cand.merc. finansiering
Fra : DFW

Dato : 02-04-04 18:34

Hvordan er matematikkravene på cand.merc. i finansiering? Vi havde lidt
differential og integralregning på HA, men er det nok?

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-04-04 18:58

DFW <no@dfwrs.com> wrote:

> Hvordan er matematikkravene på cand.merc. i finansiering? Vi havde
> lidt differential og integralregning på HA, men er det nok?

Taler vi formelt eller reelt? Jeg mener ikke der er nogen formelle krav,
og hvis der er nogen må din HA opfylde dem (selvom det måske er fra en
anden handelshøjskole).

Hvis du mener "reelt", afhænger det af hvor i landet det er (min
personlige erfaring som ex-underviser på cm.fin i Århus og København).
Det afhænger også af dine faglige interesser, bl.a. når du skal vælge
valgfag. Mest det sidste faktisk, for undervisningen indretter sig efter
de studerendes forudsætninger.

Finansiering som fagområde omfatter mange forskellige delområder. Nogle
af disse er meget lidt matematiske (finansieringsplanlægning i
virksomheder, aktieanalyse langt hen ad vejen). Andre delområder, f.eks.
obligationsteori og derivater kræver et godt matematisk fundament, hvis
det skal gøres "ordentligt" (efter min mening).

--
Jesper Lund

Fra : DFW

Dato : 02-04-04 19:57

Tak for dit svar! Jeg er ikke så nervøs for de formelle krav. Det er mere de
reelle krav jeg er nervøs for. Du nævner at specielt obligations og derivat
teori er matematiktunge. Hvis jeg ville forberede mig lidt på matematikken
allerede nu, hvilke områder indenfor matematikken ville du anbefale at se
lidt nærmere på? Er der eventuelt nogle bøger du kan anbefale? Helst nogle
som ikke gør det sværere end nødvændigt - uden at oversimplificere.

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-04-04 00:49

DFW <no@dfwrs.com> wrote:

> Tak for dit svar! Jeg er ikke så nervøs for de formelle krav. Det
> er mere de reelle krav jeg er nervøs for. Du nævner at specielt

Vil du læse cm.fin på samme handelshøjskole hvor du tog din HA? I så
fald er der ingen grund til at være nervøs, hvis du har hørt efter i
timerne på HA Undervisningen på cm.fin er afpasset er de
forudsætninger, som de studerende må formodes at komme med. Hvis der er
brug for specielle matematiske kundskaber, vil de blive gennemgået i
undervisningen.

Du kan måske få et lille problem, hvis du kommer med en HA fra en
handelshøjskole med beskedent matematisk/statistisk indhold (f.eks.
København) og vil læse cm.fin på en handelshøjskole hvor HA uddannelsen
indeholder (lidt) mere matematik (Århus, Odense). Jeg kender ikke alle
HA uddannelser, og selv mht Århus er det nogle år siden jeg har kigget
på deres pensumplaner. Forskellene er dog ikke kæmpestore, og jeg
tvivler som sagt på at det påvirker de "formelle" krav.

Kan du ikke skrive hvor du har taget din HA, og hvor du gerne vil læse
cm.fin?

> [...]
> der eventuelt nogle bøger du kan anbefale? Helst nogle som ikke gør
> det sværere end nødvændigt - uden at oversimplificere.

Denne bog anvendes på 1. år på oecon studiet på Århus Universitet.

Knut Sydsæter and Peter J. Hammond: Mathematics for Economic Analysis.
First edition. New Jersey: Prentice Hall International, Inc., 1995.

Knut Sydsæter har også skrevet "Matematisk Analyse", bind 1+2, se
http://folk.uio.no/knutsy/bookshelf.htm
(de er på Norsk), og der er mange andre bøger inden for det emne
("matematisk analyse"). Det burde række (mere end langt nok).

Derudover er det som du lærte i statistikfagene på HA en del (en vigtig
del) af dine matematiske kundskaber (sandsynlighedsfordelinger,
middelværdi, varians og andre momenter, normalfordelingen, lineær
regression, m.v.). En stor del af finansielle teori omhandler valg under
usikkerhed, og det primære middel til at beskrive "usikkerhed" er
sandsynlighedsteorien.

--
Jesper Lund

Fra : Morten Fix

Dato : 03-04-04 18:45

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> wrote in message

> Denne bog anvendes på 1. år på oecon studiet på Århus Universitet.
>
> Knut Sydsæter and Peter J. Hammond: Mathematics for Economic Analysis.
> First edition. New Jersey: Prentice Hall International, Inc., 1995.

Jeg vil lige indskyde at det ikke er nogen nem bog. Jeg har dog ikke ikke
nogen andre at måle den op i mod, så jeg kan ikke sige at den er god eller
dårlig. Men vi havde da besvær med forstå den sommetider.

SVJV danner den grundlag for det meste af matematikken på oecon studiet, og
vi har brugt den meget første 3 semestre. I sommeren 2002 fik vi en kopi af
bogen (det gjorde 2003 holdet vist også?), da bogen er udgået af produktion.
I stedet er der kommet en ny udgave i to dele, sidst jeg hørte var 2. del
stadig ikke udgivet, men det kan være ændret nu.

-Morten Fix