forslag til bøger til cand.oecon
Fra : Thomas Seehausen

Dato : 16-03-04 18:03

Hejsa

Jeg læser for tiden til cand.oecon og vil i den forbindelse høre, om der er
nogle, der har nogle forslag til nogle interessante bøger inden for netop
dette

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-03-04 20:13

Thomas Seehausen <seehausen@stofanet.dk> wrote:

> Jeg læser for tiden til cand.oecon og vil i den forbindelse høre,
> om der er nogle, der har nogle forslag til nogle interessante bøger
> inden for netop dette

Hvis du vil have et andet svar end "pensum i de fag som du følger", skal
du nok spørge "lidt" mere præcist. Eller sagt med andre ord: jeg forstår
ikke dit spørgsmål

--
Jesper Lund

Fra : Thomas Seehausen

Dato : 17-03-04 07:37

Det var netop for at undgå at indkredse mig til et specifikt emne, at jeg
formulerede det så bredt for jeg var interesseret i at få forskellige inputs

Fra : Mikkel T. Kromann

Dato : 16-03-04 23:08

Prøv Oliver Hart's "Firms, Contracts and Financial Structure", Clarendon
Press, Oxford 1995.

Med helt banale regnerier får man en virkelig god forklaring
virksomhedens grænser (kap 1+2).

Ellers er der jo altid klassikere som Tirole's "Industrial
Organization", MIT Press 1988, som er lidt mere regnetung, men også lærerig.

Og hvis du har tid og ambitioner, kan du jo snuse lidt omkring i
tidskriftet Econometrica - der er lidt at tage fat på

/Mikkel

Fra : Thomas Seehausen

Dato : 17-03-04 07:39

Umiddelbart lyder disse bøger til at være henvendt mere mod HA-studiet. Kan
det passe?

Fra : Mikkel T. Kromann

Dato : 17-03-04 08:09

Hart er i hvert fald pensum på overbygningsfaget Videregående
Industriøkonomi på polit, og bogen er skrevet over forfatterens artikler
fra American Economic Review og Brookings Papers.

Tirole er alt hvad man som (universitetes)økonom som et absolut minimum
bør vide om virksomheder og markeder (alle imperfektionerne beskrevet på
en simpel teoretisk måde). Hvis du har lyst til at reservere en plads i
det Makroøkonomiske Elfenbenstårn kan du sikkert godt undvære den.

/Mikkel

Fra : Kim Malchau

Dato : 20-03-04 16:50

On Wed, 17 Mar 2004 07:38:57 +0100, "Thomas Seehausen"
<seehausen@stofanet.dk> wrote:

:>Umiddelbart lyder disse bøger til at være henvendt mere mod HA-studiet. Kan
:>det passe?

Da jeg læste oecon var meget store dele af grunduddannelsen sammen med
HA.

Faktisk kunne man på SDU - da jeg læste der - sammensætte en oecon og
en merc der ikke var væsentligt forskellige.

Med venlig hilsen

Kim Malchau

--
Nyhedsgrupper på Internet