellering af produktionsfuntionen skal jeg bestemme mig for hvordan
teknologien skal udvikle sig.
For at læne mig mest muligt op af standard teorien betragter jeg harrod
neutrale teknologiske fremskidt, dvs.
de teknologiske fremskridt påvirker arbejdskraften: F(K(t), Z(t)L(t)) =
K(t)^a +(Z(t)L(t))^(1-a)

Normalt (i væskteorien) plejer Z(t) at følge en konstant vækstrate f.eks.
Z(t) = g * Z(t-1), men i RBC teorien
er udviklingen typisk stokastisk. Jeg vil gerne bruge Z(t) =
Z(t-1)*exp(p(t)), hvor p(t) trækkes ud fra en normalfordeling.
(Dvs. unit root).

Spørgsmålet er nu: En steady state er karakteriseret ved en ligevægt med
konstante vækstrater. Hvis man skal udlede modellens dynamik og finde steady
state værdier, hvornår er det så nødvendigt at opskrive systemets
førsteordens betingelser
i efficente enheder, f.eks c(t)_tilde = C(t)/Z(t) osv. og hvornår behøver
man det ikke.

Har fundet lidt om, at hvis den stokastiske process har en enhedsrod (unit
root), så skal man stationarisere systemet (opstille det i effiktive
enheder). Hvis det nemme svar er, at systemet skal stationariseres når
processen ikke er stationær. Er det så alle
variable der skal stationariseres. Hvad med skyggeværdierne fra (lagrange)
optimeringsproblemet?

Jeg har prøvet at finde noget litteratur, som beskriver problemstillingen,
men uden held og det virker meget tilfældigt hvilken
tilgang man bruger hvis man kigger på de talrige modeller, som ligger
nettet. Jeg mangler noget der lige kan samle de sidste tråde....

Nogen der kender noget litteratur eller evt. kan komme med nogle hjælpende
bemærkninger?

Hilsen
Martin