Ret vigtigt spørgsmål!
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 04-05-04 14:15

Jeg fik at vide at det var bedst at spørge i gruppen
dk.edb. hardware - det lader til at være en joke, så
jeg prøver med det aktuelle spørgsmål her.

Hvis jeg er nødt til at sende min pc til reperation, på
grund af at PSU eller bundkort er røget sig en tur, vil
jeg så miste alle de billeder jeg lige har været i fuld gang
med at scanne? Vil jeg simpelthen miste alt, hvad der er
på C-drevet og D-drevet???

Hilsen Ruth

Fra : J.K.Arning

Dato : 04-05-04 15:26

Ruth Nielsen wrote:
> [...]
> jeg så miste alle de billeder jeg lige har været i fuld gang
> med at scanne? Vil jeg simpelthen miste alt, hvad der er

Ruth .. Det har ikke noget med server at gøre .. det har
noget at gøre med hvad der evt. sker med din harddisk.

Hvis du indleverer den til reparation tvivler jeg på at
nogle vil give dig en garanti for dine data. Når computeren
åbnes kan alt i realiteten ske .. din harddisk kan blive ødelagt
af det ene eller det andet men at sige dine data bliver ødelagt
fordi psu eller bundkort skiftes er umuligt.

Du har selv valgt ikke at have en backup af dine data
hvilket bare ikke er klogt så nu må du beslutte om du vil
tage chancen og sende maskinen til reparation med harddisk
eller om du vil fjerne harddisken før indlevering.

Problemet er nok at de færreste vil sætte sig til at fejlsøge
en computer der ikke har nogen harddisk og derfor af gode
grunde ikke kan starte op.

Når jeg læser dit spørgsmål igennem kan jeg ikke blive klog
på om du reelt har problemer eller om du spørger hvad der
kunne ske hvis du en dag ville være nødt til at sende din
computer afsted .. fungerer den fint idag så se at få lavet en
backup før det går galt. Der er jo mange andre muligheder
for at miste data end lige den situation du beskriver.

Og som sagt i første linje .. dit spørgsmål har intet med server
at gøre .. se www.usenet.dk hvor du kan finde en oversigt
over de danske grupper og deres fundats hvoraf det fremgår
hvad de enkelte grupper er til.

Regards

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 04-05-04 16:05

"J.K.Arning" skrev i en meddelelse

> [...]
> af det ene eller det andet men at sige dine data bliver ødelagt
> fordi psu eller bundkort skiftes er umuligt.

Javel -

> Du har selv valgt ikke at have en backup af dine data
> hvilket bare ikke er klogt

Nah - ikke helt. Jeg har da kørt noget over på disketter.
Men langt den største del - en masse gamle billeder, som jeg
har været optaget af at scanne i købet af de sidste uger, og et
par dokumenter vedr. slægtsforskning, - det har jeg altså ikke
nået at føre overpå diskette el.cd.

[snip]

> [...]
> backup før det går galt. Der er jo mange andre muligheder
> for at miste data end lige den situation du beskriver.

Nåh - jamen min søster trykkede på startknappen, og vi hørte
summetonen da den startede, men så lød der et højt knald, og
så kunne vi mærke en sveden røglugt omme bag på kabinettet.
Eller jeg ved ikke hvad I kalder den.

Der er nogen der har sagt, at det kan være strømforbindelsen,
der er gået, men også at det kan være bundkortet, og jeg skal
jo finde ud af hvordan jeg får det lavet.

Når jeg kan skrive lige nu skyldes det at jeg havde en gammel
pc stående, som vi fik sat til, og det virker heldigvis, men
jeg prøver bare lige nu at finde ud af, hvad jeg helst skal gøre.
Der var een der skrev at jeg skulle bruge dk.edb.hardware,
der kom bare slet ingenting frem, da jeg klikkede den gruppe
ind. Det så ud som om den var helt tom.

Derfor tillod jeg mit at skrive i denne gruppe.

Og jeg må jo så sige, at nu da jeg har haft slukket og tændt igen,
kan jeg se at der er kommet masser af indlæg frem i den anden
gruppe.

Alt det her lyder som om jeg er dum, men jeg har vel fået
gjort eet eller andet forkert.

Ja - jeg siger tak for din hjælpsomhed.

Venlig hilsen Ruth

Fra : Henrik Ohm Eriksen

Dato : 05-05-04 21:52

Fra dine tidligere mails vil jeg sige at hvis din nevø kan sætte en ny
strømforsyning i din pc - så tror jeg at der er stor chance for at maskinen
igen vil fungere...

Et skift af PSU kan ikke påvirke indholdet af din harddisk - og ligeledes
behøves du ikke at indlevere harddisken hvis det - som det lyder - er
strømforsyningen der er stået af...

Håber at det hjælper

/Henrik

Fra : Lasse Madsen

Dato : 06-05-04 11:07

> Et skift af PSU kan ikke påvirke indholdet af din harddisk

Ja men den gamle strømforsyning kan jo godt have brændt både harddisken og
bundkortet af hvis der kom f.eks. overspænding på 5V eller 12V forsyningen i
computeren ...

/madsen

Fra : Henrik Ohm Eriksen

Dato : 13-05-04 13:03

Det er jo korrekt - men selve skiftet til en ny psu kan ikke påvirke det..

/HEnrik