Et lukket systems købekraft ?!?
Fra : thomas jensen

Dato : 18-03-04 20:37

Har ikke lige styr på de rette betegnelser men prøver alligevel lige at
stille et spørgsmål..

Et det lukkede økonomiske system på jorden, vil den
samlede mængde købekraft stige eller være konstant...

For hvis ikke kæmper vi jo alle om den samme købekraft
og så er inflationen jo god til at trælbinde de uvidende ?

Nogen der har nogle gode links eller tekster omkring
pengetrømme på verdensplan ?

Thomas Jensen

- I de blindes verden regerer den enøjede

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-03-04 20:55

thomas jensen <thomas_jensen@ofir.dk> wrote:

> Et det lukkede økonomiske system på jorden, vil den
> samlede mængde købekraft stige eller være konstant...

Købekraften er steget ganske betragteligt gennem de sidste 100 år, især
pga. produktivitetsforbedringer. Jeg tror du fokuserer på det forkerte.
Der afgørende er landenes produktion, og hvordan produktionsfaktorerne
(jord, arbejde og kapital) bliver aflønnet (indkomstfordeling). Jorden
er per definition et lukket økonomisk system (ellers skulle vi have
samhandel med andre planeter).

> For hvis ikke kæmper vi jo alle om den samme købekraft

Den samlede kage bliver større år for år (selvfølgelig kan man godt
beskrive fordelingen af denne kage som en "kamp". Markedsøkonomiens
prisfastsættelse ud fra sælgers udbud og købers efterspørgsel, hvadenten
det er bananer eller arbejdskraft, er en slags "kamp").

> og så er inflationen jo god til at trælbinde de uvidende ?

Købekraft måles i reale termer. Inflationen kan eventuelt omfordele
denne (reale) købekraft, f.eks. mellem folk med gæld og dem med
tilgodehavender.

--
Jesper Lund

Fra : thomas jensen

Dato : 18-03-04 22:57

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Købekraft måles i reale termer. Inflationen kan eventuelt omfordele
> denne (reale) købekraft, f.eks. mellem folk med gæld og dem med

Tak for svar!
- men skal lige være helt sikker :)

Du tjener 500 enheder og jeg tjener 500 enheder...

Du har lidt kendskab til økonomi og ved at der bliver smidt nye enheder i
systemet som gør
at de eksisterende enheder mister lidt værdi og smider dem i obligationer og
holder
forrentningen højere end inflationen.

Jeg har ikke læst økonomi, da min virkelighed ikke gav muligheder for det og
brækker
nogle gulvbrædder op og gemmer mine enheder i der, fordi der synes jeg de er
trygge :)

Selvom vi to på hver sin ø, og ikke kender hinanden rykker noget af min
købekraft så over til dig ?

Hvad ville der ske hvis alle var lige gode til at forrente deres penge ?
....Ud over at det kunne være lige meget med at forrente (globalt)

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-03-04 23:31

> [...]

> jeg de er trygge :)
>
> Selvom vi to på hver sin ø, og ikke kender hinanden rykker noget af

Jo, der sker hele tiden omfordelinger af købekraften. Noget af dette
skyldes at "den kloge narrer den mindre kloge", men meget er
tilfældigheder. F.eks. at en person var heldig at eje mange aktier
mellem 1995 og 2000 (kontra naboen der havde købt obligationer). Eller
lav perioden om til 2000-2002 (eller 1928-1932), og billedet er vendt
om. Et andet eksempel er bolig-ejeren kontra bolig-lejeren. Her er
omfordelingen af købekraft meget forskellig, afhængig af om vi ser på
perioden 1982-1992 eller 1992-2002.

--
Jesper Lund

Fra : thomas jensen

Dato : 19-03-04 02:18

Helt sikkert... meget rart at lære lidt.

Men vil det sige at hvis man øger produktiviteten , kan man samtidig tilføre
nye enheder til systemet uden at skabe for høj en inflation - og dermed
få større købekraft (kage) ? Det er da ellers ganske smart

Mvh
Thomas Jensen

P.S. Du skulle vel ikke lige kende til nogle gode kilder enten på nettet
eller i boghandlen,
hvor man kan læse lidt om pengesystemer/strømme og hvad der dertil
hører -
så behøver jeg jo ikke at tage lektioner hos dig :)