ARoS
Fra : nyrup

Dato : 09-04-04 22:14

Så, skete det endelig.
Vi fik et stort nyt kunstmuseum her i Jylland.
Hurra!
Jeg var, som så mange andre, inde og se det her i eftermiddag. Jeg valgte
ikke at købe billet, men at få et medlemskab af Aros-klubben, så jeg kan få
set hele museet- efterhånden. Det er sandelig stort og alsidigt. Når der er
stort rykind, som her ved åbningen, så er elevatorkapasiteten
utilstrækkelig. Men det er jo nok også et overgangsfænomen. Om nogle dage,
uger, måneder vil tilstrømningen sikkert dale ned på et mere realistisk
niveau.
At publikum stadig vil finde vej til Aros er jeg imidlertid ikke i tvivl om.
Det er et godt museum. Man kan diskutere om det er kønt ude fra. Skønhed er
nok et forkert ord at bruge i denne sammenhæng. Jeg synes måske nok at det
er lidt en klods der midt i Aarhus centrum. Det virker som om bygningen har
mast sig ned mellem de fine gamle huse som ligger der omkring.
På den anden side er det nok tvivlsomt om et hus der skal rumme SÅ meget,
som det nye kunstmuseum gør, vil kunne fylde mindre. Man ville sikkert kunne
vælge en arkitektonisk stil, som faldt mere i tråd med de gamle huse, men
den slags pasticher er "de høje herre" jo ikke meget for, så det er nok
urealistisk. Måske har man også skelet til rådhuset og dets tårn. Der er
muligvis tale om et slægtskab til stilen i dette.
Indvendigt er Aros et spændende bekendtskab. Det er et hus med en gennemført
rumlighed. Når man bevæger sig rundt i "centerrummet", som binder de to
bygninger sammen, får man en skulpturel oplevelse. De mange vinkler og buer
brydes fint af hinanden og skaber forskellige figurer alt efter hvor man
står og i hvilken retning man kigger. Samtidig skabes der en brydning af
lyset og en fin gradueret skyggevirkning på de forskellige hvide
bygningselementer. Dette bevirker at man ikke trættes af at færdes i huset.
Hvad indholdet i museet angår, så er den umiddelbare hovedattraktion givet
vis den store dreng, som sidder sammenbøjet og ruger over en hemmelighed i
bunden af museet. Hvad mon han tænker over... Det er et monumentalt værk.
Det skal virkelig opleves på nært hold. Der er noget foruroligende over ham.
Man kan imidlertid ikke undgå at blive imponeret over den perfektion der er
lagt i frembringelse af drengen. Man undres over hvordan det er muligt.
Blodårer og farveskjolder af disse i ryggens underhud. Hudens struktur.
Furer og årer. Alt er gengivet. Man bliver helt nervøs for at han skal rejse
sig op...
Denne skulptur er i sig selv et besøg værd!
Tillykke Århus og tillykke Jylland og tillykke Danmark.

Lars-Peder

Fra : lehd

Dato : 10-04-04 07:36

"nyrup" <p[fjerndette]nyrup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
<den store dreng, som sidder sammenbøjet og ruger over en hemmelighed

Jeg er helt syg efter at se denne figur i virkeligheden, og ikke kun på
TV, så der står en Århus udflugt på programmet, men jeg tror jeg venter til
der er mere plads

--
mvh Kirsten Lehd
Admin for www.vejlenser.dk

Fra : Leif gug

Dato : 11-04-04 18:10

Hej

Ja et virkeligt spændende museum.

Flot indvendig,- der er lidt Guggenheimer (New York )over dette museum)

Udvendig kan det nok diskuteres om det er flot, - om det falder ind med
omkringliggende bygninger.

Det slog meget at der var så stor farveforskel i murstenene. Om det er noget
der ændre sig med tiden ved jeg ikke.
Mon der er en fagmand på dette område der læser dette der kan svare herpå?

På grund af det store besøg(jeg var der 9/4-04 var det ikke muligt for mig
at studerer de enkelte udstillingslokaler/malerier særlig grundigt. Det må
vente til en anden god gang.

mvh

leifgug

Fra : nyrup

Dato : 11-04-04 20:13

"Leif gug" <leifgug@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der ændre sig med tiden ved jeg ikke.
> Mon der er en fagmand på dette område der læser dette der kan svare herpå?

Ja, det undrede også mig, da jeg så det allerede inden det blev færdigt. Det
skæmmer jo faktisk og gør at de store flader ikke fremtræder så homogent som
de må være tænkt. Ellers er det jo ret spændende med de små mursten. - At
det så kan undre mig, at man fra fagforeningsside krævede 1500 kr i timen
for at sætte dem op, fordi det vist var noget med en bestemt mure-stil.
Murerne var vel på timeløn? - I så fald ville de vel automatisk få løn for
det arbejde der blev lavet - også hvis det tog længere tid pr. m2. -
mvh,
Lars-Peder

Fra : Peter Holm

Dato : 13-04-04 19:55

Leif gug wrote:
> [...]
> er noget der ændre sig med tiden ved jeg ikke.
> Mon der er en fagmand på dette område der læser dette der kan svare

Min murer-svoger fortalte mig svaret på dette for nogen måneder siden.
Jeg har naturligvis glemt alt om det, men kan chekke op på det.
Der er dog ingen tvivl om, at det er en alvorlig fejl, men omkostningerne
var vist for store hvis det skulle rettes.

Mvh
Peter