Bøttepapir, knetgummi og gram-vægt
Fra : Gitte Sørensen

Dato : 14-04-04 19:07

Jeg er i forbindelse med bl.a. akvarelmaling stødt på et par
fagudtryk, som nogle af jer måske kan hjælpe mig med ??

Bøttepapir - hvad er det ?
Jeg er via Google kommet frem til, at det må være noget med håndgjort
papir - eller er jeg helt forkert på den ? Og er det al slags
håndgjort papir, eller noget helt specielt ??

Knetgummi - hvordan bruger man det ?
Jeg har før hørt om, at man med fordel kan bruge knetgummi stedet for
almindeligt viskelæder, men hvordan i alverden griber man det an ??
Det jeg har liggende, har en spøjs konsistens (nærmest som godt
gennemtygget tyggegummi).
Jeg kan godt se fidusen i, at man kan forme det, som man lyster -
men jeg synes altså det er meget blødt, så det vender sig rundt for
mig og bliver lidt svært at styre.

Gram-vægten, der angives på papiret - hvad står det for ?
Nogle steder har jeg hørt forklaringen, at det er papirets vægt i gram
pr. m^2 og andre steder (i forbindelse med akvarel) har jeg hørt at
det handler om, hvor mange gram vand papiret kan bære pr. m^2. Og hvis
det er det sidste, hvad menes der så egentlig med at "bære vand" ?

Håber der er et lyst hoved eller to, der kan opklare spørgsmålene for
mig

--
mvh Gitte Sørensen gydda@sol.dk

Gitte's Rodebutik: http://gydda.dk

Fra : A.C. Rosmon

Dato : 15-04-04 13:25

Vægten er gr/m^2

Ring til Vindelev Blindrammefabrik, 75 80 54 00, der kan du få svar på det
hele, og der hvor de ikke er 120% sikker, undersøger de tingene ved
fabrikanterne, og ringer tilbage. De er også eventyrlige til at finde lige
det DU har drug for.

Mvh
A.C.Rosmon

Fra : Andersen, Aalborg

Dato : 16-04-04 07:31

Hej Gitte

> [...]
> Jeg kan godt se fidusen i, at man kan forme det, som man lyster -
> men jeg synes altså det er meget blødt, så det vender sig rundt for

Knetgummi er meget velegnet til eksempelvis at fjerne pastelfarve med.
Jeg arbejder med pasteller hvor jeg gnider pastellen dybt ind i kartonen,
og knetgummiet, kan fjerne det meste uden problemer. Det er sikkert
velegnet til lignende materialer så som kultegninger , blyant osv... Jeg
tror bare at det skal være et tørt materiale, så oliepasteller osv, vil det
ikke virke ved....

mvh, Andersen