New age, paganisme, heksekraft, humanisme,~
Fra : Jeppe Jensen

Dato : 18-04-04 20:24

Hvad er new age for noget?!?!?
Er new age ikke Satanisme i virkeligheden????

Fra : Jeppe Jensen

Dato : 19-04-04 17:45

OK det var en joke :)
men hvad handler newage om i grunden?

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 20-04-04 09:48

"Jeppe Jensen" <Nejtak@123.ab> mælte sligt:

>OK det var en joke :)
>men hvad handler newage om i grunden?

Newage er en samlebetegnelse for en bred religiøs-filosofisk strømning
fra sidst i 1960'erne, der bl.a. er kendetegnet ved at udvælge sig en
række elementer fra (særligt Østens) gamle religioner og anvende dem i
en moderne kontekst. Newage beskæftiger sig især med alternativ
sygdomsbehandling, terapi, astrologi, meditation, yoga og lignende.

Vil du vide mere kan du evt. læse "Gennem regnbuefarvede briller" af
Armin W. Geertz eller "Gud er blå" af Mikael Rothstein. Du kan evt. også
læse <http://www.religioustolerance.org/newage.htm>.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Når nu den højtkultiverede Europæer finder det umuligt at tænke sig
der skulle være liv eller ånd i ting og i mennesker af en helt anden

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 29-04-04 08:53

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <skrev i en meddelelse
> "Jeppe Jensen" mælte sligt:

> Newage er en samlebetegnelse for en bred religiøs-filosofisk strømning
> fra sidst i 1960'erne,

Men er man absolut nødt til at betegne begrebet som religiøst?

> [...]
> en moderne kontekst. Newage beskæftiger sig især med alternativ
> sygdomsbehandling, terapi, astrologi, meditation, yoga og lignende.

Hvis man tager ovenstående emner, så mener jeg at astrologi er en
logisk videnskab om himmellegemernes bevægelser og deres virkning
på alt liv på bl.a. jorden. Den kan således ses som beregninger og
iagttagelser og slet ikke noget religiøst. Samtidig står den moderne
astronomi på skuldrene af hele det store forarbejde, der er gjort af
fortidens astrologer.

En anden stor del af det man 'gør' med New Age er at skaffe sin
organisme de næringsmidler, den behøver fra urter og frugter etc.
også noget ikke-religiøst. Ved siden af det lærer man fra New Age
side om ressourcer vi har i vores sind, som kan påvirke vores helse,
bl.a. Depak Chropra har gjort et stort videnskabeligt arbejde for at
afdække disse mekanismer i vores hjerne og krop. Det er jo således
også mere videnskab end religion.

Nå jeg har ikke noget imod religionen, det var vel nærmest et par
strøtanker.

Hilsen Ruth/Elena

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 29-04-04 12:54

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> mælte sligt:

>Men er man absolut nødt til at betegne begrebet som religiøst?

Hmm... nej, det er ikke. Men det er sådan begrebet som regel forstås.

> [...]
>iagttagelser og slet ikke noget religiøst. Samtidig står den moderne
>astronomi på skuldrene af hele det store forarbejde, der er gjort af

Det gælder jo så godt som alle de ovenstående fænomener, at en stor del
af udøverne ikke selv opfatter det som religiøst. Det ændrer ikke ved,
at det normalt betragtes som sådan, bl.a. fordi den primære inspiration
og/eller forklaringsramme er forskellige østlige religioner.

>En anden stor del af det man 'gør' med New Age er at skaffe sin
>organisme de næringsmidler, den behøver fra urter og frugter etc.
>også noget ikke-religiøst.

Vi er enige om, at newage sagtens kan anvendes "ikke-religiøst", altså
således at teknikkerne bruges uden nogen eksplicit religiøs kontekst.

> [...]
>bl.a. Depak Chropra har gjort et stort videnskabeligt arbejde for at
>afdække disse mekanismer i vores hjerne og krop. Det er jo således

Jeg kender ikke nærmere til Depak Chopra, så jeg skal ikke gøre i at
vurdere, om hans arbejde er videnskab eller ej, men blot fastslå, at det
er overmåde hyppigt, at forskellige religiøse teknikker påråber sig
status som videnskab for at legitimere sig i en vestlig kontekst, hvor
en underforstået præmis er, at kun det, der er videnskab, har nogen
faktuel effekt.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"INDVANDRERE TØVER IKKE MED AT DRÆBE"
- spiseseddel fra Ekstra Bladet

Fra : Rado

Dato : 01-05-04 06:38

On Thu, 29 Apr 2004 13:53:39 +0200, Rasmus Underbjerg Pinnerup
<pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:

> [...]
>status som videnskab for at legitimere sig i en vestlig kontekst, hvor
>en underforstået præmis er, at kun det, der er videnskab, har nogen

Det er nok rigtigt i nogle tilfælde, men i de fleste tilfælde er det
nu nok mest for at prøve at gøre sig forståelig i et vestligt miljø,
der er stærkt præget af videnskabelig tankegang. Men mange
videnskabsfolk tolker i deres naive overbevisning om videnskabens
absolutte overlegenhed dette som at man prøver at smykke sig med lånte
fjer fra den for at give sine "pseudovidenskabelige" teorier et skær
af troværdighed. I virkeligheden er det ofte omvendt - at de
alternative teorier rummer en langt dybere sandhed, men en sandhed som
videnskaben ikke selv er dyb nok til at rumme. Og derfor forekommer
den videnskaben at være meningsløs og uforståelig pseudovidenskab.

Alternativet er at man deler sig op i to adskilte grupper, der groft
set kan betegnes som videnskab og religion. Det er en dårlig ide, for
det er kun ved at kombinere videnskab og religion på den rigtige måde
at man kan forstå verden fuldt ud. Noget mange kloge folk, også
videnskabsfolk, har gjort opmærksom på gennem tiden:

Religion and science are opposed . . . but only in the same sense as
that in which my thumb and forefinger are opposed - and between the
two, one can grasp everything. - Sir William Bragg, Nobel Prize in
Physics 1915

A religion contradicting science and a science contradicting religion
are equally false. - P.D. Ouspensky

"Religion without science is blind. Science without religion is lame".
- Albert Einstein

"The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a
faithful servant. We have created a society that honors the servant
and has forgotten the gift." - Albert Einstein

--
Rado

"Once you are truly wanting to know, then the answers come to you
from every direction, and your marvelous inner being confirms"
- Abraham

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 19-04-04 17:43

"Jeppe Jensen" <Nejtak@123.ab> mælte sligt:

>Hvad er new age for noget?!?!?
>Er new age ikke Satanisme i virkeligheden????

Nej, det er bare dig, der er dum.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Du er så forudsigelig, at du ville dumpe en Turing-test."

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 22-04-04 06:13

Jeppe Jensen udbrød:

> Hvad er new age for noget?!?!?
> Er new age ikke Satanisme i virkeligheden????

Du tænker på Jehovas Vidner...

hvm
--
"Consumere diem, quam minimum credula postero."