Lige lidt ? om penge
Fra : thomas jensen

Dato : 28-03-04 19:17

Når der er faldene efterspørgsel/produktivitet i et samfund, hiver man
så enheder ud af den samlede pengevolumen for at der ikke skal opstå
deflation ? Og i så fald, er det så derfor der er mindre forbrugs udlån lige
p.t.

Hvordan tilføjer man enheder til den samlede pengevolume ?

Hvordan hiver man enheder ud af den samlede pengevolume ?

Så vidt jeg kan forstå så er det igennem banker/kreditforeninger,
vha. lån & tilbagebetaling af dem, for jeg har ikke set en opkræver
eller en check dumpe ind af døren.

Har tidligere spurgt til en god dansk bog eller kilde omkring
pengesystemer/strømme - er der nogen der kan hjælpe ?

Fra : Jesper

Dato : 29-03-04 20:47

"thomas jensen" <thomas_jensen@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> så enheder ud af den samlede pengevolumen for at der ikke skal opstå
> deflation ? Og i så fald, er det så derfor der er mindre forbrugs udlån

Spørgsmålet er ikke helt klart. Der kan sagtens være inflation
(prisstigninger i det generelle prisniveau), selvom efterspørgslen falder.
Hvis der er delflation, kan man søge at øge pengemængden, hvorved
renteniveauet falder til (forhåbentlig) gunst for investeringer og forbrug.

> Hvordan tilføjer man enheder til den samlede pengevolume ?

Pengemængden øges ved at centralbanken opkøber udestående obligationer -
meget simpelt fremstillet. Derved giver centralbanken penge til "borgerne"
og får obligationer i retur.

> Hvordan hiver man enheder ud af den samlede pengevolume ?

Modsat ovenstående - centralbanken sælger obligationer. Derved afleverer
borgerne penge til centralbanken og får obligationer til gengæld.

> [...]
>
> Har tidligere spurgt til en god dansk bog eller kilde omkring
> pengesystemer/strømme - er der nogen der kan hjælpe ?

God kilde: Nationalbanken, "Dansk Pengepolitk" - kan bestilles på
www.nationalbanken.dk

Jesper

Fra : thomas jensen

Dato : 30-03-04 10:30

"Jesper" <jesper@despamned.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> borgerne penge til centralbanken og får obligationer til gengæld.

> God kilde: Nationalbanken, "Dansk Pengepolitk" - kan bestilles på

Som altid meget behjælpelig - tusinde tak for hjælpen :)

Mvh
Thomas Jensen