Valg af 3ware boot array
Fra : Lars H.

Dato : 21-04-04 12:12

Hvordan vælger man hvilket array en 3ware 8506 skal boote? Jeg har et
RAID1 og et RAID5 array og jeg vil gerne boote fra RAID1 arrayet, hvor
jeg har installeret FreeBSD.

Det fungere fint, hvis jeg fjerne RAID5 arrayet. Men hvis det er
tilstede får jeg besked om manglende OS. Jeg mistænker serveren for at
prøve at boote fra RAID arrayet.

--
Lars

Fra : Bjørn W.

Dato : 22-04-04 18:11

On Wed, 21 Apr 2004 13:11:46 +0200, Lars H. <user@computer.dk.invalid>
wrote:

> [...]
>
>Det fungere fint, hvis jeg fjerne RAID5 arrayet. Men hvis det er
>tilstede får jeg besked om manglende OS. Jeg mistænker serveren for at

Hej Lars.
Jeg har en ven med særdeles godt kendskab til 3ware controllere. Han
kommer med flg. besked:

På windoz er det boot.ini som styrer hvilken disk/partion der skal
startes fra, og der er en tilsvarende fil på en Linux.

Linux's bootloader skal vide fra hvilken disk den skal boote fra.
Vi havde snakkede med en som sagde at der skete noget med rækkefølgen
på en Linux når man smed flere diske i maskinen.

Der hvor forvirringen ofte opstår, er at hvis der i boot.ini står at
den skal boote fra disk0, så er der ingen problemer med at smide en
disk i hvis den så bliver disk1.

Men hvis jeg f.eks knalder en ny kontroller i og sætter en disk på, så
vil den ikke starte hvis bundkortet ser den før den ser den anden, for
så bliver den disk0.

På nogen bundkort er det det PCI slot inderst på bundkortet der bliver
initialiseret først, og dermed de/den diske der kommer først.
Derfor ser man tit på en controller i post at den skriver at "BIOS not
loaded".

Det er så man kan sikre at den bliver sprunget over, og at det først
er når OS'et loader driverne at den bliver listet.
Det er bl.a. en feature som 3ware kunder har spurgt om at få i den nye
9000 serie. (Hvilket de nu får)

Så jeg mener ikke det har noget med kontrolleren at gøre. Men jeg ved
ikke helt hvordan man retter lilo's boot sekvens x-|

Håber det kan give dig lidt mening med dine problemer.

Hilsen Bjørn